• Anonym (undrar)

Undringar om IVF och FET

Jag kommer att göra 1 eller 2 IVF i år, vet inte när men inom några månader ska det första ske. Får 2 st finansierade. Jag har läst om dem som fått ut flera ägg med bra celldelning och så återförs ett och resterande (om det blir fler dvs) stoppas i frysen. Misslyckas man på första så får man försöka igen med de frusna om de klarar upptiningen. Har jag förstått detta rätt? Och är det detta som kallas FET eller är det ET?
    Hursom..

Om man misslyckas på första försöket och sedan för in ett fryst, räknas det då som IVF nr 2 eller "ingår" de frusna i IVF 1? Eller får man bekosta frysta själv?  Om man får fler till frysen, får man då prova med alla dessa och de ingår i IVF 1 eller får man bara ett eller som sagt, får man bekosta det själv eller räknas det som IVF 2?
    Hoppas nån fattar mina röriga tankar :) 

• Svar på tråden Undringar om IVF och FET
  • Vivvi12

Som vi fick lära oss då vi gjorde ivf så är allt som tillhör första äggplocket försök 1. Det är inte nr2 förrän de frysta äggen är slut och allt börjat om från början. FET betyder Frozen Embryo Transfer och ET Embryo Transfer. ET görs med färskt embryo ett par dagar efter äggplock. FET om det första skulle misslyckas.

• Anonym (undrar)

Ok..Tack för svar!
    Så om jag skulle få många ägg och det blir, låt säga, 5 till frysen efter försök 1, får jag då göra 5 FET (förutsatt att alla klarar upptining och ser bra ut) utan att betala extra för det? Och om alla dem misslyckas så får jag ändå försök 2? Eller är det ett FET man får?

• Anonym (undrar)

Eller tinar de upp alla samtidigt kanske... Och kollar vilket som klarar sig bäst? Då blir det ju ett FET.. Många funderingar :)

• Anonym (ivfare)

Allt beror på vilkent landsting du tillhör västerbotten o norrbotten vet jag att man räknar så här.

Först hela Ivf med et, om ni fick till frysen så får man ett Fet, om inga till frysen så ett nytt ivf med et.

Alltså här räknas ett ET och ett FET som de landtingsfinanserade föröken eller två ET ombinga i frysen fanns.

När de tinas tar de ettbå ett strå, ibland harbde fryst ner två i ett strå..

• Anonym (undrar)
    Anonym (ivfare) skrev 2013-01-26 20:15:51 följande:
    Allt beror på vilkent landsting du tillhör västerbotten o norrbotten vet jag att man räknar så här.
    Först hela Ivf med et, om ni fick till frysen så får man ett Fet, om inga till frysen så ett nytt ivf med et.
    Alltså här räknas ett ET och ett FET som de landtingsfinanserade föröken eller två ET ombinga i frysen fanns.
    När de tinas tar de ettbå ett strå, ibland harbde fryst ner två i ett strå..
    Uppöver är det väl 1 IVF man får finansierat? Då får man alltså 1 IVF med ET och ett FET? Om man har fler ägg i frysen då, får man inte fler FET då?

Jag bor i Kalmar, vi har 2 IVF. Menas det då 2 ET och sen ev. FET på dessa två försök? 
  • Anonym (ivfare)

Dom har ändrat så de som börjar iår får 2 försök säger man..

Alltså inga fler betalda fet om de inte gått på första Et och ett Fet.

Man kan säga att en införing av embryo räknas som försök här.

Man kan ju givetvis betala för fler fet om man har kvar i frysen..

• Vivvi12

Kolla med din klinik då vad som gäller hos er, verkar ju vara olika... Hoppas det går bra! :)

• Anonym (undrar)

Hmm ja ska kolla när vi väl får en tid.. tack för era svar!

Svar på tråden Undringar om IVF och FET