• ssandrass

skicka dottern till ayia napa???

Hej!!
    Min dotter(17) vill åka till ayia napa i sommar, hennes kompisar får och dom tjatar om att boka nu!!
    Jag har inte riktigt bestämt mig ännu, för jag tycker det är lite läskigt att skicka iväg henne dit då jag vet att det är ett party ställe!!

Men jag vet också hur ledsen jag gör henne om jag säger nej och jag vet inte riktigt om jag vill låta henne åka heller

vad skulle ni gjort??
    och har era ungdomar varit där någon gång?? 

• Svar på tråden skicka dottern till ayia napa???
  • Majsan70

Jag hade aldrig låtit något av mina barn åka utomlands ensamma innan 18 års ålder. Efter den åldern har jag inget att säga till om. Mina barn har respekterat detta och inte ens frågat.

• ssandrass

Hej allihopa och tack så jätte mycket för alla svar!!
    såhär fick det bli:
    Jag samlade ihop de andra mammorna samt våra döttrar. Jag och fyra av mammorna efter ha läst igenom tillsammans vad ni skrivit, googlat runt lite och så vidare, bestämde att det blir inget ayia napa. jag vet att min dotter inte beter sig så där illa, hon kan ta ansvar HÄR men jag vet inte hur hon kommer bete sig där endå. så jag kände att hon är för ung, åker hon nästa år så fine. då är hon myndig, kommer endå inte gilla det, men så länge hon kan betala sin resa så har jag inget och säga till om DÅ. hur som helst, vi kom överens om att vi åker till mallorca, magaluf. Vi tänker bo på ett som sägs vara ett lugnt hotell allihopa. Våra ungdommar kommer självklart få ha sin egen semester och vi delar inte rum med dom. Dom kommer få sköta sitt eget, men vi vill endå vara där och ha lite koll. samtidigt som vi också får en semester ;))

Den 6es mamma tyckte att detta var larvigt utav oss, att vi skulle med. Så hon stannar hemma, men hennes dotter följer ändå med. Barnen är väl lite besvikna (mest dem som fick tillåtelse att åka till napa ifrån början antar jag ;)) men min dotter blev iallafall nöjd och glad, och vi har lovat och inte vara ivägen för dom allt för mycket. 

• irriducbili
    ssandrass skrev 2013-01-17 12:16:21 följande:
    såhär fick det bli:
    Jag samlade ihop de andra mammorna samt våra döttrar. Jag och fyra av mammorna efter ha läst igenom tillsammans vad ni skrivit, googlat runt lite och så vidare, bestämde att det blir inget ayia napa. jag vet att min dotter inte beter sig så där illa, hon kan ta ansvar HÄR men jag vet inte hur hon kommer bete sig där endå. så jag kände att hon är för ung, åker hon nästa år så fine. då är hon myndig, kommer endå inte gilla det, men så länge hon kan betala sin resa så har jag inget och säga till om DÅ. hur som helst, vi kom överens om att vi åker till mallorca, magaluf. Vi tänker bo på ett som sägs vara ett lugnt hotell allihopa. Våra ungdommar kommer självklart få ha sin egen semester och vi delar inte rum med dom. Dom kommer få sköta sitt eget, men vi vill endå vara där och ha lite koll. samtidigt som vi också får en semester ;))

Den 6es mamma tyckte att detta var larvigt utav oss, att vi skulle med. Så hon stannar hemma, men hennes dotter följer ändå med. Barnen är väl lite besvikna (mest dem som fick tillåtelse att åka till napa ifrån början antar jag ;)) men min dotter blev iallafall nöjd och glad, och vi har lovat och inte vara ivägen för dom allt för mycket. 
    Grym lösning
  • mikroE
    såhär fick det bli:

Låter som ett superbra sätt för barnen att få ha en rolig semester men ändå ha lite vuxna närvarande. Jag skulle inte låta en 17-åring åka själv heller. Jag var inte på semester själv i den åldern men bara vad mina kompisar berättade från sina semestrar har övertygat mig att det inte är något jag vill min dotter ska göra när hon blir i den åldern och då var mina kompisar knappast av värsta slaget ens.
  • mia maria
    Majsan70 skrev 2013-01-15 19:49:14 följande:
    Jag hade aldrig låtit något av mina barn åka utomlands ensamma innan 18 års ålder. Efter den åldern har jag inget att säga till om. Mina barn har respekterat detta och inte ens frågat.
    Fast det beror väl på syftet med resan också - eller skulle du inte släppa iväg dem alls?

Själv reste jag med två äldre vänner till England när jag var 16 för att gå på konsert

Lite skillnad mot att åka på charter till Aiya Napa kanske...?

---------------------------------------------

Till TS så vill jag säga att ni löste det hela på ett bra sätt, tycker jag  
  • Margaux

Jag hade sagt nej..... Men låtit min dotter åka till en annan typ av resmål.

• Förstånd

Finns inte en sportmössa att jag skulle låta min 17-åriga dotter åka dit. När hon är 18 och myndig kan jag inte hindra henne, men innan dess är det jag som förälder som måste stå för förnuftet.

Låt barnen vara försöksdjur - Tänk genus!
  • Night Angel

har själv varit i Ayja Napa och no way att jag hade låtit mitt barn under 18 åka dit...det är fest dag som natt där jag det finns inte mycket annat är fest ..håller med föregåeende talare låt henne  åka till ett *bättre*ställe för hennes ålder

DET FINNS INGEN VÄG TILL LYCKAN.DEN FINNS I DITT INRE!
  • Stjärnfall76
    Hej allihopa och tack så jätte mycket för alla svar!! såhär fick det bli: Jag samlade ihop de andra mammorna samt våra döttrar. Jag och fyra av mammorna efter ha läst igenom tillsammans vad ni skrivit, googlat runt lite och så vidare, bestämde att det blir inget ayia napa. jag vet att min dotter inte beter sig så där illa, hon kan ta ansvar HÄR men jag vet inte hur hon kommer bete sig där endå. så jag kände att hon är för ung, åker hon nästa år så fine. då är hon myndig, kommer endå inte gilla det, men så länge hon kan betala sin resa så har jag inget och säga till om DÅ. hur som helst, vi kom överens om att vi åker till mallorca, magaluf. Vi tänker bo på ett som sägs vara ett lugnt hotell allihopa. Våra ungdommar kommer självklart få ha sin egen semester och vi delar inte rum med dom. Dom kommer få sköta sitt eget, men vi vill endå vara där och ha lite koll. samtidigt som vi också får en semester ;)) Den 6es mamma tyckte att detta var larvigt utav oss, att vi skulle med. Så hon stannar hemma, men hennes dotter följer ändå med. Barnen är väl lite besvikna (mest dem som fick tillåtelse att åka till napa ifrån början antar jag ;)) men min dotter blev iallafall nöjd och glad, och vi har lovat och inte vara ivägen för dom allt för mycket. 

• londonkarin

Jätte bra! Jag har jobbat flera säsonger utomlands (Grekland) och jag vet hur det går till där. Allt för mycket som kan gå galet. Klokt att följa med och hålla uppsikt.

• Hallonbåt02
    såhär fick det bli:

Vilken bra lösning på det hela, hoppas att ni får en superfin semester :))
Svar på tråden skicka dottern till ayia napa???