• Baby Doll

Pottträna 2.5 åriga tvillingar- TIPS?

Börjar känna att det är dags för mina tvillingpojkar att sluta med blöja, dom fyller trots allt 3 år i april... Jag har provat att ta av dom blöjan och använda kallingar. Dom sätter sig på pottan en stund, men först "after the fact". Dvs. när dom redan gjort på sig... :-/ Har ni några tips på hur jag får dom torra så skulle jag bli glad! Mina flickor var helt torra när dem var 2.5, så det här var en utmaning x 2!!! www.mybabydolls.blogg.se

Me & My 5 Baby Dolls - www.mybabydolls.blogg.se -
  • Svar på tråden Pottträna 2.5 åriga tvillingar- TIPS?
  • Galia

Gå upp med dem direkt när de vaknat och sätt dem på pottan. Oftast kissar man ju strax efter att man vaknar på morgonen. Tyckte det var ett bra sätt att "få igång" att det verkligen kom något i pottan (men vi har använt bara toaring) och så beröm mkt när det kommer kiss. Sätt dem på pottan var tredje timme under dagen och låt dem sitta en stund oavsett om det kommer något eller inte. Efter ett tag lär man sig hur ofta de brukar behöva gå (ofta lite tätare på morgon och kväll än under dagen) och de kommer börja lära sig att hålla sig emellan kissningarna. Säg till på förskolan/dagmamman om de går på/hos sådan att ni börjat träna så att de även får gå där. I början fick han gå mycket med rumpan bar hemma mellan besöken och varje gång det kom på golvet gick vi till toan och så fick han sitta en liten stund/kissa klart. När det funkade mer och mer att kissa på toan så blev det kalsonger istället. 

En del kör ju belöningssystem att barnen får sätta upp ett klistermärke t.ex. varje gång det kommit något i pottan. Vi har inte gjort det men vi har haft med leksaker och suttit och läst under tiden och berömt massor när det kommer något. 

Iaf att bestämma sig och konsekvent gå på toa varje morgon tyckte jag var ett superbra sätt att komma igång både för oss föräldrar och för barnet och sen var det ju inge väg tillbaka utan bara "köra på". 

• Baby Doll

Tack, det börjar gå bra nu!?=)

5 barn under 4 år -www.mybabydolls.blogg.se-
Svar på tråden Pottträna 2.5 åriga tvillingar- TIPS?