• limerick

Hur mkt zink, folsyra m.m. ska mannen äta för att optimera spermierna?

Man kan ju på många ställen läsa att mannen med hjälp av mineraler och vitaminer kan öka spermieproduktionen.
    Främst har jag läst om zink.

Min man äter nu:
    1 tablett "Mitt val - man" om dagen (innehåller bl.a. 7mg zink, 150mg folsyra).
    www.mittval.se/kosttillskott/mittval-man/vad-innehaller-en-tablett/

1 tablett "Solaray biocritate Zink" (innehåller 50mg zink).

1 tablett D-vitamin (inget med spermierna att göra, men det verkar vara bra att göra detta på vintern).

Vad tror ni om ovanstående uppsättning?
    Är det för mkt zink?
    Kan man isf dela dessa kapslar i 2 delar? (det är kapslar med pulver inuti så det är tekniskt ganska omständligt).

• Svar på tråden Hur mkt zink, folsyra m.m. ska mannen äta för att optimera spermierna?
  • TrueMeaning

Vi har använt oss av Mitt Val Man från Apoteket och sen Extra starka zink från hälsokostaffär.

Men om allt går bra blir vi föräldrar i november :) Plussade i tisdags efter återföring av ett fryst embryo med IVF :)

• moto
    TrueMeaning skrev 2013-03-03 08:34:59 följande:
    Vi har använt oss av Mitt Val Man från Apoteket och sen Extra starka zink från hälsokostaffär. Men om allt går bra blir vi föräldrar i november :) Plussade i tisdags efter återföring av ett fryst embryo med IVF :)

GRATTIS!!! Tänkte bara att Mivitotal kvinna innehåller högre halter folsyra och zink så slipper man hålla på med en massa olika piller!? Minns Inter hur stora doserna ska vara?
  • TrueMeaning

Sambon åt två olika och tyckte det var helt okej :)
    Kolla hur stor dosen Zink är i vanliga multivitaminer, tror inte den är tillräcklig nämligen.
    Annars googla på det , finns en del trådar om det :)

• moto

I mivitotal kvinna ;) är det 30 mg zink och 800 mikro g folsyra. De doser man behöver upp i på folsyran är ju receptbelagda, 5000 mikrogram! Hittar inga stakare folsyra utan bara de vanliga på apo!

• TrueMeaning
    moto skrev 2013-03-03 12:32:29 följande:
    I mivitotal kvinna ;) är det 30 mg zink och 800 mikro g folsyra. De doser man behöver upp i på folsyran är ju receptbelagda, 5000 mikrogram! Hittar inga stakare folsyra utan bara de vanliga på apo!
    800 mikrogram räcker gott och väl, man behöver bara 400 om dagen. 

Sambon äter ju en tablett zink som är på 30 mg samt multivitamin med 15 mg Zink så han får i sig tillräckligt ;)  
  • moto

Fast i studien så är det väldigt höga doser som man såg gjorde verkan, 66mg zink och 5mg Folsyra!

• TrueMeaning

Så mycket Folsyra får man inte utskriven hur som helst heller tyvärr...

Dock ska mannen äta detta i minst 6 månader innan det visar resultat, men detta är ingen garanti på att det funkar! Min sambo fick inga bättre simmare för att han åt detta :(

• Pimpinellan

Maken tog en mutivitamin och det är kanske 200 uq folsyra + två vanliga piller,alltså 1200 totalt,zinken 60 mg några månader. Slump eller inte så fick han upp antalet från 20 till 48 miljoner på 2 månader. Mna kan alltid testa ett tag och blir det ingen skillnad krävs väl ICSI i så fall.

• zaleilah87

Min man har ätit 25 mg x 2 Zink varje morgon innan han åker på jobb tillsammans 800 uq folsyra. På två månader ökade han sitt antal från 22 miljoner till 56 miljoner. Kort efter att vi fick veta ökningen så blev jag gravid.

Vi har tidigare försökt bli med barn i 10 år men inte lyckats. Kan har berott på att vi inte har brytt oss om när jag haft ägglossning plus att vi har haft kämpigt med ekonomi (stress). Nu har båda fast jobb. Det hjälpte säkert mycket på vägen.

• Redan47
    TrueMeaning skrev 2013-03-03 14:14:17 följande:

Så mycket Folsyra får man inte utskriven hur som helst heller tyvärr...

Dock ska mannen äta detta i minst 6 månader innan det visar resultat, men detta är ingen garanti på att det funkar! Min sambo fick inga bättre simmare för att han åt detta :(

Vid behandling utomlands är 5mg folsyra vanligt/standard. Får recept att lösa ut här alt köper på plats. Inga problem!

Min man hade klart förbättrade resultat med 1mg folsyra och min 30mg zink.
Svar på tråden Hur mkt zink, folsyra m.m. ska mannen äta för att optimera spermierna?