• Anonym (orkar inte mer)

vad gäller vid ensam vårdnad

hej alla, har en fråga om nån kan svara? jag kommer ansöka om ensam vårdnad på mina barn pappan är psykiskt sjuk och barnen vill inte vara hos han. om jag får ensam vårdnad får jag flytta då? ta med barnen 85 mil från pappan, behöver komma närmare min familj för att få stöd och hjälp..nån som vet vad som gäller, pappan har vart agressiv mot mig och jag har ringt polisen en gång

• Svar på tråden vad gäller vid ensam vårdnad
  • Anonym
    kaffeamanda skrev 2013-02-04 00:35:49 följande:
    Ja, det är ju domstolens beslut, och vill han ha umgänge igen så är det ju domstol som ska besluta även det.
    I detta fall är det ingen domstol inblandad.

Nej, om han vill ha umgänge och hon vägrar så riskerar hon vårdnaden. Så fungerar det i Sverige!
  • kaffeamanda
    Anonym skrev 2013-02-04 00:40:01 följande:
    I detta fall är det ingen domstol inblandad.

Nej, om han vill ha umgänge och hon vägrar så riskerar hon vårdnaden. Så fungerar det i Sverige!

Tro ju mer på vad domstolsbeslutet och advokaten säger än någon anonym på familjeliv.

TS: ta kontakt med famijerätten i din kommun så kan de säkert hjälpa dig med hur man ansöker om ensam vårdnad i tingsrätten (om han inte avsäger sig vårdnaden själv för då räcker familjerätten. Lycka till
  • Anonym
    kaffeamanda skrev 2013-02-04 06:50:36 följande:

Tro ju mer på vad domstolsbeslutet och advokaten säger än någon anonym på familjeliv.

TS: ta kontakt med famijerätten i din kommun så kan de säkert hjälpa dig med hur man ansöker om ensam vårdnad i tingsrätten (om han inte avsäger sig vårdnaden själv för då räcker familjerätten. Lycka till
    Var i domslutet står att han inte kan få umgänge igen?Obestämd

Och du heter vad och bor var och är född när? Eller är även du anonym kanske även om du klagar på att jag är det?

Har inte svarat på länge det är kaos här så här är det barnen är 3 och 5 det vill inte träffa sin pappa de säger att pappa är arg och dum, min dotter har till och med sagt att pappa slåss. Jag håller barnen ifrån sin pappa nu, för att skydda dom, deras pappa har en tjock journal på psyket det är alltså inte bara som jag tycker, det finns dokumenterat! Han i de senare månaderna skickat en massa sms och toringt till mig ibland 100 gånger på en kväll! Deras pappa och min svärmor har hotat med att skicka polisen på mig men jag vet att jag har gjort rätt och att soc står på min sida.Dagis har också gjort en orosanmälan baserat på hur barnen har sagt och gjort på dagis. Sen har också socialstyrelsen gjort en anmälan efter de har hört hur han har hållit på mot mig och barnen säger!

• Anonym
    Anonym (orkar inte mer) skrev 2013-02-04 18:24:16 följande:
    Har inte svarat på länge det är kaos här så här är det barnen är 3 och 5 det vill inte träffa sin pappa de säger att pappa är arg och dum, min dotter har till och med sagt att pappa slåss. Jag håller barnen ifrån sin pappa nu, för att skydda dom, deras pappa har en tjock journal på psyket det är alltså inte bara som jag tycker, det finns dokumenterat! Han i de senare månaderna skickat en massa sms och toringt till mig ibland 100 gånger på en kväll! Deras pappa och min svärmor har hotat med att skicka polisen på mig men jag vet att jag har gjort rätt och att soc står på min sida.Dagis har också gjort en orosanmälan baserat på hur barnen har sagt och gjort på dagis. Sen har också socialstyrelsen gjort en anmälan efter de har hört hur han har hållit på mot mig och barnen säger!
    Har pappan någon diagnos? Att man har en journal på psyket behöver inte betyda att man är en dålig förälder eller ens att man har någon diagnos.

Eftersom du håller barnen från honom så kan jag förstå att han blir upprörd. Umgänge borde du erbjuda, även om det kanske bör ske hemma hos t.ex farmor och bara under dagtid.

Jag har svårt att tro att socialstyrelsen skulle ha anmält honom. För vad och till vem?

• Anonym (Japp)

Erbjud umgänge tillsammans med honom eller bara dagtid. Då har du ryggen fri så inte du blir av ned vårdnad och umgänge. Jag vet att det tar emot och smärtar enormt när barnets pappa beter sig på ett sätt dom gör att barnet far illa och inte vill åka dit. Trust me. Är i samma sits men har alltid erbjudit umgänge som han accepterat just för att ha ryggen fri.

• Anonym

Lite trådkapning sådär, om inget umgänge finns avtalat, inte dom utan avtal via familjerätten. Kan pappan i det här fallet komma och kräva att få träffa sina barn sen? 

• Anonym (Japp)
    Anonym skrev 2013-02-04 21:10:05 följande:
    Lite trådkapning sådär, om inget umgänge finns avtalat, inte dom utan avtal via familjerätten. Kan pappan i det här fallet komma och kräva att få träffa sina barn sen? 

Menar du att han i ett avtal på FR ifrånsagt sig umgänge? Han kan alltid stämma om umgänge och finns ingen orsaker till att han blir nekad så får han givetvis umgänge..
  • vampyria2

Du får flytta hur du vill om du har ensam vårdnad, jag är helt säker har själv flyttat när jag hade barn som pappan hade vårdnaden om och två barn som jag var ensam vårdnadshavare på och det var enbart det barnet där jag hade ensam vårdnad som pappan behövde skriva på.

Anonym skrev 2013-02-04 19:27:29 följande:
    Har pappan någon diagnos? Att man har en journal på psyket behöver inte betyda att man är en dålig förälder eller ens att man har någon diagnos. Eftersom du håller barnen från honom så kan jag förstå att han blir upprörd. Umgänge borde du erbjuda, även om det kanske bör ske hemma hos t.ex farmor och bara under dagtid. Jag har svårt att tro att socialstyrelsen skulle ha anmält honom. För vad och till vem?

De har funderat på flera olika diagnoser men nej de har inte helt kommit fram till vad det kan vara m men han har ju absolut depression, men är väldigt aggressiv och vet inte vad han gör har försökt art såra sig själv men kommer inte ihåg det, så han har nån mer diagnos de har funderat på en typ av epilepsi! just nu får an nte träffa dem eftersom jag skyddar barnen och mig själv, jag kan inte följa med dom för at träffa sin pappa eftersom jag är rädd för han, soc har sagt att jag gör helt rätt så sluta att säga att jag gör fel det var inte det frågan handlade om min fråga var om jag har rätt att flyta vart jag vill när jag fått ensam vårdnad! Och det ha tag ju redan fått svar av dem här som har vart i samma sits. Har inte nån ork att tjafsa här så tack för mig:)
  • Anonym (Japp)
    Anonym (orkar inte mer) skrev 2013-02-05 08:21:52 följande:
    De har funderat på flera olika diagnoser men nej de har inte helt kommit fram till vad det kan vara m men han har ju absolut depression, men är väldigt aggressiv och vet inte vad han gör har försökt art såra sig själv men kommer inte ihåg det, så han har nån mer diagnos de har funderat på en typ av epilepsi! just nu får an nte träffa dem eftersom jag skyddar barnen och mig själv, jag kan inte följa med dom för at träffa sin pappa eftersom jag är rädd för han, soc har sagt att jag gör helt rätt så sluta att säga att jag gör fel det var inte det frågan handlade om min fråga var om jag har rätt att flyta vart jag vill när jag fått ensam vårdnad! Och det ha tag ju redan fått svar av dem här som har vart i samma sits. Har inte nån ork att tjafsa här så tack för mig:)

Du får flytta utan hans tillåtelse MEN du måste kunna erbjuda något slags umgänge. Även om soc håller ned dig så är det inte dem dom bestämmer i en ev tvist. Förhoppningsvis är han dock inte intresserad/kapabel till att dra igång nån tvist och du slipper det. Är i samma sits och hoppas att mitt ex inte orkar dra igång någon tvist. I dagsläget dock inte bestämt hur jag ska göra.
  • Anonym

Ts om du har ev får du flytta men inte första ug. Sen att soc håller med dig gör inte att de gör de i tr om ni hamnar där

• Anonym
    Anonym (orkar inte mer) skrev 2013-02-05 08:21:52 följande:

Aggressiv mot barnen?

Så han har ingen diagnos?

Varför skulle soc påstå att du har rätt att undanhålla barnen utan orsak?

Du har ingen rätt att förhindra umgänge, vare sej idag eller om du flyttar.

Tror du verkligen att domstolen kommer att ge dej egen vårdnad?
  • Anonym (22)
    Anonym skrev 2013-02-05 13:19:41 följande:
    Aggressiv mot barnen? Så han har ingen diagnos? Varför skulle soc påstå att du har rätt att undanhålla barnen utan orsak? Du har ingen rätt att förhindra umgänge, vare sej idag eller om du flyttar. Tror du verkligen att domstolen kommer att ge dej egen vårdnad?

Om mannen är allmänt aggressiv så har han med allra största sannolikhet någon sorts psykisk störning. Men för att få en officiell diagnos behöver man utredas genom psykiatrin och det vet vi inte om han har genomgått. Dessutom är det sekretess på sjukvårdsjournaler så ingen utomstående kommer någonsin få reda på hans eventuella diagnoser utan hans godkännande. Men eftersom mannen har varit i kontakt med psykiatrin under en längre period så tippar jag på att han faktiskt har en diagnos.
  • Anonym
    Anonym (22) skrev 2013-02-05 14:15:07 följande:

Om mannen är allmänt aggressiv så har han med allra största sannolikhet någon sorts psykisk störning. Men för att få en officiell diagnos behöver man utredas genom psykiatrin och det vet vi inte om han har genomgått. Dessutom är det sekretess på sjukvårdsjournaler så ingen utomstående kommer någonsin få reda på hans eventuella diagnoser utan hans godkännande. Men eftersom mannen har varit i kontakt med psykiatrin under en längre period så tippar jag på att han faktiskt har en diagnos.
    Är han inte fälld i domstol kan ts hävda vad som helst, samma om han inte har en diagnos.... Domstolen kommer att avfärda det som nonsens.

Man behöver inte ha en diagnos för att man har en historia av dåligt psykiskt mående.

20-40 % av befolkningen upplever sej ha psykisk ohälsa. Många av dom är föräldrar. Även om man har psykisk ohälsa så betyder inte det att man är olämplig förälder.
  • Anonym (22)
    Anonym skrev 2013-02-05 14:35:13 följande:
    Är han inte fälld i domstol kan ts hävda vad som helst, samma om han inte har en diagnos.... Domstolen kommer att avfärda det som nonsens. Man behöver inte ha en diagnos för att man har en historia av dåligt psykiskt mående. 20-40 % av befolkningen upplever sej ha psykisk ohälsa. Många av dom är föräldrar. Även om man har psykisk ohälsa så betyder inte det att man är olämplig förälder.

Diagnos får alla som utreds eller behandlas inom psykiatrin. Det kan ju vara så simpelt som en depressionsdiagnos men ändå.
  • Anonym
    Anonym (22) skrev 2013-02-05 19:34:02 följande:

Diagnos får alla som utreds eller behandlas inom psykiatrin. Det kan ju vara så simpelt som en depressionsdiagnos men ändå.
    Nej. Så enkelt är det inte.
  • Anonym (22)
    Anonym skrev 2013-02-05 19:37:51 följande:
    Nej. Så enkelt är det inte.

Jo, det är det visst det.
  • Anonym
    Anonym (22) skrev 2013-02-05 20:06:55 följande:

Jo, det är det visst det.
    Nej.
  • Anonym (22)
    Anonym skrev 2013-02-05 20:12:31 följande:
    Nej.

Jo. (Det här känns ju som en extremt meningslös argumentation.)
Svar på tråden vad gäller vid ensam vårdnad