• katja1

Förlossningsrädsla - vaginal förlossning eller planerat kejsarsnitt?

Hej!

Jag studerar till barnmorska och skriver en uppsats (forskningsanalys) om förlossningsrädsla. Jag skulle gärna höra berättelser från er som varit/är rädda eller oroliga inför förlossning. 

Hur kändes det att stå mellan valen vaginal förlossning och kejsarsnitt?
    Vad funderade du på i det skedet? 
    Hur blev det sen - vaginalt eller kejsarsnitt? Hur upplevde du det? Vad gjorde att det blev så?

Skriv gärna annat också men det är några saker jag funderar över. Var det något du själv funderade på att du skulle velat läsa mer om men inte hittade? 

Väldigt tacksam för svar, med din medverkan kan du hjälpa till att förbättra mödra- och förlossningsvården!

• Svar på tråden Förlossningsrädsla - vaginal förlossning eller planerat kejsarsnitt?
  • sjövildabarn

tack ja jag ska absolut ta mig tiden i eftermiddag och svara.

jag undrade då jag förkortar varje förlossning med mer än en timma. känns väldigt otryggt att inte få vara på förlossningen innan det startar igång 

• katja1
    sjövildabarn skrev 2013-01-17 14:10:54 följande:
    tack ja jag ska absolut ta mig tiden i eftermiddag och svara.

jag undrade då jag förkortar varje förlossning med mer än en timma. känns väldigt otryggt att inte få vara på förlossningen innan det startar igång 
    Det är helt normalt att det går snabbare vid följande förlossning. Åk in så fort du känner värkar, oavsett om de är oregelbunda om du har en bit till förlossningen. Märker du att det går snabbt hemma ringer du ambulans. Säg åt förlossningen när ni ringer att du är rädd och att du känner dig otrygg hemma. 
  • sjövildabarn
    katja1 skrev 2013-01-16 09:41:57 följande:
    Hej!

Jag studerar till barnmorska och skriver en uppsats (forskningsanalys) om förlossningsrädsla. Jag skulle gärna höra berättelser från er som varit/är rädda eller oroliga inför förlossning.