Lojsan79 skrev 2014-05-12 11:39:14 följande:
Hej Dulcinea!
Vad härligt att höra att du är gravid igen, stort grattis! Skönt att ni inte lät rädslan ta över utan att ni vågade skaffa en till. Risken är ju så minimal att det skulle hända något igen. Det kan det inte göra helt enkelt! Jag och min sambo har pratat mycket om att skaffa en till och vi har också kommit fram till att vi måste våga. Vi vill ju så gärna ha en bebis och vi vill ju att Nils ska få ett litet syskon till.
Det har varit och är oerhört skönt att vi har vår lilla kille när vi går igenom detta. Han är ju ljusglimten i våra liv och det är han som har gjort att vi orkar gå vidare och kan blicka framåt. Sen vill man ju absolut inte att ens barn ska behöva gå igenom nåt sådant här. Han har som tur är fixat detta bra. Vet inte vad jag hade gjort om han
hade brutit ihop. Jag förstår att det var väldigt tufft för er, lätt att bara lägga sig ner och dra täcket över huvudet. Tur att din sambo hade barn, även om det inte är dina. Har ni fått veta varför bebisen dog i magen?
Ebba somnade in dagen innan hon skulle bli 6 månader. Hon va ju i en så härlig ålder, otroligt glad och positiv liten tjej som älskade att ha folk omkring sig och som gärna ville stå i centrum. Kan inte fatta att hon är borta! Stod häromdagen och stuvade undan alla hennes saker och kläder. Det hann bli en hel del. Tyvärr va det mycket hon inte hann använda. Vet inte vad vi ska göra med allt men vi sparar det och så får vi se sen. Förhoppningsvis får vi fler barn och kanske vill vi använda något av Ebbas saker, jag vet inte. Hur har ni gjort med det som ni han köpa till er lilla bebis? Tänker ni att bebisen i magen ska få använda det? Ska ni ha samma vagn? Jag vet inte alls hur man tänkter och det finns väl inget rätt eller fel heller. Vagnen som vi har har ju både nils och Ebba haft, kanske vill man att en ny bebis ska ligga där i eller så kanske man blir för mkt påmind om Ebba. Det är så mycket tankar och frågor som snurrat i huvudet men det finns ju oftast inga svar. Nu är det ju ganska längesen ni förlorade ert barn, hur har ni gjort för att gå vidare? Tar gärna emot förslag.
Ta hand om dig och magen!
Kramar
Hej Lojsan!
Har inte varit inne här på ett tag men nu såg jag ditt svar. Jag kan inte föreställa mig hur det måste ha varit för er att förlora er lilla tjej när ni haft henne hos er i 6 månader. Gråter floder inombords när jag tänker på det. Har många ggr tänkt att det skulle varit ännu värre om vi fått ha vår tjej hos oss först och sen förlorat henne, men vad vet jag?! Nu förlorade vi henne i magen och i längden är förlusten lika stor för alla änglaföräldrar såklart. Vi har inte fått någon förklaring till vad som hände.
Vi har allting klart sen förra gången jag var gravid, allt var färdigt o planerat för vår lilla tjej. Vi har en helt ny barnvagn och barnrummet är inrett. Vi kommer att använda de sakerna till den nya bebisen, känns bättre än om man hade gjort sig av med dem på nåt sätt. Jag köpte kläder och saker för att de skulle användas och är otroligt fäst vid dem så det känns som en tröst att de kommer till användning, även om jag inte är beredd på hur det kommer att kännas när vi väl tar fram dem. Vi har inte tagit fram dem ännu men får väl göra det nu till sommaren. Är planerad i mitten av augusti.
Er situation är ju lite annorlunda så förstår om inte ni vill använda samma saker. Vi fick ju aldrig möjligheten att använda grejerna till vår lilla älskling.
Låter positivt att ni bestämt er för att försöka igen för som du skriver, det kommer ju inte hända igen.
Nu i oktober kommer det att bli 3 år sedan vi förlorade vår dotter och det är svårt att säga hur vi gått vidare. För mig har det varit att fokusera på att bli gravid igen och att bara försöka orka med en dag i taget. Jag tog ganska snart tag i motion och började åka till simhallen, för att ha nåt annat att fokusera på medan jag var sjukskriven. Vi skaffade en liten valp ca 3 månader efter och den lille blev min räddning! Så mkt kärlek som jag känner för honom och jag fick ett litet liv att ta hand om och det blev otroligt betydelsefullt. Det var också något helt nytt som kom in i vårt liv <3
Jag hoppas att ni tar er framåt och vet att ni kommer att göra det så småningom, även om sorgen är för nära nu och allt känns nattsvart för er. Jag har också fortfarande väldigt svåra dagar men ångesten är inte lika påtaglig som den var då. Men vi kommer alltid att få leva med saknaden efter vår dotter.
Många kramar till dig <3