• Floffeen

frågor kring flaskmatning

Jag tänkte försöka göra 50/50  alltså ersättning och amning!

Ammade sonen i 18-20 MÅNADER så de var rätt länge men fanns orsak till att de blev så pass länge.
    Jag är mest rädd för att bli "nattnapp"  och sen vill jag inte att barnet skall bli beroende utan mig,
    Självklart kommer de blir så men jag menar att pappan skall också få chans att kunna mysa och mata så som jag så vi kan turas om på nätterna.
    Sonen har nattskräck så de är omöjligt att ta hand om båda samtidigt om de skulle bli så.

Hur gör man efter förlossningen.
    Låter man barnet amma de första dygnen tills mjölken kommit igång och sen inför flaska?
    Kan man förbereda maten inför natten?
    Hur gör man de så enkelt som möjligt?
    Vilken ersättning är bäst, Nan?
    Hur mycket ersättning skall man ge de små liven de första dygnen/veckan?

Tacksam för svar.
    Alla tips välkomnas!
  • Svar på tråden frågor kring flaskmatning
  • Kanskedinsyrra

Att ge nappflaska tidigt kan göra att barnet inte längre vill suga. Om jag vore du skulle jag amma så mycket som är möjligt och ge tillskott/ersättning vid behov och så smått runt halvåret fasa ut amningen. men d är jag d :)

• Echo

Vill du delamma (vilket är toppen tycker jag, som att plocka russinen ur kakan) så skulle jag introducera flaska relativt tidigt (jag gav dock bara urpumpad mjölk till en början). Anledningen till att vi gjorde det var att minska risken för att bebisen skulle flaskvägra. Jag vet inte om det spelar någon roll egentligen, men med storebror valde vi att vänta med flaska och han vägrade totalt...

Att barn ratar bröstet händer, dock vill jag påpeka att de fall jag känner till då barnet vägrat bröst har amningen krånglat från början, de har alltså inte haft en helt fungerande amning att bygga på.

Jag har av bekvämlighetsskäl alltid ammat på natten, så där kan jag inte hjälpa dig.

Angående vilken ersättning och hur mycket så är det så individuellt så det är svårt att svara på. Vi har kört med både Semper och Nan. 

My entire existence was constructed by a sociopath in a sweater vest, what do you suggest i do?
  • snällhäst
    Floffeen skrev 2013-01-21 11:21:43 följande:
    Jag tänkte försöka göra 50/50  alltså ersättning och amning!

Ammade sonen i 18-20 MÅNADER så de var rätt länge men fanns orsak till att de blev så pass länge.
    Jag är mest rädd för att bli "nattnapp"  och sen vill jag inte att barnet skall bli beroende utan mig,
    Självklart kommer de blir så men jag menar att pappan skall också få chans att kunna mysa och mata så som jag så vi kan turas om på nätterna.
    Sonen har nattskräck så de är omöjligt att ta hand om båda samtidigt om de skulle bli så.

Hur gör man efter förlossningen.
    Låter man barnet amma de första dygnen tills mjölken kommit igång och sen inför flaska?
    Kan man förbereda maten inför natten?
    Hur gör man de så enkelt som möjligt?
    Vilken ersättning är bäst, Nan?
    Hur mycket ersättning skall man ge de små liven de första dygnen/veckan?

Tacksam för svar.
    Alla tips välkomnas!
    Jag skulle säga vänta några veckor med flaskan till amningen kommit igång ordentligt.
    Om ni ska ge flaska på natten så kan ni skaffa en vällingdoserare som man har ersättningspulvret i, sen har ni flaskor kokat vatten redo som ni micrar till rätt temp, typ 20 sek, som ni bara häller ner pulvret i. Eller så  struntar ni i att micra om bebisen accepterar kall ersättning (våran son gjorde det). Samma funkar på dagen. Man behöver egentligen inte koka svenskt kommunvatten men vi gjorde det ändå för säkerhets skull tills sonen var 6 mån. Jag vet att vissa blandar ersättningen till natten redan på kvällen, och så kan man säkert också göra, har hört att de gör så på många sjukhus.
    Vilken ersättning som är bäst får ni prova er fram till. Våran son hade krånglig mage så Nan pro 1 var den enda som gick bra (efter att ha provat både sempers, nans och hipps vanliga).
    Som sagt skulle jag vänta några veckor tills amningen är igång, men om ni ska ge redan på bb så fråga personalen där hur mycket man ska börja med. Annars gäller samma som med amning: fri tillgång!

• Floffeen
    snällhäst skrev 2013-01-21 20:38:44 följande:
    Jag skulle säga vänta några veckor med flaskan till amningen kommit igång ordentligt.
    Om ni ska ge flaska på natten så kan ni skaffa en vällingdoserare som man har ersättningspulvret i, sen har ni flaskor kokat vatten redo som ni micrar till rätt temp, typ 20 sek, som ni bara häller ner pulvret i. Eller så  struntar ni i att micra om bebisen accepterar kall ersättning (våran son gjorde det). Samma funkar på dagen. Man behöver egentligen inte koka svenskt kommunvatten men vi gjorde det ändå för säkerhets skull tills sonen var 6 mån. Jag vet att vissa blandar ersättningen till natten redan på kvällen, och så kan man säkert också göra, har hört att de gör så på många sjukhus.
    Vilken ersättning som är bäst får ni prova er fram till. Våran son hade krånglig mage så Nan pro 1 var den enda som gick bra (efter att ha provat både sempers, nans och hipps vanliga).
    Som sagt skulle jag vänta några veckor tills amningen är igång, men om ni ska ge redan på bb så fråga personalen där hur mycket man ska börja med. Annars gäller samma som med amning: fri tillgång!

amningen kommer igång snabbt.
    tog 1½ dygn med sonen och jag har så de räcker och blir över.
    Har väldigt fet. Donerade några lite till sjukhuset förra gången.
    Hade kunnat mata trillingar haha :)

Jag tänkte INTE vänta med flaska.
    Hellre då jag pumpar ut bröstmjölk i en flaska och ger.
    Känns som de är en bra  början.
    Sambon vill ju helst jag hel ammar första månaden p.g.a all näring osv.
    Vi väntade 4v med flaska & napp men de var försent han var TUTT KÄR.
    Vill gärna vänja in flaska så tidigt som möjligt så sambon också kan ge så jag kan få egentid med
    våran son med så han inte känner sig utanför om du förstår hur jag tänker.
    Sen vill jag inte bli nattnapp heller, mest de jag är rädd för tror jag och vill ge flaska natte tid.

• Floffeen
    Kanskedinsyrra skrev 2013-01-21 12:18:03 följande:
    Att ge nappflaska tidigt kan göra att barnet inte längre vill suga. Om jag vore du skulle jag amma så mycket som är möjligt och ge tillskott/ersättning vid behov och så smått runt halvåret fasa ut amningen. men d är jag d :)
    jag kan amma hur länge som helst typ och de kommer i mängder (gjorde med sonen)
    Hade för mycket och näringsrik så jag valde till och med att donera :)

Jag vill bara inte barnet skall bli så besatt av tutten som sonen blev.
    Han blev t.o.m rädd för mat (mjölkallergi) och de gjorde han ännu mer fest vid tutten.
    1,5år amma jag honom ....för länge dvs.

• MinFinaMinna

Min flicka är fem veckor och jag delammar henne. Hon blir inte mätt på bara min mjölk. Och det började jag med när hon var ca två veckor.
    Jag använder MAMs flaskor och hon tar både flaskan och bröstet utan några problem.
    Vi använder NAN ersättning. Pulver hemma och tetra om vi ska iväg.

• Floffeen
    MinFinaMinna skrev 2013-01-22 14:20:13 följande:
    Min flicka är fem veckor och jag delammar henne. Hon blir inte mätt på bara min mjölk. Och det började jag med när hon var ca två veckor.
    Jag använder MAMs flaskor och hon tar både flaskan och bröstet utan några problem.
    Vi använder NAN ersättning. Pulver hemma och tetra om vi ska iväg.
    okej.
    Jag har2  nuk flaskor från apoteket och en dr brown tror jag, sedan sonen men han vägrade dom.
    Så ja oanvända i princip.
    Funderar på de där med magen bara.
    Måste säga att de blir tröga i magen.
    Sen är jag rädd att nästa också blir allergisk mot komjölksprotein.
    Hur ska jag märka de liksom..
    Finns de mjölkfria ersättningar eller kanske bara finns på recept, om ens de?

Tror jag börjar med att amma och pumpa ut i falska de första 2-4 veckorna.
    Kanske längre för att se om hon tåler mjölk och gör hon de så övergår man till ersättning  kanske 1-2 gånger per dygn i början?

• nozpa

Du kan ju mata med kopp. Finns att köpa på apoteket. Blir mest likt amningen då. Men om du kan tänka dig att pumpa ur mjölken o ge ur flaska så spelar det ingen roll.

Dom äter ju olika mycket. Det står även på paketen. Tror vi började med 10 ml första dygnet. Efter en vecka åt hon 70 ml. Sedan åt hon 90 ml ett bra tag för att öka då och då. Man märker om dom blir mätta. :) Använde nan.
    Jag hade kört på med amningen tills det att mjölken runnit till ordentligt iaf. Just för att dte blir enklare för dig då än om den plötsligt tar slut. (Hände mig).  

• MinFinaMinna

Tror det finns mjölkfria ersättningar men jag tycker det är dumt att börja med det. Bättre magen lär sig att äta den vanliga och man märker snabbt om dem inte tål det. Då kan man mata med mjölkfri ersättning.

Vi blandar upp 150 ml till vår flicka. Ibland äter hon upp det och ibland inte. Men hon blir mätt på 150 ml än.

• MinFinaMinna

Sempers magdroppar kan man ha i ersättning 1 gång om dagen. Ska vara bra mot magknip. Vi har i det i förebyggande syfte. Finns att köpa på apoteket

• Floffeen
    MinFinaMinna skrev 2013-01-22 16:08:03 följande:
    Sempers magdroppar kan man ha i ersättning 1 gång om dagen. Ska vara bra mot magknip. Vi har i det i förebyggande syfte. Finns att köpa på apoteket
    nja sånt fungerar inte.
    Inte på sonen iaf.
    Kör hellre på magmassage, mer effektivt tyckte jag :)
    Smpers magdroppar var väl bara nyttiga bakterier inte skulle de hjälpa mot magknip?
    körde både de och miniform men bara magmassage som fungerade.

• nozpa

Sempers magdroppar var kanon på vår flicka. Gav dom en gång om dagen. Vi blandade inte i flaskan. Dom är ändå smaklösa.
    Minifom var värdelöst. 

• Floffeen
    nozpa skrev 2013-01-22 17:42:23 följande:
    Sempers magdroppar var kanon på vår flicka. Gav dom en gång om dagen. Vi blandade inte i flaskan. Dom är ändå smaklösa.
    Minifom var värdelöst. 
    okej.
    Tycker båda vad lika dåliga :)
    gick massage kurs med grabben och de gav mycket för jävlar vilka gaser de kom haha!!

• nozpa
    Floffeen skrev 2013-01-22 18:02:50 följande:
    okej.
    Tycker båda vad lika dåliga :)
    gick massage kurs med grabben och de gav mycket för jävlar vilka gaser de kom haha!!

Jo vi körde också med babymassage. Och absolut var det guld värt. :)
Svar på tråden frågor kring flaskmatning