katja1 skrev 2013-01-16 09:41:57 följande:
Hej!
Jag studerar till barnmorska och skriver en uppsats (forskningsanalys) om förlossningsrädsla. Jag skulle gärna höra berättelser från er som varit/är rädda eller oroliga inför förlossning.
Hur kändes det att stå mellan valen vaginal förlossning och kejsarsnitt?
Vad funderade du på i det skedet?
Hur blev det sen - vaginalt eller kejsarsnitt? Hur upplevde du det? Vad gjorde att det blev så?
Skriv gärna annat också men det är några saker jag funderar över. Var det något du själv funderade på att du skulle velat läsa mer om men inte hittade?
Väldigt tacksam för svar, med din medverkan kan du hjälpa till att förbättra mödra- och förlossningsvården!
Första förlossningen var jag inte rädd och var dessutom nyfiken på att föda och jag minns fortfarande denna förlossning som mkt positiv.
Denna förlossning tog 2,5 timmar första barnet.
Min andra förlossning gav rädslan till fler förlossningar.
jag blev dålig innan det var dags att föda och en dr sa att vi avbryter graviditeten 37 fulla veckor pga smärta och ångest ( och andra saker jag inte lämnar ut här) dock inget kroppsligt för mig elr fostret.
Kom för planering utav detta och fick träffa en annan dr som vägrade sätta igång mig då han menade att jag jag skulkle ha en förlossning på flera dagar vid igångsättning. 38 fulla veckor började jag blöda igen....blödde hela graviditeten och mkt felet hittades aldrig under graviditeten.
kommer in på fl för att kolla detta får små värkar inne på fl hade inga innan.
bm vill att jag åker hem min man vägrade ta med mig hem.
blir placerad på vad det hette då bblätt utan personal.
jag lades i ett bad då jag sa att det trycker neråt och värkarna gör svin ont. dom var aldrig regelbundna. jag hade 2.5 cm på tappen kvar och knappt öppet 1.5 cm
dett hette att jag var rädd
låg i badet i ca 50 minuter sen fick min man som trodde på bm att jag bara var rädd att ringa från sin mobil på personal.
sen får jag 8 värkar på två minuter och vid det laget blir allt svart.
hör när jag kommer tillbakanhur bm säger vi ringer narkosen så får du ryggbedövnningm du kan inte ha så ont redan.
hon undersöker mig och jag krysstar. vattenet är grönt och när min dotter kommer ut andas hon inte.
sen hitta dom cystor på min slidvägg som dr går in och klipper bort direkt moderkakan lossnat.
allt detta uatn bedövning.
Detta gav mig rädsla för all framtid.
ensam inte trodd och förnedrad. fick postdramatiskstress och depression efter detta missa min dotters första år.
Så förlossning nr 3 närmar sig och jag har haft ångest sen jag blev gravid inför detta
.
tar hjälp av aurora och hon ordagrant skarttar åt mig då jag säger att vad jag varit med om och inte vill föda.
jag känner att det inte ens fanns en chans till hjälp jag ber då att få bli igångsatt innan.
och hon sa att då är risken att det blir akutsnitt jätte stor och snitt är livsfarligt för barnet och om jag kan leva med det beslutet om något händer.
och visst kan du få tid hos en dr 40 fulla veckor.
öhhh sa jag jag har aldrig gått 40 fulla veckor.
och hon sket fullständigt i detm
jag försökte få min mvc bm att hjälpa mig men hon sa bara vad tråkigt bemötatde men jag kan inget mer göra.
jag får ångest och sover inte på 2 veckor utan har fullständigt panik.
blir inlagd och får träffa en dr som väljer pga min rädsla och svår foglossning plus borelia som jag också fick att bryta vid 37 fulla veckor.
bm och dr var efter min förlossning väldigt överrens att det var tur dom gjorde det då det hela tog från jag fick värkar 50 minuter.
Står nu in för förlossning nr 4 och känner att jag inte ens vill föda då det går så vansinnigt fort att jag efter mår så dåligt då jag tappar all kontroll.
idag skulle jag lätt välja snitt då jag är medveten av risken men båda mina sista barn har haft svårt att hänga med på fl då det även går för fort för dom.så i mars vet jag hur det kommer att bli sista gången.
ingen pratar om hur man kan må efter snabba förlossningar utan bara hur hemskt det är med utdragna vilket jag inte misstror.
men detta med att skrämma redan förlossningsrädda måste väl vara värre. jag och fler som jag känner har fått samma bemötande och stressen med att ta på sig skulden känns fruktansvärd.
ursäkta om jag skriver konstigt ibland men har bara tagenter på halva tagentbordet
min upplevelse är stor stress och förloradkontroll och långtid att komma tillbaka efteråt psykiskt.
nu med 3 förlossningar i bagaget är jag övertygad om en harmonisk graviditet om jag får ett snitt och möjligt en igångsättning 38 fulla.
och med tanke på hur korta förlossningar kommer jag inte ens hinna in denna gången i så falloch denna rädsla och stress kan jag inte hantera en gång till.