• Anonym (Kan han?)

Kan han ställa dom här kraven?

Min man har barn sedan tidigare som först bodde hos mamman på heltid och var här vh. Då betalade pappan 3000 i månader i underhåll för att han hade möjlighet och han ville att barnet skulle ha det bra. Ändå hade barnet aldrig de kläder, skor osv som hen behövde.

För 1,5 år sen flyttade hen hit på heltid då mamman blivit vräkt. Mamman betalade inte en krona i underhåll och sambon lät henne hållas och orkade inte hålla på med FK.

Sen för ca  ett halvår sen började barnet bo vv och nu har mamman och barnet tydligen bestämt att hen bara ska vara hos oss vh igen och nu igår fick vi ett mail med frågan "när ska du betala underhållet du är skyldig mig?" Han svarade bara. Jag betalar gärna och lika mycket som förra gången, men då gör vi avdrag för det underhållet du borde betalat mig under tiden NN bodde här på heltid. Annars får du ta det med FK och då får du enbart det du har rätt till, inte en krona mer.

Kan han säga så? Eller var det barnsligt? Han är så trött på att betala, betala, betala men ändå vara tvungen att köpa nya vinterkläder, kläder, gympakläder osv till barnet för att mamman ändå inte gör det för pengarna hon får.

Han har även kontaktat familjerätten för att upprätta ett umgängesavtal när det kommer till storhelger och lov. Som det är idag kan vi inte planera nått för mamman och barnet svarar bara "jag vet inte" när vi frågar vilka veckor dom tänkt att vi ska ha barnet under sommar/jullov osv. Även frågan om vårdnaden ska tas upp. Mamman har under barnets 13 åriga liv nekat pappan vårdnaden av anledningen "men jag kan ju fixa allt sånt där så det är ju totalt onödigt" när pappan påpekar det här med bostadsköer, ledighetsansökningar osv. Det hon sa göra händer aldrig. Idag fick vi veta att mamman inte ansökt om ledighet för barnet till vår skidresa vi åker iväg på på söndag...

• Svar på tråden Kan han ställa dom här kraven?
  • Anonym
    Kjole skrev 2013-01-16 16:57:04 följande:
    Håller helt klart med här. SKAFFA EN JURIST och det snabbt. Hur mycke bevis man än tycker att man  har så vet du aldrig vilket motdrag en sådan människa är kapabel till..HAr själv varit i precis samma situation med mitt Bonus.... Och precis som någon skrev. Går mamman till FK så kan hon aldrig få mer än 1273 kr/mån. Hon måste stämma han om hon ska få ut mera pengar. Du skrev att hon blev vräkt vid något tillfälle. Hon vill ju säkert åt bostadsbidraget. vv boende är det avdrag på några hundralappar medans vh inte ger något avdrag!
    Stämmer pappan henne och hon motyrkar på boende och underhåll (ja det kan hon göra samtidigt) så kan pappan stå där och betala 2-3000 kronor i underhåll när tvisten är över, plus räkningen till advokaten. Svårare än så är det inte att få underhåll.

Har man barnet skriven på adressen får man lika mycket i bostadsbidrag vid växelvis boende som vid heltidsboende. Bara så du vet.
  • Anonym (Kan han?)
    Anonym skrev 2013-01-16 16:39:53 följande:
    Jag vet tillräckligt men givetvis är det upp till dig att tro vad du vill. Det är nästan omöjligt att få igenom enskild vårdnad för en ungdom, speciellt mot ungdomens egna vilja, om inte den andra föräldern är aktiv missbrukare, psykist eller fysiskt sjuk i den mån att vårdnadsskapet inte kan skötas av sjukdomsskäl.

Du påstår att sambon är alkoholist. Är det dokumenterat och är han i ett aktivt missbruk?
    Så pass dokumenterat att han inte får träffa sina egna barn annat än under övervakade umgängen... tonåringen har även berättat för sin pappa att han börjat dricka igen och struntar i sina antabus. Han försvann också i 4 dagar i höstas och då var mamman här och grät och tyckte synd om sig själv. Då hade han dragit till england som supit till. Under mellandagarna messar tonåringen sin pappa och skriver att dom inte bor i huset utan hos en granne pga. mammans sambo. Att polisen vart inblandad. Nu bor dom tydligen hemma igen och allt verkar frid och fröjd...

Men vad har ungdomens vilja med eventuell vårdnad att göra. Boende, ja. Men vårdnad? Det handlar om vem som har juridisk rätt att utföra vissa saker och hjälpa barnet i vissa situationer. Som nu när vi åker iväg till fjällen kommer tonåringen få olovlig frånvaro i skolan för att mamman vägrat ansöka om ledigt, mamman har vetat sen i oktober att vi ska åka. Hade pappan haft GV hade det inte vart något problem.

• Anonym (Kan han?)

Det enda pappan egentligen vill, är att ha gemensam vårdnad. Han vill kunna ställa sin dotter i bostadskö, kunna ansöka om ledigt om vi ska iväg, kunna få ut information av skolan hur det går för henne osv.

Bo får hon göra vart hon vill så länge hennes mammas sambos och mammans beteende går ut över och skadar dottern. För då kommer han garanterat agera..

Jag vet att det kommit in en orosanmäla och att mamman i höstas hade kontakt med soc för detta. Jag vet inte mer vad som hände med det.

• Anonym
    Anonym (Kan han?) skrev 2013-01-16 19:43:08 följande:
    Så pass dokumenterat att han inte får träffa sina egna barn annat än under övervakade umgängen... tonåringen har även berättat för sin pappa att han börjat dricka igen och struntar i sina antabus. Han försvann också i 4 dagar i höstas och då var mamman här och grät och tyckte synd om sig själv. Då hade han dragit till england som supit till. Under mellandagarna messar tonåringen sin pappa och skriver att dom inte bor i huset utan hos en granne pga. mammans sambo. Att polisen vart inblandad. Nu bor dom tydligen hemma igen och allt verkar frid och fröjd...

Men vad har ungdomens vilja med eventuell vårdnad att göra. Boende, ja. Men vårdnad? Det handlar om vem som har juridisk rätt att utföra vissa saker och hjälpa barnet i vissa situationer. Som nu när vi åker iväg till fjällen kommer tonåringen få olovlig frånvaro i skolan för att mamman vägrat ansöka om ledigt, mamman har vetat sen i oktober att vi ska åka. Hade pappan haft GV hade det inte vart något problem.

Det spelar ingen roll. Fakta handlar det om. Mamman skulle kunna hävda motsatsen också, och det är inte mammans sambos förmågor som kommer att utredas vid en stämning. Så det är irrelevant.

Har polisen varit inblandad i något som berör barnets tid i hemmet så är soc informerade och det kommer fram i snabbupplysningarna vid en stämning.

Även vårdnaden, för om föräldrarna inte kan samarbeta och barnet ska bo med mamma, som barnet vill, så kan pappa inte få vårdnaden.

Man får inte vara ledig från skolan för semesterresor, så det är rätt av mamman att ints skicka in ansökan. Vid gemensam vårdnad får skolan inte ge ledigt för semesteresor heller, enbart viktiga angelägenheter får de ge ledigt för och då ska båda vårdnadshavarna vara överens och underteckna ansökan.
  • Anonym
    Anonym (Kan han?) skrev 2013-01-16 19:47:01 följande:
    Det enda pappan egentligen vill, är att ha gemensam vårdnad. Han vill kunna ställa sin dotter i bostadskö, kunna ansöka om ledigt om vi ska iväg, kunna få ut information av skolan hur det går för henne osv.

Bo får hon göra vart hon vill så länge hennes mammas sambos och mammans beteende går ut över och skadar dottern. För då kommer han garanterat agera..

Jag vet att det kommit in en orosanmäla och att mamman i höstas hade kontakt med soc för detta. Jag vet inte mer vad som hände med det.
    Har mamman nekat skolan att lämna ut information om hur det går för henne i skolan?

Orosanmälningar kan komma in utan att det är något speciellt med det. Enbart vårdnadshavare får information om vad som händer, om det blir en utredning eller nedlagt.
  • Anonym (Kan han?)
    Anonym skrev 2013-01-16 19:51:59 följande:
    Det spelar ingen roll. Fakta handlar det om. Mamman skulle kunna hävda motsatsen också, och det är inte mammans sambos förmågor som kommer att utredas vid en stämning. Så det är irrelevant.

Har polisen varit inblandad i något som berör barnets tid i hemmet så är soc informerade och det kommer fram i snabbupplysningarna vid en stämning.

Även vårdnaden, för om föräldrarna inte kan samarbeta och barnet ska bo med mamma, som barnet vill, så kan pappa inte få vårdnaden.

Man får inte vara ledig från skolan för semesterresor, så det är rätt av mamman att ints skicka in ansökan. Vid gemensam vårdnad får skolan inte ge ledigt för semesteresor heller, enbart viktiga angelägenheter får de ge ledigt för och då ska båda vårdnadshavarna vara överens och underteckna ansökan.
    Fast hur barnets hemmiljö är, är något högst relevant när det kommer till missbruk.

Barnets boende är något som växlar från vecka till vecka. Har hon bråkat med mamma kommer hon hit och bor här i ett par veckor och så tvärt om.

Hur skolan får ge ledigt är upp till varje enskild skola. Upp till 5 dagar per läsår säger skolan här. Vi har ju självklart redan kollat med skolan och det är inte bara vi som åker upp till fjällen nu. Det är vi och tre familjer till från hennes klass som åker tillsammans. Dom har fått ledigt...

• Anonym (Kan han?)
    Anonym skrev 2013-01-16 19:53:36 följande:
    Har mamman nekat skolan att lämna ut information om hur det går för henne i skolan?

Orosanmälningar kan komma in utan att det är något speciellt med det. Enbart vårdnadshavare får information om vad som händer, om det blir en utredning eller nedlagt.
    Hon nekar honom att vara med på utvecklingssamtal. Och skolan får inte lämna ut info om hon inte säger att det är ok. Vilket hon inte gjort...

Absolut. Jag vet bara att mamman anklagade mig för att ha gjort den. Nu vet iof jag vem det var eftersom jag känner personen som gjorde den och det är en som jobbar i barnets skola.
  • Anonym (Kan han?)

Nu har sambon pratat med barnet som kom hit efter skolan idag...

Hon vill inte bo heltid hos sin mamma, utan hon vill kunna bo några dagar här, några dagar där utan fasta regler på vilka dagar vart och när.

• Anonym
    Anonym (Kan han?) skrev 2013-01-16 19:59:56 följande:
    Hon nekar honom att vara med på utvecklingssamtal. Och skolan får inte lämna ut info om hon inte säger att det är ok. Vilket hon inte gjort...

Absolut. Jag vet bara att mamman anklagade mig för att ha gjort den. Nu vet iof jag vem det var eftersom jag känner personen som gjorde den och det är en som jobbar i barnets skola.
    Det har hon tyvärr rätt att göra, men hon kan ändå tillåta att skolan lämnar ut info om skolgången till honom. Har han bett att hon ska låta skolan informera honom?
  • Anonym (Kan han?)
    Anonym skrev 2013-01-16 20:03:01 följande:
    Det har hon tyvärr rätt att göra, men hon kan ändå tillåta att skolan lämnar ut info om skolgången till honom. Har han bett att hon ska låta skolan informera honom?
    Ja och då får han svaret som med allt annat.. "det kan jag sköta så de är inget du behöver bry dig om"....
  • Jojile
    Anonym skrev 2013-01-16 16:16:30 följande:
    "Barnet" är för gammal och inget kan "vinnas" mot barnets vilja.

Det är långt ifrån solklart.Oj, du missar att barnets egen vilja kommer att räknas in? Samt att ett schemalagt umgänge kan man inte tvinga igenom mot ett äldre barns vilja. Det handlar inte om bevis då det inte är ett brottsmål förstår du. Vet man inte mer om hur familjerättsliga ärenden handläggs är det lämpligast med ombud. Dock finns det få som är villiga att ta på sig stämningar gällande tonåringar.

Om sambon yrkar på boende och vårdnad och tonåringen vägrar så kan sambon känna sig körd. Finns inte en chans att domstolen ger honom enskild vårdnad för en tonåring som han aldrig haft vårdnad om.

Han ska stämma om Gv, inte boende. En 14-åring får inte bestämma vem som ska ha vårdnaden om henne.
Svar på tråden Kan han ställa dom här kraven?