Kan han ställa dom här kraven?
Min man har barn sedan tidigare som först bodde hos mamman på heltid och var här vh. Då betalade pappan 3000 i månader i underhåll för att han hade möjlighet och han ville att barnet skulle ha det bra. Ändå hade barnet aldrig de kläder, skor osv som hen behövde.
För 1,5 år sen flyttade hen hit på heltid då mamman blivit vräkt. Mamman betalade inte en krona i underhåll och sambon lät henne hållas och orkade inte hålla på med FK.
Sen för ca ett halvår sen började barnet bo vv och nu har mamman och barnet tydligen bestämt att hen bara ska vara hos oss vh igen och nu igår fick vi ett mail med frågan "när ska du betala underhållet du är skyldig mig?" Han svarade bara. Jag betalar gärna och lika mycket som förra gången, men då gör vi avdrag för det underhållet du borde betalat mig under tiden NN bodde här på heltid. Annars får du ta det med FK och då får du enbart det du har rätt till, inte en krona mer.
Kan han säga så? Eller var det barnsligt? Han är så trött på att betala, betala, betala men ändå vara tvungen att köpa nya vinterkläder, kläder, gympakläder osv till barnet för att mamman ändå inte gör det för pengarna hon får.
Han har även kontaktat familjerätten för att upprätta ett umgängesavtal när det kommer till storhelger och lov. Som det är idag kan vi inte planera nått för mamman och barnet svarar bara "jag vet inte" när vi frågar vilka veckor dom tänkt att vi ska ha barnet under sommar/jullov osv. Även frågan om vårdnaden ska tas upp. Mamman har under barnets 13 åriga liv nekat pappan vårdnaden av anledningen "men jag kan ju fixa allt sånt där så det är ju totalt onödigt" när pappan påpekar det här med bostadsköer, ledighetsansökningar osv. Det hon sa göra händer aldrig. Idag fick vi veta att mamman inte ansökt om ledighet för barnet till vår skidresa vi åker iväg på på söndag...