• Madde82s

Pos ÄL med 8 mm ägg?!

Var på vul idag för att kontrollera en cycta och där konstaterade man att den var borta och att jag hade ett ägg på 8 mm! Är på dag 18 i cyklusen och har sedan maj en cyklus på 21-28 dag!
    När jag kom hem så tog jag ett äl test bara för att jag testat alla dagar den cyklus och det visade pos på CB och testlagrets!

Blir helt förvirrad av dessa test?! Fler som varit med om detta?

Fick förövrigt Pergotime som jag skall påbörja vid nästa mens så då blir det kanske någon ordning på detta!

Cyklusen har kronglat en hel del sedan missfall i maj-12 men så här illa ttrode jag inte det var!       

• Svar på tråden Pos ÄL med 8 mm ägg?!
  • Pimpinellan

En äggblåsa på endast 8 mm dag 18 och med en cykel på max 28 dar-då blir det ingen äl alls av det. Testet visade fel helt enkelt. Äggblåsor ska passera minst 10 mm innan man brukar säga att de ger äl,men då måste de ju vara inom rimlig tid inom den cykellängd man brukar ha. Och de släpper ägg först när de passerat 20 mm så äl-testen ger inte utslag förrän kanske runt 18 mm som tidigast. Jag har haft krångel efter mf. jag också,men nu funkar det igen p.g.a  r.r och ac.-och kanske d-vitaminet också. Men  jag var omåttligt frusterad förra året när äl uteblev helt eller kom dag 33 eller däremellan var normal. Hoppas pergo funkar!

• NLAL

Äl-testen visar enbart lh-höjning, inte att det faktiskt är något ägg som släpper.

• Madde82s

Pimpinellan skrev 2013-01-31 23:25:34 följande:
    En äggblåsa på endast 8 mm dag 18 och med en cykel på max 28 dar-då blir det ingen äl alls av det. Testet visade fel helt enkelt. Äggblåsor ska passera minst 10 mm innan man brukar säga att de ger äl,men då måste de ju vara inom rimlig tid inom den cykellängd man brukar ha. Och de släpper ägg först när de passerat 20 mm så äl-testen ger inte utslag förrän kanske runt 18 mm som tidigast. Jag har haft krångel efter mf. jag också,men nu funkar det igen p.g.a  r.r och ac.-och kanske d-vitaminet också. Men  jag var omåttligt frusterad förra året när äl uteblev helt eller kom dag 33 eller däremellan var normal. Hoppas pergo funkar!

Tack för svaret! Har oxå provat r.rmen fick den månaden en ännu kortare cyklus än21 dagar så detvar ingen hitt.. men äter sedan 3 månader tillbaka extra d och b vitamin pga brist av detta. Ja jag hoppas att pergo skall hjälpa mig men är samtidigt rädd för överstimulering då jag själv kan producera ägg men väldigt små då! Samt hur pergo fungerar på min ibland korta cykel.

• Madde82s
    NLAL skrev 2013-02-01 00:20:37 följande:
    Äl-testen visar enbart lh-höjning, inte att det faktiskt är något ägg som släpper.

Jo det visste jag men jag trode att ägget var tvungen att vara större för att den stegringen skulle ske! Men inser att dessa test inte säger så mycket som jag tidigare trott! 
  • Pimpinellan
    Madde82s skrev 2013-02-01 09:31:20 följande:

Tack för svaret! Har oxå provat r.rmen fick den månaden en ännu kortare cyklus än21 dagar så detvar ingen hitt.. men äter sedan 3 månader tillbaka extra d och b vitamin pga brist av detta. Ja jag hoppas att pergo skall hjälpa mig men är samtidigt rädd för överstimulering då jag själv kan producera ägg men väldigt små då! Samt hur pergo fungerar på min ibland korta cykel.

Om du inte ens har äl i dig själv kvittar det ju nästan hur många äggblåsor du än har en vanlig cykel. Jag tror pergo bara ger vanlig äl och ingen överstimulering,men om du gör VUL så vet du ju hur många äggblåsor du får med pergo. Pergo brukar ge senare äl så det kan ju vara positivt då.
Svar på tråden Pos ÄL med 8 mm ägg?!