Hur går jag till väga för ensam vårdnad?
Jag har två döttrar (-05 och -07) med mitt ex som jag separerade ifrån när yngsta var 4 månader. Det har varit mycket hot och på slutet hotade han att döda mig och polisen kom till platsen. Detta är saker som han helt förnekar nu.
Nog talat om det nu.
Nu är det så att barnen har alltid bott hos mig och så har han haft dom varannan och nu det senaste halvåret var tredje helg.
Han har aldrig någonsin varit involverad i någonting som rör dagis/skola/Bvc osv, har aldrig ens besökt dessa platser.
Nu har det pågått utredningar sedan ungefär 1,5 år tillbaka om det kan vara så att yngsta dottern lider utav någon form av bokstavsdiagnos och det har förekommit ett flertal möten på förskolan med kurator, specialpedagog och på Bvc med psykologträffar. Nu har ärendet gått över till Bup och jag och dottern har varit där tillsammans en gång och jag var där en gång själv i förra veckan. Utredningen kommer inte att dra igång på "riktigt" med ett fastställande av ev. diagnos och mediciner förrän efter sommaren då inget sådant får göras innan hon fyllt 6 år.
Nu till saken.
Mitt ex har blivit kallad till samtliga möten men aldrig kommit på något. Han hittar på ursäkter och tycker att jag ska sköta allting ensam för jag har ju fixat med allting tidigare. Jag har föreslagit att det är bättre att jag har ensam vårdnad då jag är så trött på att han aldrig ställer upp och fullföljer sina förpliktelser men då säger han att han inte är "redo" att ge upp vårdnaden. Vadå redo!?
Nu har det iallafall gått så långt att jag inte längre orkar stå för svars för honom när han inte dyker upp alla de personer som jag har varit i kontakt med sedan "utredningen" eller spekulationerna kring dottern drog igång håller med mig om att det nog vore bäst att jag fick ensam vårdnad. Är det någon som tycker att vi har fel?
Nu undrar jag hur jag ska gå till väga för att få ensam vårdnad? Ska man boka in ett möte på Familjerätten på den orten där jag och barnen bor? Vad händer om han inte dyker upp? Och om det inte går igenom där är det då Tingsrätten man måste vända sig till?
Jag är så rädd att jag ska få avslag trots allt att jag inte ens vet om det är någon idé att försöka.
Jag kan tillägga en sak som gjorde mig så förbannad och det var när jag nu senast var på Bup och dom rekommenderade att vi skulle sluta att ge dottern socker, detta tips har vi fått tidigare också och jag har sagt till exet. När jag nu åter igen meddelar honom om detta och att jag helst inte vill att han åker till McDonalds och sådant med barnen heller så får jag till svar: Att dom gör VAD DOM VILL och ÄTER VAD DOM VILL när dom är hos honom. Herregud, vill han inte ens följa rekommendationerna!? Han kan omöjliigt förstå allvaret i denna situation!
Hoppas att någon orkat läsa så här långt och har lite hjälp eller synpunkter att komma med. Tack på förhand!