• Anonym (osäker?)

Förälder byter efternamn under pågående vårdnadstvist och planerar utlandsflytt

Min före detta och jag känner genomgår just nu en vårdnadstvist i väntan på rättegång. Hen uteblev från första rättegången och står nu i väntan på andra. Under tiden har hen bytt efternamn och har nu öppet skrivit att hen med mina barn ska flytta utomlands, detta innan rättegång ägt rum.

Hur gör man?

• Svar på tråden Förälder byter efternamn under pågående vårdnadstvist och planerar utlandsflytt
  • MHBW81

Låter jäkligt misstänkt. tala om detta för din advokat.

Ta vara på småbarnstiden.. Den försvinner VÄLDIGT FORT!
  • Anonym (willy)
    Anonym (osäker?) skrev 2013-01-16 21:47:30 följande:
    Min före detta och jag känner genomgår just nu en vårdnadstvist i väntan på rättegång. Hen uteblev från första rättegången och står nu i väntan på andra. Under tiden har hen bytt efternamn och har nu öppet skrivit att hen med mina barn ska flytta utomlands, detta innan rättegång ägt rum.

Hur gör man?
    vart utomlands? hur svårt blir det med umgänge? hur ofta har du barnen nu? är du redo att ta dem heltid?
  • Anonym (abc)

Om ni har gemensam vårdnad kan du göra mycket men om ditt ex har vårdnaden så finns det inget du kan göra.

• spirituality
    Anonym (abc) skrev 2013-01-18 11:04:01 följande:
    Om ni har gemensam vårdnad kan du göra mycket men om ditt ex har vårdnaden så finns det inget du kan göra.

Även om man har ensam vårdnad, finns det några saker du fortfarande behöver den andra förälderns samtycke till. Att flytta utomlands är en sån sak (eftersom det försvårar umgänget) eller byta efternamn på barnet (gäller dock bara om du ska byta till/från den förälders efternamn som inte har vårdnaden).
    Visst, rent krasst så skulle man som enskild vårdnadshavare kunna skaffa pass (där räcker det med att vara enskild vårdnadshavare), åka utomlands och säga att man åker på semester, men sen inte komma tillbaka utan "försvinna" utan att meddela någon.
  • Anonym (osäker?)

Just nu har hen enskild vårdnad, men det förmår inte denna att fly landet med mina barn?! Det finns inget samtycke från min sida. Nu har hen dock valt att lägga detta på is iom rådande rättegång. En släkting satte hen på plats och hen raderade allt om flyttningsplaner från sin Facebook-sida. Dock finns allt sparat.

• Anonym
    Anonym (osäker?) skrev 2013-02-18 01:42:25 följande:
    Just nu har hen enskild vårdnad, men det förmår inte denna att fly landet med mina barn?! Det finns inget samtycke från min sida. Nu har hen dock valt att lägga detta på is iom rådande rättegång. En släkting satte hen på plats och hen raderade allt om flyttningsplaner från sin Facebook-sida. Dock finns allt sparat.
    Då får hen flytta, samtycke behövs inte.
  • Anonym (abc)

Jag fattar inte varför det inte finns en lag som säger att man kan döma till ensam vårdnad, MEN med förbud att flytta utomlands/100 mil bort etc.

• Kjell2

Även om ditt ex hade flyttat utomlands med barnet innan vårdnadstvisten var avgjord hade du möjlighet att tvinga tillbaka barnet och förälder för att få ett avslut på tvisten. Dette under förutsättning att landet de flyttar till ha skrivit på Haagkonventionen. Jämför Kimberlyfallet.

Se sen till att du får någon form av fastställt umgänge med reglerad lämning/hämtning. Då är det det som gäller oavsett bostadsort.

• spirituality
    Anonym (osäker?) skrev 2013-02-18 01:42:25 följande:

Nej det får hen inte, utifrån vad jag vet.
    Jag har själv enskild vårdnad, men får inte flytta utomlands utan pappans "godkännande" så att säga, eftersom det påverkar umgänget i så pass stor grad. Har man enskild vårdnad så får du ta de allra flesta beslut själv, men just såna här beslut där umgänget påverkas permanent eller under mycket lång tid, så måste även föräldern som inte har vårdnad godkänna det.
  • Kjell2
    spirituality skrev 2013-02-18 10:09:39 följande:

Jag har själv enskild vårdnad, men får inte flytta utomlands utan pappans "godkännande" så att säga, eftersom det påverkar umgänget i så pass stor grad. Har man enskild vårdnad så får du ta de allra flesta beslut själv, men just såna här beslut där umgänget påverkas permanent eller under mycket lång tid, så måste även föräldern som inte har vårdnad godkänna det.

Har man EV kan man flytta vart som helst så länge det inte påverkar fastsällt umgänge. Om det finns ett regelbundet umgänge, tex varje helg blir det i praktiken väldigt svårt med en lång utlandsflytt.

Om man överens går det alltid att byta till längre umgängestillfällen men mera sällan istället. T ex i anslutning till skollov.
  • Anonym
    spirituality skrev 2013-02-18 10:09:39 följande:

Vem ska ta hand om det godkännandet och ska det lämnas skriftligt eller?
Svar på tråden Förälder byter efternamn under pågående vårdnadstvist och planerar utlandsflytt