• gezellig

Börja med ersättning, behöver råd & hjälp.

Hej,

Vårt barn är 2.5 månad. Av en rad olika anledningar har jag nu bestämt att hen ska börja med ersättning. Vi har ingen som helst erfarenhet av flaskmatning. Vi försökte ge hen utpumpad mjölk en gång, men hen vägrade.

Det jag undrar över är hur mycket man ska börja ge? Förstår ju att alla barn äter olika mycket, men vad är en "normal" portion?
    Vad kommer att hända med min mjölk? Ska jag sluta tvärt, eller är det bäst att fasa ut det?
    Vad ska jag göra om hen vägrar flaska? Amningen är inte ett alternativ i längden även om jag kan tänka mig att fasa ut den, så förr eller senare måste hen ta flaska. Inser de till slut att de inte "får" bröstet och tar därför flaska, eller hur går det till?

Det kanske är lite dumma frågor, men jag har som sagt ingen aning om hur detta går till och är tacksam för all hjälp jag kan få  :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-16 16:30
    Glömde en fråga.
    Hur stor är sannolikheten att hen börjar ta napp om hen börjar ta nappflaska?Tänker att de är mer lika varandra än vad bröst och napp är och därför går det lättare, men jag kanske tänker helt fel?

• Svar på tråden Börja med ersättning, behöver råd & hjälp.
  • The Fugly

Jag fasade ut amningen vilket var bra då min mjölkproduktion sakta minskade och hennes mage hann vänja sig vid ersättningen.

Vi fick pröva flera olika typer av flaskor innan vi hittade en hon förstod men sen blev hon rätt förtjust i flaskan och föredrog den. Jag drog dock inte ner amningen innan hon tog flaska, mat var hon ju tvungen att få i sig. I början blandade jag bröstmjölk och ersättning.

Hon började ta napp i samma veva.

• gezellig

Tack för ditt svar  :)
     Det kanske är så att man får prova olika flaskor alltså? Jag provade igårkväll, men hen verkade inte förstå alls vad hen skulle göra och blev bara svinsur och hulkade. exakt samma reaktion som när vi testat napp  :(  Känns nästan hopplöst.

• The Fugly
    gezellig skrev 2013-01-17 09:16:14 följande:
    Tack för ditt svar  :)
     Det kanske är så att man får prova olika flaskor alltså? Jag provade igårkväll, men hen verkade inte förstå alls vad hen skulle göra och blev bara svinsur och hulkade. exakt samma reaktion som när vi testat napp  :(  Känns nästan hopplöst.
    Precis så var det för oss också. Hon förstod inte alls vad vi häll på med och blev bara förbannad men plötsligt hände det Skål

Hon fastnade tillslut för en flaska från Tommiee Tippee där sugdelen är rundad som ett bröst men jag vet andra barn som inte alls fattade den. Mitt tips är att testa några olika och sedan fortsätta att försöka så kommer hen nog på det till slut. Får hen ut något alls ut flaskan? Annars kanske ni kan trycka fram någon droppe så hen känner smaken. 
    Ever stop to think, and forget to start again?
  • Mercurialis

Jag började ge mitt andra barn ersättning, när han var en månad gammal.

Jag började med att blanda ersättning och bröstmjölk. Jag hade såpass mycket bröstmjölk i frysen att jag kunde blanda ersättningen med den under de första 14 dagarna.

Jag slutade amma (eller rättare sagt amningsträna och pumpa) rakt av. Det tog tre dygn innan det var avklarat och under de här tre dygnen pumpade jag för att lätta på trycket med glesare och glesare intervall.

Min son blev inte mer intresserad av nappen i samband med att han gick över till nappflaska. Han hade napp sporadiskt tills han var 5-6 månader och sedan tog jag bort den helt. 

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Mercurialis

Nu såg jag att tråden var en månad gammal så förhoppningsvis har det redan löst sig för dig, TS.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • gezellig

Hej,

Tack för era svar. Jag har varit sjuk och därför inte gått in och kunnat läsa.

Det här med flaskmatandet har dock gått jättedåligt. Vi har försökt varje dag sedan jag postade tråden, flera gånger om dagen. Med olika flaskor, olika sorters ersättning, bröstmjölk. Hen vägrar. Så ja. Nu har jag väl mer eller mindre gett upp, tyvärr  :(.

Svar på tråden Börja med ersättning, behöver råd & hjälp.