Sluta nattamma och samsova
Våran son, 8 månader, sover tillsammans med oss och han ammar dygnet runt ca varannan till var tredje timme. Jag har märkt att på natten är det ju faktiskt inte särskilt mycket mat, utan han ammar för att komma till ro igen när han börjar vakna till (han vaknar dock inte). Han suger tag och suger en liten stund, sen släpper han, inte sällan när det börjar komma mjölk (tack för den våta fläcken liksom ;) ). Han äter "ordentligt" kanske 2 gånger per natt.
Nu är det så att jag ska börja jobba 1 mars, när han är 9,5 månader. Jag funderar på att försöka sluta med nattamningen, för jag känner att det lär bli himla kämpigt att vakna till så pass ofta. Nån gång om natten skulle inte spela nån roll. Vi liggammar men jag är så himla lättväckt, så sömnen blir lidande trots att jag somnar om snabbt igen.
Ja, nu till min fråga. Om vi kämpar lite med att sluta amma på natten, t.ex. genom att pappan tar honom några nätter eller jag börjar vagga honom istället eller ger vatten istället (vet inte riktigt vilket som verkar bäst), men fortsätter samsova, så är jag lite rädd för att han kommer börja nattamma igen så fort allt går tillbaka till det vanliga, alltså att vi bara sover bredvid varandra igen. Har det hänt nån av er? Eller är det så att dom brukar "lära sig" att komma till ro igen på annat sätt istället för att amma?
Tänker att vi får försöka sluta nattamma ett tag innan jag börjar jobba, så det inte blir för mycket på en gång för honom (och mig). Men samtidigt kanske inte optimalt nu när han är i separationsfasen...