• jakeclawson

Vem tror du mördade Olof Palme?

Vem tror du mördade Olof Palme?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vem tror du mördade Olof Palme?
  • floppan2008

Att Christer Pettersson en missbrukare av både tunga droger och alkohol skulle kunna mörda statsministern verkar inte troligt alls! Jag tror polisen gjorde det! CP fick bli syndabock helt enkelt.

• Jellybeanbaby
    Engångspostaren skrev 2013-01-26 16:26:07 följande:
    Har liknande "vittnesmål" jag, en bekant som mött Pettersson några ggr förr om åren var övertygad om att denne med sin klumpiga fysik inte hade kunnat ta den där trappan på hur många sekunder det nu var.
    ...och ändå var CP känd som "kutar'n"?? Det går inte ihop.
    Well behaved women rarely make history
  • Jellybeanbaby
    Flash Gordon skrev 2013-01-26 12:31:48 följande:

Lisbeth såg mördaren i ansiktet när han avbröt flykten därifrån och vände sig om för att titta på sitt offer. Hon pekar sedan ut honom vid en onfrontation.

Ytterligare två ögonvittnen (mannen i bilen och kioskägaren) har identifierat CP på platsen.

Ett enda procedurfel räddade CP från att bli dömd även i Hovrätten. Polisen hade innan konfrontationen (där Lisbeth pekade ut CP) sagt till henne att den misstänkte var alkis.

Hon pekade ut CP och sa "Det ser man ju vem som är alkis". 

Detta var tillräckligt för att Hovrätten skulle finan att det fanns rimliga tvivel om hennes vittnesmål. 

Vem som mördade Palme är en icke-fråga, men det kommer alltid att finnas spekulationer kring det. Just som med JFK.

För inte kan det väl vara så simpelt att en blandmissbrukare med ett vapen har kunnat komma för nära landets statsminister och skjutit honom?   Ungefär lika otroligt som att en vanlig psyksjuk skulle kunna hugga ihjäl landets utrikesminister med en simpel morakniv.    
    PRECIS!!
    Palme hade avsagt sig polisvakt/säpo/livvakt den kvällen. Anna Lindh hade heller ingen backup eller livvakt.
  • Jellybeanbaby

Fram till härom året hade ingen trott att en ensam galning skulle kunna ta livet av majoriteten av ungdomspolitiskt aktiva på en ö i Norges vatten.

Fram till 2001 hade ingen trott att ett par flygplan skulle kunna kapas med syfte att köra in i varsin skyskrapa i New York.

Det händer jäkligt sjuka och märkliga saker i vår värld.
    Att CP sköt mannen som han trodde var Sigge är faktiskt inte het omöjligt.

Wiki:

Sigvard "Sigge" Cedergren, född 24 februari 1931 i Bollnäs, död 5 mars 1996 i Stockholm, var en svensk knarklangare som blev känd för allmänheten i samband med Palmemordet. Cedergren var under många år på 1970- och 1980-talet föreståndare för spelklubben Oxen, samt bedrev svarthandel med narkotika, och blev då bekant med Christer Pettersson (de båda hade dessutom sina rötter i Hälsingland). Cedergren avslöjade strax före sin död att han några månader innan Palmemordet hade förlorat en revolver av den typ som polisen efterlyste som mordvapnet, samt att Pettersson hade kännedom om revolvern.[1]

...I rest my case.

• Jellybeanbaby
    Cornette skrev 2013-01-26 21:08:08 följande:

Till alla som tror att Lisbeths vittnesmål ska vara obestridligt, ta en titt på Vetenskapens Värld som sändes i veckan

www.svtplay.se/video/971984/21-1-del-2-av-3-d...

Snälla, filmen är 50 min lång, kan du vara så snäll och berätta vid vilken tidpunkt de börjar prata om palmemordet och Lisbeths minne?
  • Cornette
    Jellybeanbaby skrev 2013-01-26 21:44:07 följande:
    Snälla, filmen är 50 min lång, kan du vara så snäll och berätta vid vilken tidpunkt de börjar prata om palmemordet och Lisbeths minne?

Hela programmet går ut på att förklara hur svårt det är att minnas korrekt, speciellt vid en stressad situation. De testade ett gäng personer som fick bli vittne till ett brott och ingen av dem kunde varken ge korrekt signalementsbeskrivning på kvinnan som var "lockbete" (de kunde inte ens säga rätt färg på jackan) eller peka ut gärningsmannen vid en "line up". Hjärnar förvanskar minnesbilder omedelbart och därför kan man inte säga att ett sådant vittnesmål som Lisbeths är korrekt över huvud taget. Se filmen så kanske du lär dig något om hur den mänskliga hjärnar fungerar!
  • Trollet1984
    Det är säkerhetspoliser, eller personer verksamma inom den militära/polisiära verksamheten. Christer Pettersson är det inte. Leif G.W. Persson vet säkert vem som ligger bakom mordet på Palme. 
  • Anoder

Ju mer jag läser om det och ju mer jag hör individen tala om och agera i ärendet, ju mer övertygad blir jag om att Leif GW Persson mördade Olof Palme.

• Tom Araya

Vem är det man ska peka ut, den som höll i vapnet och sköt eller den/de/det som låg bakom mordet?

Vem som mördade Palme i meningen att utföra själva mordet, kan det ha varit Christer Pettersson, men mycket talar även för att det inte var han.
    Jag har i övrigt inte en gissning på en mördare i en person.

Om frågan gäller vem som låg bakom så är det antingen grupperingar inom myndigheter som jobbar med nationell säkerhet (säkerhetstjänst typ) eller möjligtvis USA eller Sovjetunionen, genom sin egen underrättelsetjänst som sedan i sin tur kan ha fått hjälp eller t.o.m. mordet utfört av svensk säkerhetstjänst.

Jag har ingen exakt teori, utan jag har läst lite om utredningar, både privata och de offentliga från svenska myndigheter, inte minst den som Anders Jallai gjort och gör och funnit att det finns mer trovärdighet i Jallais teorier än i någon annan.

• K Kalle
    floppan2008 skrev 2013-01-26 16:48:02 följande:

Att Christer Pettersson en missbrukare av både tunga droger och alkohol skulle kunna mörda statsministern verkar inte troligt alls! Jag tror polisen gjorde det! CP fick bli syndabock helt enkelt.

Fast den som lyckades mörda Anna Lindh var ju inte heller nån stjärna.
  • K Kalle
    Jellybeanbaby skrev 2013-01-21 16:03:15 följande:

OHMYGOD den statistiken!! *tror inte mina ögon*

Jag röstade på Chrimpa Pettersson eftersom han är den enda som faktiskt ERKÄNT att han dödade Palme.

...och som pekades ut av Lisbeth. Hade hon inte sagt "Det ser man väl vem som är alkoholist" och han inte haft något för utstickande kläder hade han blivit fälld och suttit i fängelse idag (istället för att vara död).
Svar på tråden Vem tror du mördade Olof Palme?