• pmb

Sluta nattamma och samsova

Våran son, 8 månader, sover tillsammans med oss och han ammar dygnet runt ca varannan till var tredje timme. Jag har märkt att på natten är det ju faktiskt inte särskilt mycket mat, utan han ammar för att komma till ro igen när han börjar vakna till (han vaknar dock inte). Han suger tag och suger en liten stund, sen släpper han, inte sällan när det börjar komma mjölk (tack för den våta fläcken liksom ;) ). Han äter "ordentligt" kanske 2 gånger per natt.

Nu är det så att jag ska börja jobba 1 mars, när han är 9,5 månader. Jag funderar på att försöka sluta med nattamningen, för jag känner att det lär bli himla kämpigt att vakna till så pass ofta. Nån gång om natten skulle inte spela nån roll. Vi liggammar men jag är så himla lättväckt, så sömnen blir lidande trots att jag somnar om snabbt igen.

Ja, nu till min fråga. Om vi kämpar lite med att sluta amma på natten, t.ex. genom att pappan tar honom några nätter eller jag börjar vagga honom istället eller ger vatten istället (vet inte riktigt vilket som verkar bäst), men fortsätter samsova, så är jag lite rädd för att han kommer börja nattamma igen så fort allt går tillbaka till det vanliga, alltså att vi bara sover bredvid varandra igen. Har det hänt nån av er? Eller är det så att dom brukar "lära sig" att komma till ro igen på annat sätt istället för att amma?

Tänker att vi får försöka sluta nattamma ett tag innan jag börjar jobba, så det inte blir för mycket på en gång för honom (och mig). Men samtidigt kanske inte optimalt nu när han är i separationsfasen...

• Svar på tråden Sluta nattamma och samsova
  • Claudia gbg

Jag har väl ungefär samma funderingar. Börjar jobba u mitten av mars och sonen blir då ca 10,5 månader.
    Ned dottern slutade jag nattamma när hon var elva månader och vi samsov flera år. Så det var inga problem. Jag hade bara bestämt mig för att sluta och då gjorde jag det. Det var helt oproblematiskt.

Med sonen funderar jag nu på om jag inte ska vänta ut det. Kanske går det lika enkelt. Men jag vet att beslutet måste landa helt i mig själv innan jag gör ngt åt det. Annars blir det jobbigt och inte värt besväret. Om du förstår hur jag menar.

• pmb

Absolut. Man måste väl vara helt säker för att orka hålla ut, iaf om det blir jobbigt. Vissa barn slutar ju utan problem, men jag har lite på känn att min son inte är helt lätt när det kommer till att sluta... ;) Får se vilket sätt som passar oss bäst. Känns som att pappan ska ta nätterna inte är nåt alternativ, då det bara är mamma som gäller för tillfället. Får väl känna efter hur han verkar må när det väl är dags...

• Flickan och kråkan

Jag har slutat nattamma båda mina när de varit runt 8 månader. Har fortsatt att somna dem på kvällen med bröstet, ammat mycket dagtid, samsov genom det hela och samsov efter. Inget problem med något av barnen. Vi har helt enkelt gjort minsta möjliga förändring. Det enda som inte varit detsamma har varit bröstet som omsomningshjälp. Jag har inte lämnat till pappan, utan vi har kört på minsta möjliga förändring för att göra det så odramatiskt som möjligt för våra barn. Gick finte med båda. Jag gick upp och vaggade istället.

Jag slutade nattama när det av olika anledningar inte blev hållbart längre. Yngsta fick för sig när han var 7 månader att han enbart kunde sova med bröstet bokstavligen i munnen hela tiden. Jag kunde inte röra mig en milimeter. Efter en månad total icke-sömn med nybliven 2-åring och 8-månaders så valde jag att aktivt avsluta nattamningen.  

• pmb

Ja, samsova lär vi fortsätta med. Det är mysigt, även fast det är jobbigt när han kryper närmre och närmre tills jag knuffar ut pappan, tillslut har han en dm att sova på ;)
    Han somnar ju när man gungar honom i famnen, men problemet är att när man lägger ner så börjar han liksom söka efter bröstet direkt. Kanske blir till att testa vatten innan vaggningen, ser om han kan få ro av att snutta på flaska ist. Napp kom upp i tankarna, men vet inte om det är så vettigt att föra in napp nu, när han är så stor. Känns som att man för in den nu och sen ska man ändå kämpa för att ta bort den senare... 

• Flickan och kråkan
    pmb skrev 2013-01-17 23:15:29 följande:
    Ja, samsova lär vi fortsätta med. Det är mysigt, även fast det är jobbigt när han kryper närmre och närmre tills jag knuffar ut pappan, tillslut har han en dm att sova på ;)
    Han somnar ju när man gungar honom i famnen, men problemet är att när man lägger ner så börjar han liksom söka efter bröstet direkt. Kanske blir till att testa vatten innan vaggningen, ser om han kan få ro av att snutta på flaska ist. Napp kom upp i tankarna, men vet inte om det är så vettigt att föra in napp nu, när han är så stor. Känns som att man för in den nu och sen ska man ändå kämpa för att ta bort den senare... 
    Jag skulle istället ta "smällen" själv så att säga. Börjar han söka bröstet igen eller börja verka orolig/på gång at vakna så ta upp och vagga igen. Kan ta ett par dygn av mycket nattvaggning men sedan så brukar det ofta räcka med att de känner att man är där, håller om etc. Det är ju inte så konstigt att de söker bröstet. Det är ju en vana som de haft i hela sitt liv .
  • Claudia gbg

Om jag inte ger honom bröstet så skriker han. Försöker jag vagga så blir han förbannad. Eventuellt funkar det att bära i sele. Är lite rädd för att han byter bröstet mot selen. Pest eller kolera.

Förlåt om jag kapar tråden lite nu....

• pmb
    Flickan och kråkan skrev 2013-01-18 05:43:44 följande:
    Jag skulle istället ta "smällen" själv så att säga. Börjar han söka bröstet igen eller börja verka orolig/på gång at vakna så ta upp och vagga igen. Kan ta ett par dygn av mycket nattvaggning men sedan så brukar det ofta räcka med att de känner att man är där, håller om etc. Det är ju inte så konstigt att de söker bröstet. Det är ju en vana som de haft i hela sitt liv .
    Ja, jag får testa. Det visar sig väl ganska snart om det är framgångsrikt :) Får snacka igenom det med pappan så han vet vad som kan väntas ;)
Svar på tråden Sluta nattamma och samsova