Någon som har separerat med 5-månaders bebis? Hur lägga upp umgänge?
Hamnade (eller hamnade och hamnade, har följt diskussionen utifrån utan att skriva) i en diskussion på Facebook på en bekants sida.
Hon och hennes fd har nyligen separerat. Pappan har haft barnet någongång då och då, någon timme vissa dagar och liknande. Han jobbar en del. Mamman är föräldrarledig.
Idag ska flickan sova hos sin Pappa, hon är 5 månader. Föräldrarna har kommit överrens om detta och Mamman uttryckte enkelt sina känslor på FB, att det var svårt att vara från dottern för första gången någonsin och att det var så tomt hemma och att hon längtade tills imorgon när hon kom hem. Inget konstigt med detta.
En annan tjej frågar om hon och Pappan kommit överrens om detta eller om hon känt sig tvungen att lämna ut dottern och förklarar att hon inte måste lämna ut flickan på nattligt umgänge då detta inte är något som rekommenderas för barn i så låg ålder.
Därefter eskalerar kommentarerna en efter en. Pappan tar väldigt illa vid sig och menar på att han "inom kort" dvs så fort han flyttat till egen lägenhet (på måndag) ska ha barnet hos sig varannan vecka, för det är hans lagliga rätt. Han ska ha halva barnbidraget och liknande. Han blir tokarg och brusar upp rejält. Mamman håller sig utanför diskussionen men mår väldigt dåligt av detta att hon känner press på att dottern redan måste vara borta varannan vecka. En ganska kaotisk situation. Och som råga på allt har hon endast 2 månader kvar av sin föräldrarledighet, resten av dagarna är Pappans och har är helt inställd på att han då ska vara pappaledig och vara boendeföräldern medans mamman då ska ha enstaka umgänge. Mamman är arbetslös och jätteledsen över detta. Detta ska han ta till domstol om det inte blir som han vill. Han har enligt honom "sin lagliga rätt" till detta, men jag tvekar..
Jag har inte lagt mig i men tyckte det lät väldigt konstigt hela högen. Är det någon som separerat så tidigt i ett barns liv? Jag tycker det lät väldigt, väldigt konstigt. Visst har båda föräldrarna rätt till sitt barn men är inte detta lite väl? Hur kan det egentligen bli? Flickan är ju bara 5 månader...