• Shnicki

Mjolkstockning

Aj!
    Har en tva manaders bebis som jag helammar,och tills nu ha det gatt jattebra. For tva dagar sedan upptackte jag en knol och huden over knolen ar rod. Har forsokt med allt! Langa varma duschar och massage. Lata bebisen fa suga alltid forst pa det brostet. Sen pupmpar jag ut tills det ar tomt. Men den sitter fortfarande kvar. Ar radd att det ska utvecklas till inflammation om det inte slapper snart! Vad ska jag gora? 

• Svar på tråden Mjolkstockning
  • Aimee68

Har du ont ännu? Jag hade mjölkstockning som började med ett väldigt ömt bröst och jag fick rådet när jag ringde att amma så mkt jag kunde.Det räckte inte och när jag var jätteöm och låg i över 39 g blev min man arg att de var så nonchalanta att han ringde och då fick vi komma upp. Då hade det hunnit utveckla sig till bröstböld och det var ingen hit. Fick käka penicillin. Så ring till läkaren innan det blir för besvärligt så du får hjälp. Hoppas det går braSolig

• Johanna S

Du skriver inte var knölen sitter men det bästa är om barnets haka är på själva knölen när hon ammar, det gör att det kan masseras bort. Det gör väldigt ont men är effektivt. Var alltid varm om brösten, ylleinlägg eller värmedyna. Hoppas att det snart blir bättre. Börjar du få hög feber så ring.

• Shagwell

Mjölkstockning upplever jag som att man känner vid och efter amningen att det onda lättar ganska så snabbt om man däremot håller på att få en inflammation så går det inte över. Man får inte trycka hårt och knåda knölen utan mjuka, varma händer och så massera mjkut och lätt ut mot bröstvårtan. Om du mår dåligt eller sämre, ring till sjukvårdsupplysningen eller åk in. Jag fick pencillin och låna en bröstpump för att få bukt med eländet. Amningshjälp kan också komma med bra råd. Lycka till!!!

Svar på tråden Mjolkstockning