• weardo

Hjälp Mig! amstaff eller rottweiler ?? och vrf ?

Hejsan, jag är en 18-åring som älskaaaar hundar!! speciellt Amstaff och Rottweiler! jag vill bara få tips på vilken hund som är bäst som första hund.. jag har inte direkt "levt" med hundar men jag har, varit med hundar,varit omkring hundar, tagit hand om hundar osv.. läste lite om att om man köper en blandras (amstaff/rottweiler)  så kan typ deras personlighet "krockas"..  jag förstod inte riktigt men hänger inte allting på hur man uppfostrar dom eller ? .. och att det är vanligare med sjukdomar osv.. ? informera mig gärna med allt ni kan och vill ! upskattas! :)

hundar amstaff rottweiler american staffordshire terrier blandras
  • Svar på tråden Hjälp Mig! amstaff eller rottweiler ?? och vrf ?
  • Ztella

Just Amstaff kräver en stark ledare med fast hand, går absolut inte att "dalta" med dom, skulle inte heller skaffa en som första hund. Funderar ibland på vad jag gett mig in på och då har jag 15 års hundvana :/

• LOL LOL

Jag är 12 år och har redan haft 2 egna rottisar! Köpte dem med egna pengar och dem är dem bästa jag haft. Men jag är ju också uppvuxen med rottisar och amstaff hundar! Jag uppfostrade mina hundar själv dock så fick blandrasen cancer och dog när han bara var 1 år gammal:'( och ska köpa ny fast amstaff nu så min tik inte är ensam. Det var dem lydigaste hundarna som jag någonsin hadde haft och min mamma och släckt var mycket imponerade jag betalade maten och koppel mm själv men jag gör allt för mina sötisar.och nu är honan 2 år och jag har lärt mig mycket om dessa hundar jag rekommenderar inte amstaff eller rottweiler som förta hund men någon mindre hund kanske. Det är avancerat med så starka och smarta och välbyggda hundar på något sätt har jag klarat mig och mina kompisar kallar mig för tjejen som tallar med hundar (jag förstår hur dem beter sig och är bra att tysta ner aggressiva hundar). Men jag har ju fått träna mycket med min avlivna hane tillslut blev han en lugn snäll hane . Så det är mycket att tänka på!!! Men du kanske skulle kunna prova på någon lite mindre hund med mindre muskler och som har rätt svårt att bli aggressiva och rädda!:)

• Zayco
    LOL LOL skrev 2013-07-02 00:27:54 följande:
    Jag är 12 år och har redan haft 2 egna rottisar! Köpte dem med egna pengar och dem är dem bästa jag haft. Men jag är ju också uppvuxen med rottisar och amstaff hundar! Jag uppfostrade mina hundar själv dock så fick blandrasen cancer och dog när han bara var 1 år gammal:'( och ska köpa ny fast amstaff nu så min tik inte är ensam. Det var dem lydigaste hundarna som jag någonsin hadde haft och min mamma och släckt var mycket imponerade jag betalade maten och koppel mm själv men jag gör allt för mina sötisar.och nu är honan 2 år och jag har lärt mig mycket om dessa hundar jag rekommenderar inte amstaff eller rottweiler som förta hund men någon mindre hund kanske. Det är avancerat med så starka och smarta och välbyggda hundar på något sätt har jag klarat mig och mina kompisar kallar mig för tjejen som tallar med hundar (jag förstår hur dem beter sig och är bra att tysta ner aggressiva hundar). Men jag har ju fått träna mycket med min avlivna hane tillslut blev han en lugn snäll hane . Så det är mycket att tänka på!!! Men du kanske skulle kunna prova på någon lite mindre hund med mindre muskler och som har rätt svårt att bli aggressiva och rädda!:)
    Vad klok du verkar vara, bra jobbat med hundarna måste jag säga :D
  • Mita1973
    weardo skrev 2013-01-17 21:28:16 följande:
    Hejsan, jag är en 18-åring som älskaaaar hundar!! speciellt Amstaff och Rottweiler! jag vill bara få tips på vilken hund som är bäst som första hund.. jag har inte direkt "levt" med hundar men jag har, varit med hundar,varit omkring hundar, tagit hand om hundar osv.. läste lite om att om man köper en blandras (amstaff/rottweiler)  så kan typ deras personlighet "krockas"..  jag förstod inte riktigt men hänger inte allting på hur man uppfostrar dom eller ? .. och att det är vanligare med sjukdomar osv.. ? informera mig gärna med allt ni kan och vill ! upskattas! :)

Ingen av dem passar som första hund....

Och hur mycket tid har du till träning vilken ras känne dom har du?????

Om ingen  då är dessa hundar inte för dig.    
  • Mita1973
    weardo skrev 2013-01-18 13:09:43 följande:
    Tack för era åsikter och kommentarer det hjälper verkligen! 
    Jag ska ta reda på så mycket jag kan om Amstaff innan jag köper en, men det blir nog en renrasig Amstaff iaf :)
    Ska försöka ta kontakt med nån klubb och lära mig lite mer.. :)
    Jag vill ha en hund för att jag gillar att va ute i skogen och leka med den och ge den uppdrag som den ska lösa och  massa annat. 
    Ni får gärna fortsätta skriva!
    Uppskattas!:) 

Då skall du defentivt inte ha Amstaff detta är hundar som måste få arbeta ingen seriös uppfödare säljer till ungdomar under 25

Rottis uppfödare seriösa ställer massa krav på dig som ägare hittills uppfyller du inget av dem..  
  • Sandra1990a
    weardo skrev 2013-01-17 21:28:16 följande:
    Måste vara uppriktig mot dig men ingen av dom är en bra nybörjar hund.. skaffa dig en hund du kan hantera innan du ger dig ut på någe stort... oftast av seriösa hundägare så vill de att du ska ha en viss erfarenhet av just dom raserna innan de säljer till en person.. Tänk till innan.
  • Sandra1990a
    Sandra1990a skrev 2013-07-17 14:11:24 följande:
    Måste vara uppriktig mot dig men ingen av dom är en bra nybörjar hund.. skaffa dig en hund du kan hantera innan du ger dig ut på någe stort... oftast av seriösa hundägare så vill de att du ska ha en viss erfarenhet av just dom raserna innan de säljer till en person.. Tänk till innan.
    obs: har 3 hundar av dom raserna.. både pittbull och amstaff  och tro mig bli redo innan du ens tänker tanken då dom är krävande.. tänk på att du e bara 18 så du hinner ha det du vill ha om du bara lär dig mer om dom
  • Zayco

Fast vem säger att man inte kan ha Rottweiler el amstaff som första hund ifall man är påläst? Jag hade en fjuttig liten hund innan jag skaffade mig en Rottweiler och det har gått jättebra. Min kille hade amstaff som första hund och det gick bra med den också. 

• Sandra1990a
    Zayco skrev 2013-07-17 14:25:09 följande:
    Fast vem säger att man inte kan ha Rottweiler el amstaff som första hund ifall man är påläst? Jag hade en fjuttig liten hund innan jag skaffade mig en Rottweiler och det har gått jättebra. Min kille hade amstaff som första hund och det gick bra med den också. 
    Har inte sagt att det inte kommer gå bra men hon/han bör veta vad som krävs oftast av sånna hundar.. har inte sagt att personen är inkompetent.. men ser man hos seriösa säljare så brukar de oftast som sagt ha krav innan de säljer.. bara det jag menade
  • Zayco
    Sandra1990a skrev 2013-07-17 14:31:11 följande:
    Har inte sagt att det inte kommer gå bra men hon/han bör veta vad som krävs oftast av sånna hundar.. har inte sagt att personen är inkompetent.. men ser man hos seriösa säljare så brukar de oftast som sagt ha krav innan de säljer.. bara det jag menade
    Ja, jag menade givetvis att man ska ha förkunskaper om rasen innan ifall man nu inte haft erfarenheter av just den rasen.
  • Sandra1990a
    Zayco skrev 2013-07-17 14:32:49 följande:
    Ja, jag menade givetvis att man ska ha förkunskaper om rasen innan ifall man nu inte haft erfarenheter av just den rasen.
    Ja precis =) så menade jag med.. =) själv hade jag en rottweiler för 4 år sen och skulle gärna vilja ha en igen..

• Zayco
    Sandra1990a skrev 2013-07-17 14:35:53 följande:
    Ja precis =) så menade jag med.. =) själv hade jag en rottweiler för 4 år sen och skulle gärna vilja ha en igen..

Dem är helt underbara!
  • Sandra1990a
    Zayco skrev 2013-07-17 14:41:29 följande:
    Dem är helt underbara!
    hehe aa :D älskar verkligen dom.. samma med mina hundar.. dom är helt underbara :)
  • AnnaKarinA

Klart de kan funka som förstahundar. Läs allt du kan om båda raserna för att se vilken som skulle kunna passa bäst. Men man ska vara medveten om att det är MYCKET hund i båda och kanske inte en tiopoängare som förstahund, men är du hundvan och kan hund, så visst.
    Satsa på renras, då kan du längre bak i stammen följa sjukdomar och annat som är genetiska. Just amstaffs har leder och allergier som standardsjukdomar idag tyvärr, och chansen att få en utan problem ökar om du väljer renrasig. En renrasig har alltså stamtavla.

Att du har hört att korsningarnas personligheter krockar stämmer, båda raserna nedärver ju deras speciella rasegenheter, sas. Amstaffen är väldigt kraftfull, uthållig (en terrier!) och tex rottisen är ju en vakthund, ärver hunden detta så har du en vaktig terrier, vilket inte är direkt att föredra om du ska ha de som familjehund.

Tänk över din situation i övrigt. En hund lever kanske tio-tolv år, har du pengar, tid, ork? Vart ska hunden vara när du jobbar?

Det bästa är att du tänker igenom vilken sorts hund du vill ha. Vill du ha en soffpotatis, eller en hund som du måste aktivera flera timmar om dagen, både mentalt och fysiskt? Utan att veta det är det jättesvårt att hitta rätt ras.
    Lycka till! 

• Mahdi Hamdan

Jag tycker att folk gör mycket fake propaganda kring sådana hundar (amstaff rottweiler )  

om du är inte bestämd person och har inte läst tillräckligt mycket om hundar det bättre att du inte skaffar en hund inte ens en shiuaua. 

Jag själv har en hund som hans mamma är halv amstaff halv pittbull och hans pappa är halv amstaff halv rottweiler och den är mim första hund han är åtta månader nu och är hur snäll som helst .. älskar alla människor och alla hundar.. ja han är självisk ibland men det gäller o vara bestämd.

Svar på tråden Hjälp Mig! amstaff eller rottweiler ?? och vrf ?