• Kina79

Hjälp med barn som bajsar i trosorna!

Vi behöver hjälp!
    Min yngsta dotter fyller tre i maj och har varit torr dagtid i ett år. Nattetid sen några veckor tillbaka.
    Men problemet är att hon bajsar i trosorna! Om jag vet att hon är nödig, kan jag ta av henne så hon är naken nertill och då går hon till pottan eller toaletten och bajsar. Men har hon kläder på sig är det kört!

I augusti ska hon börja dagis och där vi bor kan hon inte börja om hon inte är helt torr, så vi måste snart få ordning på det.

Snälla, kom med tips! 

Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
  • Svar på tråden Hjälp med barn som bajsar i trosorna!
  • skåneflicka

Vad är det för dagis som inte accepterar ett barn som inte är helt torrt? Min äldsta dotter har haft problem med magen och bajsat på sig ända upp till 6-årsåldern... Vi har aldrig haft problem med att dagis tyckt det varit jobbigt... Barn utvecklas olika fort - det borde ju dagis om någon ha koll på. Finns det inget annat dagis?

• Kina79
    skåneflicka skrev 2013-01-18 08:46:07 följande:
    Vad är det för dagis som inte accepterar ett barn som inte är helt torrt? Min äldsta dotter har haft problem med magen och bajsat på sig ända upp till 6-årsåldern... Vi har aldrig haft problem med att dagis tyckt det varit jobbigt... Barn utvecklas olika fort - det borde ju dagis om någon ha koll på. Finns det inget annat dagis?

Nix, vi bor utomlands och så är det här, tyvärr. Och det handlar ju inte om att hon bajsar på sig utan om att hon bajsar i trosorna. Jag behöver hjälp och tips på hur jag ska lyckas bryta det, eftersom jag vet att hon kan.
  • Kina79

Någon som har några tips?

• Maseralda

Min son gör likadant! Han är 2,5 år och har varit torr dag- och nattetid sen november. Men bajsat har han bara gjort på pottan en gång… Det kan till och med vara så att han precis varit på pottan och kissat och ändå bajsar han i kalsongerna någon minut efter. Undrar också hur man ska få honom att sluta. Vet att min minsta lillasyster inte ville bajsa på pottan när hon var liten, men då gick hon och bad om en blöja när det var dags. Något sånt gör inte min son, utan han säger bara till när olyckan väl har hänt.

• Flickan och kråkan

Jobbigt att ni är beroende av det inför dagisstart. Min yngsta blev blöjfri strax efter att han fyllt 2 år dagtid, men han bajsade i kalsongerna i över ett år. Bajseriet blev "en grej" helt enkelt. Det löste sig efter hand då vi totalt ignorerade det. Vi pratade inte om det, tjatade inte, uppmuntrade inte, utan bara bytte kalsonger och torkade rent utan.....och då började han att gå på toaletten. Men det tog tid . Han blir 4 år nu i april och har konsekvent bajsat på toaletten sedan i början av hösten. Men mellan 2+ och 3+ så bajsade han i kalsongerna. 

• Lambi09

Min son är snart 3,5. Torr dagtid sen han va 2,5. torr nattetid oftast men händer olycka 1-2 nätter veckan. Men han bajsar i kalsongerna hela tiden. bajsat i toaletten 2 ggr. man ser när han vill bajsa och då säger han "nejnej låt mig vara!" och blir hysterisk om man fördöker sätta honom på toan eller pottan. vet inte hur han ska sluta bajsa i kalsongerna. han har en lillebror på 8 månader och han säger tydligt varje dag att " små bebisar bajsar i blöjan, jag ska gå till toaletten" men sen när det väl gäller så vill han absolut inte.

• Maseralda

Jag har en teori som jag tänkte testa. Har läst att många barn tycker det är läskigt att bajsa på pottan eller toaletten för att bajset liksom försvinner. Kisset ser man ju i pottan. Tänkte därför prova att tömma ut bajset från kalsongerna ner i pottan först så att han ser att det hamnar där innan man tömmer det i toaletten och spolar. Har även gjort en 'belöningskarta' som han ska få fylla med klistermärken när han bajsar på pottan, men än så länge så har han inte blivit tillräckligt peppad trots att det finns bilder på leksaker han ska få om han lyckas.

Svar på tråden Hjälp med barn som bajsar i trosorna!