snällhäst skrev 2013-01-21 20:38:44 följande:
Jag skulle säga vänta några veckor med flaskan till amningen kommit igång ordentligt.
Om ni ska ge flaska på natten så kan ni skaffa en vällingdoserare som man har ersättningspulvret i, sen har ni flaskor kokat vatten redo som ni micrar till rätt temp, typ 20 sek, som ni bara häller ner pulvret i. Eller så struntar ni i att micra om bebisen accepterar kall ersättning (våran son gjorde det). Samma funkar på dagen. Man behöver egentligen inte koka svenskt kommunvatten men vi gjorde det ändå för säkerhets skull tills sonen var 6 mån. Jag vet att vissa blandar ersättningen till natten redan på kvällen, och så kan man säkert också göra, har hört att de gör så på många sjukhus.
Vilken ersättning som är bäst får ni prova er fram till. Våran son hade krånglig mage så Nan pro 1 var den enda som gick bra (efter att ha provat både sempers, nans och hipps vanliga).
Som sagt skulle jag vänta några veckor tills amningen är igång, men om ni ska ge redan på bb så fråga personalen där hur mycket man ska börja med. Annars gäller samma som med amning: fri tillgång!
amningen kommer igång snabbt.
tog 1½ dygn med sonen och jag har så de räcker och blir över.
Har väldigt fet. Donerade några lite till sjukhuset förra gången.
Hade kunnat mata trillingar haha :)
Jag tänkte INTE vänta med flaska.
Hellre då jag pumpar ut bröstmjölk i en flaska och ger.
Känns som de är en bra början.
Sambon vill ju helst jag hel ammar första månaden p.g.a all näring osv.
Vi väntade 4v med flaska & napp men de var försent han var TUTT KÄR.
Vill gärna vänja in flaska så tidigt som möjligt så sambon också kan ge så jag kan få egentid med
våran son med så han inte känner sig utanför om du förstår hur jag tänker.
Sen vill jag inte bli nattnapp heller, mest de jag är rädd för tror jag och vill ge flaska natte tid.