• februaribebis

EDA

Jag var extremt rädd för förlossningen men hade ändå bestämt mig för att inte ta edan. Nu blev min förlossningen ett utdraget och segt kapitel och efter 4 dagars onda sammandragningar så var jag rätt så less på det hela. Därför bestämde jag mig när det hela väl var igång att ta edan. Den las runt 17-tiden. Hej å hå vilken skillnad det blev. Jag kände fortfarande värkarna i vänster ljumske men bara som stramande lätt smärta. Edan funkade bra i ca 5 timmar. Sen blev det skiftbyte på förlossningen. Jag hade känt mig supertrygg med barnmorskan jag haft men kände mig inte alls lika tillfreds med hon som tog över. I kombination med detta började värkarna kännas rejält. Runt 12-tiden på natten tyckte jag de var rent av för jävliga och först då eller möjligen senare fick jag börja ta lustgas. Jag fick flera omgångar värkstimulerande men det tog en väldig tid. Jag fick inga direkta krystvärkar (det här de pratar om att man inte ska kunna hålla emot) men jag kände ju att det tryckte nedåt, framförallt bakåt...
    Han föddes 04,30.
    Direkt efter så upplevde jag ändå förlossningen som positiv. Jag hade ju överlevt vilket jag innan var helt övertygad om att inte göra. Men nu, snart ett år efter börjar rädslan för ev en ny förlossning komma. Edan skulle ju vara min räddare i nöden men lika fasen gjorde värkarna det SKITONT. Själva utdrivningsfasen (krystningsskedet) upplevde jag inte så smärtsam.
    Hur kunde det bli såhär? Jag trodde edan tog bort värkarna men inte utdrivningssmärtan.... Eller gör det alltså 100 gånger mer ont utan eda? Då är det ju en omöjlighet. Tänk om jag inte hinner få eda en ev nästa gång? Då DÖR jag. Den smärtan jag hade kan jag klara och möjligen liiiiiite till, ytterst lite. Men om jag var bedövad och den "riktiga" smärtan är MYCKET värre. Då fattar jag inte hur man klarar det....
    Hur länge sitter edan i? Kan det vara så att den nya barnmorskan drog ner eller rent av tog bort den???

• Svar på tråden EDA
  • Housemouse
    februaribebis skrev 2013-01-23 22:58:24 följande:
    Men man får väl inga krystvärkar då man fått eda? Jag kände dem inte. Obestämd
    Jag kände inte heller mina krystvärkar så jag fick forcera en konstgjord krystning, det är INTE det som är meningen när de sätter EDA. 
  • lykta

Jag har fått riktigt ordentliga krystvärkar båda gångerna.

• Grönöga

Men vad jag inte förstår ts, fick du bara en spruta? Ingen påfyllnad? Jag fick nog påfyllnad säkert 7 ggr.

• februaribebis
    Grönöga skrev 2013-01-24 19:47:52 följande:
    Men vad jag inte förstår ts, fick du bara en spruta? Ingen påfyllnad? Jag fick nog påfyllnad säkert 7 ggr.

Ja en spruta men jag hade väl kanylen kvar...eller en i handen åtminstone. Trodde det fylldes på automatiskt med jämna mellanrum??!
  • februaribebis
    Housemouse skrev 2013-01-24 15:31:16 följande:
    Jag kände inte heller mina krystvärkar så jag fick forcera en konstgjord krystning, det är INTE det som är meningen när de sätter EDA. 
    Samma här. Jag fick tvinga mig att ta i!
  • Joso

Med EDA så ska man veta om att förlossningen tar lite längre tid.. Min första var en igångsättning och när jag fick EDA så stannade värkarna av. Men allt som allt tog det ca 15 timmar att få fram henne. Däremot kände jag inga krystvärkar utan blev tillsagd när jag skulle krysta.. Mitt andra barn startade av sig själv. Och jag tycker själv inte EDAn stoppade upp mitt förlossningsarbete, det tog 6 timmar att föda fram min son. Jag hade nya problem med att känna krystvärkarna. Jag måste säja att jag nog är för Eda. När det gör så där vansinnigt ont, är EDAn en riktig räddare i nöden. Iaf för mig.

?Sara 2003 & Noel 2007 & bebis 2013? blogg- www.hannsan.wordpress.com
  • februaribebis
    Joso skrev 2013-01-24 22:17:01 följande:
    Med EDA så ska man veta om att förlossningen tar lite längre tid.. Min första var en igångsättning och när jag fick EDA så stannade värkarna av. Men allt som allt tog det ca 15 timmar att få fram henne. Däremot kände jag inga krystvärkar utan blev tillsagd när jag skulle krysta.. Mitt andra barn startade av sig själv. Och jag tycker själv inte EDAn stoppade upp mitt förlossningsarbete, det tog 6 timmar att föda fram min son. Jag hade nya problem med att känna krystvärkarna. Jag måste säja att jag nog är för Eda. När det gör så där vansinnigt ont, är EDAn en riktig räddare i nöden. Iaf för mig.

Ja helt klart för....för om det gör så ont med så är det som sagt en omöjlighet att vara utan! Grymt imponerad av de som klarar det! Galet!
  • Grönöga

Ts. Om det nu görs olika på olika sjukhus vill jag låta vara osagt men på Danderyd fylls edan inte på automatiskt utan det gör bm med en påfyllnadsspruta.

• februaribebis
    Grönöga skrev 2013-01-26 10:39:08 följande:
    Ts. Om det nu görs olika på olika sjukhus vill jag låta vara osagt men på Danderyd fylls edan inte på automatiskt utan det gör bm med en påfyllnadsspruta.

Ok, men det kanske de gjorde i kanylen jag hade i handen??!! Inegn aning om det. Borde det stå i förlossningsbrevet?
  • Grönöga

Ts. Nej nej absolut inte. Den fylls på i slangen du hade tejpad på magen som gick från ryggen. Så du hade nog ingen ppfyllnad i så fall, det borde du nog märkt. Vet inte om det står i journalen. med påfyllnad var jag totalt smärtfri i ca 14 timmar.

• Joso

På Huddinge och SÖS så fylls det oxå på av Bm. Via slangen från ryggen som oftast är tejpad upp på axeln eller liknande :)

?Sara 2003 & Noel 2007 & bebis 2013? blogg- www.hannsan.wordpress.com
  • februaribebis
    Grönöga skrev 2013-01-27 14:27:51 följande:
    Ts. Nej nej absolut inte. Den fylls på i slangen du hade tejpad på magen som gick från ryggen. Så du hade nog ingen ppfyllnad i så fall, det borde du nog märkt. Vet inte om det står i journalen. med påfyllnad var jag totalt smärtfri i ca 14 timmar.

Hmm....det där måste jag kolla upp. Har för mig att jag hade nån slags spruta på handen....jag vet faktiskt inte. men den verkade ju bara 4-5 timmar iallafall. Kan det vara så att jag genomlidit de sista 6 timmarna utan bedövning så vet jag ju att jag klarar det utan. Eller det kan ju inte bli sjukt mycket värre iallafall...eller.... Hjääälp.
  • Grönöga

Ts. Ja, de flesta har en infart/spruta antingen i armvecket eller på handen. Den är till för ev annan medicinering. Om man behöver antibiotika eller värkdropp tex. Om du inte fick påfyllnad i ryggen så genomled du nog de timmarna i "onödan", ja. Var det verkligen ingen som frågade om du ville ha påfyllnad? Jag fick vid minsta pip. Första originaldosen verkade kanske 5-6 timmar, sen fyllde de på minst varannan timme. Ibland varje timme.

• februaribebis
    Grönöga skrev 2013-01-31 06:46:07 följande:
    Så jo, du kan vara helt bedövad fram till strax innan ungen ska ut.
    Nej ingen frågade om det...de bara pumpade i värkstimulerande några gånger. Fast jag fick ju ändå inga krystvärkar...klart de gjorde ont men jag fick inte den där känslan att jag inte kunde hålla emot utan fick "framkalla" en krystvärk.
    Det stod ju i mitt förlossningsbrev att jag inte ville ha eda fast jag ändrade mig. Kanske läste de det vid skiftbytet och valde att inte fylla på. Fast de borde ju frågat. Jag har ändå för mig att det satt som en spruta med någon vätska i i handen. Tror ju ändå att det var edan...fast isåfall funkade den ju inte så värst. Konstigt. Eller så var det att utdrivningsfasen var så lång?! För då funkar väl inte edan. Tog ju jättelång tid för huvudet att vara nere i bäckenbotten. Säkert två timmar.  
  • lykta

Fast de sätter INTE påfyllning av EDA i handen, den sätts i "knappen" på bröstet/ryggen, den knappen sitter ju kopplad till slangen i ryggen! Däremot kan de sätta värkstimulerande i handen.

• februaribebis
    lykta skrev 2013-01-31 15:17:15 följande:
    Fast de sätter INTE påfyllning av EDA i handen, den sätts i "knappen" på bröstet/ryggen, den knappen sitter ju kopplad till slangen i ryggen! Däremot kan de sätta värkstimulerande i handen.
    Då fick jag nog ingen påfyllning. :(
Svar på tråden EDA