Tycker du att den förälder som är föräldraledig också ska ta ansvaret för barnet nattetid?
Motivera gärna ert svar!
Motivera gärna ert svar!
Svarade annat.
Det beror ju lite på hur dagarna ser ut för respektive förälder.
Man får turas om när det gäller nätterna. Det är ju faktiskt inte alltid det bara går att lägga sig dagtid bara för att man är ledig det beror ju helt på hur dagen ser ut.
Cloudberry 79:
Det är stor skillnad på ett spädbarn som äter var tredje timme nattetid, behöver byta blöja, har kolik etc och ett förskolebarn som vaknar någon gång då och då för att det behöver kissa, tycker du inte?
Låter väldigt ovanligt att så stora barn inte sover hela nätter alls. Jag menar en 6-åring brukar väl ändå kunna sova en hel natt i streck?
Jag går hemma med våran dotter hela dagarna. Och tar henne på nätterna om min man sover. Eftersom han ska upp till jobbet. Men ligger han vaken så tar han henne, han tar henne även på helgerna. Men vi har en snäll flicka så hon har sovit hela nätterna sen hon var 4veckor. Men inte när hon vart sjuk och då är det bara mamma som gäller.
Så ja det beror på situationen. Vi har lagt upp det så att mån-fredag tar vi varannan kväll/natt och helgerna den som tar henne på morgonen får egen tid på kvällen och tvär som.
Ja, om allt är normalt, dvs inte kolik. Hemmaföräldrar får sova en stund på dagen med barnen.
Jag tycker att nätterna ska delas lika.
Nej inte självklart. Beror på vem som har störst sömnbehov, hur barnet sover, vilken typ av jobb man har och hur den föräldralediga har möjlighet att vila på dagen. Min äldsta son sov bara 20 minuter åt gången som bebis så man kunde aldrig lägga sig när han sov på dagen. Jag tycker man ska dela upp nätterna så att båda föräldrarna känner sig ungefär lika trötta/utvilade. Men visst kanske det är rimligt att den föräldralediga tar lite mer av nätterna i de flesta fall. Förhoppningsvis delar man på fl så då blir det ju rättvist ändå.
Alla mina barn har ammats och vi har samsovit med alla, så det är ju jag som vaknat och stoppat bröstet i mun på barnet. Ingen har behövt gå upp mer än nån enstaka gång så länge vi ammat och då har det berott på att barnet t ex varit sjukt eller så. Blöja har vi inte behövt byta nattetid mer än de första veckorna när dom varit nyfödingar (när dom bajsar oavsett tid på dygnet).
Jag svarade annat.
Så långe den som är föräldraledig orkar med, är det rimliga att den har ansvaret på nätterna.
När jag var heltid föräldraledig så såg vi till så att min man tog hela ansvaret i alla fall en natt varje helg så att jag skulle få sova ut då i alla fall. (Med ersättning eller utpumpad mjölk i beredskap)
Dessutom på vardagarna så tog han upp babyn om den vaknade innan han skulle till jobbet och bytte blöja m.m.
Om babyn vaknade efter kl 06, så tvingade jag upp honom även om han inte skulle med bussen förrän efter kl 08. Med lite tur lyckades han söva om babyn också och jag kunde få sova fram till 10 (Yay!! Fyra timmar sammanhängande sömn).
Man måste helt enkelt dela på ansvaret både för barnet och för varandra - och se till att ens partner inte blir en zombie på grund av för dålig sömn.
Generellt tycker jag det, eftersom den som jobbar behöver vara mer skärpt. Men om det är katastrof och den som är föräldraledig knappt får sova får man ju dela upp det. Själv pluggar jag och tar nätterna fast min sambo är föräldraledig men detta för att jag fortfarande ammar. Fast hon vaknar aldrig om nätterna så det är inte så besvärligt :) dessutom tar min sambo då alla morgnar eftersom jag tar alla nätter och jag ääälskar att sova på morgonen :P