• Linnna

pco och akupunktur

Kan akupunktur vara ett sätt att få ägglossning och bli gravid när man har pco? Är det någon som vet mer om det eller har egen erfarenhet av akupunktur vid pco?

• Svar på tråden pco och akupunktur
  • Fröken Frågvis

Ja det sägs ju att akupunktur ska kunna hjälpa till att kicka igång äl. Har inte själv testat men har funderat en del på om spikmatta kanske också kan funka? Jag plockade faktiskt fram min akupressurmatta igår men är redan på cd15 idag så det kanske är för sent för denna cykeln. Någon annan som fått igång äl med hjälp av spikmatta? Eller akupunktur för den delen?

• Malin 009

Jag testade akupunktur men fick ingen ägglossning av det. Provade i 2 månader. Det är tyvärr ganska dyrt annars kanske jag skulle fortsatt. Spikmatta tror jag inte alls är lika kraftfullt. Nålarna sticker de in i magtrakten och kopplar svag ström till dem också. Låter läskigt, men gör inte ont!

• Linnna

Tack för era svar! Har ni någon som ger akupunktur och hart kunskap om pco att rekommendera i Stockholm?

• jodå

Hej!
    Jag har fått igång ä.l. med elektroakupunktur vid två tillfällen (ca 5 år mellan). Det kan absolut vara värt att testa. Jag behövde bara betala 80 kr/tllfälle hos sjukgymnast.

• Linnna
    jodå skrev 2013-01-22 21:39:59 följande:
    Hej! Jag har fått igång ä.l. med elektroakupunktur vid två tillfällen (ca 5 år mellan). Det kan absolut vara värt att testa. Jag behövde bara betala 80 kr/tllfälle hos sjukgymnast.

Å det låter bra! Hur gjorde du för att få kontakt med sjukgymnast?
  • jodå

Jag googlade:) Jag tror att jag främst fick upp information om sjukgymnaster som utför akupunktur vid IVF...men eftersom det är samma som utför vid PCO så är det dem du ska ringa. Efter min första behandling hade jag normal äl och mens under flera år. Det började strula igen efter första graviditeten så då fick ag göra en ny behandling för att kicka igång systemet igen.

• Malin 009

80 kr per tillfälle! Det där lät väldigt billigt! Jag betalade 450 kr per behandlingstillfälle. I början skulle man göra 2 ggr per vecka så det blev ju 900 kr per vecka...  Jag gick till sjukgymnast på ett ställe i Göteborg. Finns akupunktur på flera ställen.

• jodå
    Malin 009 skrev 2013-01-24 19:42:26 följande:
    80 kr per tillfälle! Det där lät väldigt billigt! Jag betalade 450 kr per behandlingstillfälle. I början skulle man göra 2 ggr per vecka så det blev ju 900 kr per vecka...  Jag gick till sjukgymnast på ett ställe i Göteborg. Finns akupunktur på flera ställen.
    Oj, vilken skillnad! Jag behövde bara betala vanlig primärvårds-taxa...alltså som ett "vanligt" sjukgymnastbesök. Var det längesedan du gjorde din behandling? Jag gjorde den senaste för något år sedan, men det kan ju ha ändrats efter det alt. varit dyrare tidigare. Jag vet att de som får behandlingar inför IVF måste betala mycket mer (runt 1000-lappen har jag för mig) eftersom det inte finns tillräckligt med forskning som visar på att det verkligen har någon effekt då.
  • Malin 009

Det var ett år och några månader sedan. Det borde vara samma vid PCO som IVF, dvs att det inte finns tillräcklig forskning som visar att det verkligen ger effekt och därmed borde det inte vara subventionerad behandling?

• jodå
    Malin 009 skrev 2013-01-25 22:09:49 följande:
    Det var ett år och några månader sedan. Det borde vara samma vid PCO som IVF, dvs att det inte finns tillräcklig forskning som visar att det verkligen ger effekt och därmed borde det inte vara subventionerad behandling?
    Vad märkligt! Nästan samtidigt men så stor skillnad i pris!...jag gjorde min sista behandling för 10-11 månader sedan. Jag fattade det som att forskningen faktiskt har visat på viss effekt vid PCO men inte vid IVF och att det var därför prisskillnade fanns.
Svar på tråden pco och akupunktur