Hur ser du på offentlig amning?
Frågan står i rubriken.
Själv ammade jag mina barn offentligt vid behov. Jag ville leva också under amningsperioden och tänker varken stå i kö till ett amningsrum eller leta upp en offentlig toalett (vem vill äta där?) när mitt barn visar ett behov. Det finns ingen anledning till att ett spädbarn ska behöva vänta på mat om det är möjligt att amma just var man befinner sig. Man ska inte behöva vänta tills man är två föräldrar med att lämna bostaden eller ge flaska om man inte önskar. Jag ser det som en självklarhet att ett spädbarn ska få äta där och då när det signalerar att det behöver om möjligt. Jag förstår inte varför offentlig amning upprör så många. Det möjliggör för många att man kan fortsätta leva på ett sätt man trivs med och det gör barnet lugnt och tillfredsställt vilket borde uppskattas också av omgivningen. Störs man av någon anledning av att se skymten av ett bröst eller se ett spädbarn äta och vara nöjt är det väl bara att titta bort åt ett annat håll? Jobba på sitt problem? Ansvaret och problemet ligger hos den människa som stör sig.
Själv känner jag bara glädje om ett missnöjt spädbarn ges mat och blir lugnt av flera orsaker. Dels får barnet sitt behov tillfredsställt vilket är viktigt för barnet och barnskrik stör mig på alla möjliga sätt. Det gör ont inombords och är inte trevligt att lyssna till om man sitter på en restaurang t.ex. Ett bröst eller en flaska kan göra mycket gott för både barn, föräldrar och omgivningen däremot.