Ingen utväg .
Hej alla, har hamnat i en väldigt prekär situation. Bor sen 10 år tillbaka i ett ganska destruktivt förhållande. Har inga egna barn men min sambo har 3 barn. Vi har hela tiden haft problem med 2 av dem, yngsta tjejen som har adhd och äldsta pojken. Tjejen är idag på öppen boende, då hon har adhd och förmodligen aspbergers. Smög ut på nätterna, började använda droger. Oerhört våldsam och aggresiv utan tecken på samvete. Nu har äldsta pojken som snart fyller 19 börjat igen, han har varit inne 2 vändor redan, blir bra ett tag sen faller han tillbaka. Nu är det ändå 2 år sen sist. När de var så var saker under kontroll men vid tonåren började saker gå över styr.
Det har givetvis tagit ut sin rätt på vårt förhållande som inte är bra, men jag är låst ekonomiskt då vi äger ett hus tillsammans, och inte kan lösa ut henne. Har förlorat jobb på grund av vår familjesituation men har nytt jobb nu så man hankar sig fram.
Vi hade planer på barn men jag tog beslutet att inte göra det på grund av vår situation, hoppades det skulle bli bättre. Vi har båda skapliga jobb idag som kommunalanställda men pengarna räcker knappt till, vi har fått laga, lägga ut mycket pengar, tom åkt alla på semester i tron om att vi kanske kan prata och umgås som en familj så de lugnar ner sig. Ingenting har hjälp trots alla de möten vi hade med socialen, infört skarpa rutiner men äldsta pojken funkar inte, han började aldrig gymnasiet så ja försöker fixa jobb till honom vilket funkade i ungefär 2 veckor. Nu är han hemma, röker oerhört, lever på sin mamma. Vi har försökt hålla ut och hoppas han kanske mognar och växer till sig.
Men nu sista månaderna har det eskalerat. Vi har sett han komma hem flertal gånger påverkad av något, han behöver mycket pengar, sist fick han inget och snodde sambons bankomatkort på natten och drog ut 900kr utan hennes vetskap. Samma sak för några dagar sen, då han helt plötsligt behövde kontanta medel för att beställa något på nätet som var jätteviktigt, ville inte säg vad heller. Blev aggressiv och bankade och hade sig. Han har använt våld mot sin mamma förut men det var något år sen. Nu sist hittade vi även ett sån där glasflaska hemmagjord med pennor och grejer för att använda till hasch tror jag. Han brukade gömma allt men hade nog inte huvudet med sig riktigt.
Så jag har insett det har spårat ur totalt igen, mamman lider då dottern redan är iväg och mår fruktansvärt dåligt för detta. Jag ser vart det är på väg, han lever i en dimma, kan inte ens säga han vänt på dygnet för han kan va vaken hela natten, sova till kl 20:00 , vara vaken 4 timmar sen sova, vakna igen. Knappt kontaktbar. Han har alltid varit svår att prata med, när man försökte blev han antingen arg eller sprang därifrån, eller skrattade åt en . Han vägrar diskutera, och jag är rädd man sätter sig en våldsam situation vilket hänt förut och ja fick lämna huset. Jag kan inte våldföra mig på ett barn även om han nu gör något dumt, det finns inte i min värld.
Ja vet det sista min sambo vill är kontakta socialen igen, och jag vet inte ens om de kan göra något. Han beter sig hotfullt i huset , det är spänt hemma, ingen trygghet. Jag är i en låst sits och vet inte hur ja ska ta mig ur !
Pojken hade problem med sin far när han var liten då de föregick misshandel hemma, tror dels han lider av det sen även något annat, då han inte verkar ha samvete av något han gör. Har ingen kontakt med sin pappa sen han var 7 år.
Samtidigt kanske drogberoendet är starkt så han inte kan hjälpa det heller.
Hade velat sjukskriva mig då ja inte orkar med, samtidigt vill ja inte va hemma eller åka iväg och lämna min sambo i hans händer, jag hindrar fortfarande saker att gå helt överstyr med min närvaro tror jag. Jag tvekar inte att ringa polis ifall något händer, men jag orkar inte vänta ut katastrofen som är på väg.
Min sambo jobbar och sliter om dagarna, sen stänger av resten, kontaktar jag socialen blir de jag som är problemet jag som skapat allt, då hon inte heller tillåter sig tänka klart, hon är orolig för allt och alla men klarar inte ta tag i situationen längre.
Jag ser verkligen ingen utväg ur detta, vi har båda försökt allt utan framgång och nu är det dags igen, det har varit 4 års helvete redan och tyvärr vet man väl knappt vad som är normalt längre, då gränserna suddas ut. Socialen som vi tog kontakt med var hjälpsamma i början sen ansåg de vi var problemet kändes det som, iom de funkade i hemme de var på. Men samtidigt i de hemmen kastade de pengar på barnen, de kunde få kläder för flera tusen, fick datorer, ja allt de ville, resor med hotell, all mat de kan tänka sig, reasturangbesök , bio, bowling annat varje vecka.
Under förutsättning de skötte sig, och då gjorde de det stor del av tiden, de var 7 personal på 4 barn, vi är 2 vuxna med heltidsarbete, när pojken kom hem var våra hem så tråkigt, vi hade inge 4000kr att lägga på kläder, eller flera hundra kronor i veckan till mat och nöje, särskilt när han inte ens har barnbidrag, eller går i skolan, röker för 1000kr.
Man måste framstå som en riktig idiot, mitt egentliga första förhållande och man hamnar så fel, är 38 idag men känns som man är 100 år. Jag vet jag aldrig borde köpt hus, men man försökte göra allt för att det skulle bli bra, och lätt och va efterklok.
Om någon ens orkar läsa tråden så är bara det otroligt.
Va tacksamma för de små problem ni har, för mitt liv existerar inte.