• BFmars2012

Ni med nattsnuttare! Hur länge höll det på?

Har en notorisk nattsnuttare! Han vaknar ofta efter läggning och det enda som får honom att somna om är att med honom i famnen sitta på sängkanten och studsa alt att ge bröstet. Innan jag gått och lagt mig brukar jag köra på första alt men när jag gått och lagt mig brukar jag låta honom sova med mig. Och sedan ska det snuttas x antal gånger under natten. Ni som haft barn som min och låtit det vara så, vid vilken ålder slutade det? Eller gör det inte det, måste man "göra nåt åt det" för att han ska sluta? Har ingen brådska än men känns inte som att jag vill ha det såhär långt efter ettårsdagen. Han är 10 månader nu.

• Svar på tråden Ni med nattsnuttare! Hur länge höll det på?
  • Grrretchen

Mitt första barn var notorisk nattsnuttare och så blev även nummer två som nu också är tio månader. Jag tror att en del barn slutar av sig själva medan andra kan hålla på hur länge som helst. Mina verkar tyvärr vilja hålla på hur länge som helst. När man inte står ut längre och barnet vägrar flaska och napp utan bara vill snutta hela natten finns en uppsjö valmöjligheter. De snälla som ex Somna utan gråt (bok av Elisabeth Pantley) och de tuffare som ex att låta pappan ta hand om barnet på nätterna. Det senare funkade jättebra för oss med stora tjejen och hon började sova bra efter bara några nätter och jag slutade amma helt på natten och hon frågade aldrig mer efter bröstet. Nu är det dags snart att göra något åt lillebrors nattsömn... Alla barn är olika , man får pröva sig fram och se vad som funkar. Hoppas det går fint för er!

• BFmars2012

Jag kunde väl tänka mig det, att de vill fortsätta hur länge som helst... Med första var det så lätt att sluta nattamma, var bara att ge nappen istället. Men den här... Han vägrar både napp och flaska, bara bröstet som duger. Får nog ställa in mig på att gå upp och sitta på sängkanten och studsa på nätterna. Tack för svar förresten!

Svar på tråden Ni med nattsnuttare! Hur länge höll det på?