• Jojohanna

Cornish rex och devon rex, någon som fått allergi? Skillnader?

Vi är en kattälskande familj med allergiproblematik.
    Har läst en del om cornish och devon rex och förstått att de kan funka för allergiker.
    Är det någon här som testat? Någon som reagerat? Någon som vet om det är någon av devon eller cornish som är mer eller mindre allergivänlig än den andre?

Skulle vara jätteglad för svar!

• Svar på tråden Cornish rex och devon rex, någon som fått allergi? Skillnader?
  • SilverEmma

Jag är allergisk mot katter, kan inte vara i samma hus som en tio minuter utan att näsan och ögonen börjar rinna och klia. De cornishar jag träffat har jag inte reagerat på och i maj i år flyttade det hit en cornishdam och jag har aldrig känt av henne.

Bara för att man tål en katt så betyder det tyvärr inte att man tål alla. Kattungar bär ofta på mer allergener än vuxna så jag rekommenderar en omplacering. Träffa katten så mycket ni kan innan, låt den gosa ihjäl ett örngott som ni sen tar hem och sover med.

• nemo1

Det är mycket individuellt så det går inte att svara på vilken ras ni skulle tåla bättre, och ffa om fler i familjen är allergiker så lär det garanterat någon som inte tål katten. Jag avråder bestämt för kattens skull att ni inte skaffar någon.

• siamesia

Jag instämmer i vad nemo1 skrivit.

Den krassa sanningen är att det inte finns några allergisäkra raser. Allergenerna sitter inte i djurens pälsar, därför spelar det ingen roll om pälsen är krullig, slät eller om det inte finns någon päls alls.

Jag förstår att man kan ha en stark önskan om att kunna ha ett djur fastän man är allergiker, men man får aldrig glömma bort att ett djur är en levande varelse som har rätt att få det bästa tänkbara hemmet, och ett hem med allergiker är ett hem med en oviss framtid för ett djur. Om man tittar på annonser om katter till omplacering på Blocket så ser man att i en stor del av annonserna handlar det om katter som måste flytta på grund av allergi.

Att man skaffar sig ett djur och sedan efter något år upptäcker att man är allergisk är en sak, men att redan då man skaffar sig djuret veta med sig att det finns allergi i familjen- nej, det är väldigt egoistiskt och obetänksamt tycker jag.

Jag är själv allergiker och vet en hel del om hur det fungerar, och en risk med allergier är att de kan förvärras om man gång på gång utsätter sig för det man inte tål. Om du idag får lite lätt snuva av att klappa en katt kanske du efter ett år med kattallergen i huset utvecklar astma.

Som kattuppfödare får jag ofta förfrågningar från allergiker om att komma och klappa katter, låna katter eller köpa katter på prov, och jag säger alltid nej till alltihopa. Det finns andra alternativa vägar att gå om man envisas med att vilja ha pälsdjur trots sina allergier. Eftersom Sverige översvämmas av hemlösa katter som blivit utslängda från sina familjer då människorna tröttnat på dem (eller blivit allergiska), så är ett utmärkt sätt för alla som vill prova på att ha katt en tid att bli jourhem till någon hemlös katt. Då får man leva med katt men är inte ytterst ansvarig för den utan tar hand om den genom en kattorganisation.

Att passa andras katter då de reser bort kan också vara ett alternativ.

• lennartsdotter

Jag är allergisk (men det är en mild allergi, jag reagerar på pricktester men berörs inte så mycket IRL). Jag har devon rex utan problem, jag har även sålt devons till allergiker och det har gått bra.

Jag säljer dock inte till familjer med allergiska barn. Vuxna kan ta ansvar för sin egen hälsa och trycka i sig mediciner om de behöver. Barn kan inte ta beslut om detta själva och bör inte utsättas för allergener om de är allergiska. Det kan de göra mot sig själva när de blivit vuxna och kan ta ansvar för sina handlingar på ett annat sätt.

• Emma102

Läste en tråd på devon rex ifokus om det här och det är väldigt varierande hur det går och av alla jag mött så känner i princip alla av rexkatterna men många får betydligt mindre besvär av dom. devonrex.ifokus.se/discussions/4d7134abb9cb46223904ca7d-allergi-fri Men för att ta min mor som exempel. Hon blev nyligt allergisk och tål inte mina devons. Klappar hon dom och råkar klia sig i ögonen så rinner det. Hon måste äta allergitabletter för att kunna vara här. Sen har jag hört från en vän att det ska finnas sprutor man kan ta under en längre tid som kan göra att allergin minskas. Men ingen garanti det heller.

• Lilia

Jag tycker inte att du ska köpa en katt om du är allergisk. Tyvärr finns det inga raser som är helt allergisäkra, och risken är stor att du reagerar på katten så småningom även om du får ha den på prov. Isåfall är det bättre att satsa på reptiler, sköldpaddor eller fiskar som är helt allergisäkra.

• student2013

Om ni redan har allergi så ska ni kanske skaffa en allergi vänlig katt? Det ska finnas. Eller ingen alls, även om allergin inte är allvarlig nu så kan den bli det om ni inte är försiktiga med katt. Eller att den inte får vara i sovrummen bland annat att ni även skaffar en bra luftrenare. Fick för nästan 1 år sen reda på min allergi. En vecka innan jul var jag hos en läkare med min mamma och nös en del innan och efter då jag inte fick ta antihistaminer 5 dagar innan och ingen astma medicin samma dag. Grät floder när jag fick reda på att det var grad 2 av 5/6? Osäker på vilka nivåer det var. Läkaren råde att göra oss av med katterna men många väljer att ha kvar dem. Så sa han att tvätta händer efter man har rört dem, stänga ute dem från sovrummet och skaffa en luftrenare. Tar utöver det 3 olika krämet dessutom. Har alltid varit en kattälskare...

Svar på tråden Cornish rex och devon rex, någon som fått allergi? Skillnader?