• MalinEddie

Hur ser du på offentlig amning?

Frågan står i rubriken.
    Själv ammade jag mina barn offentligt vid behov. Jag ville leva också under amningsperioden och tänker varken stå i kö till ett amningsrum eller leta upp en offentlig toalett (vem vill äta där?) när mitt barn visar ett behov. Det finns ingen anledning till att ett spädbarn ska behöva vänta på mat om det är möjligt att amma just var man befinner sig. Man ska inte behöva vänta tills man är två föräldrar med att lämna bostaden eller ge flaska om man inte önskar. Jag ser det som en självklarhet att ett spädbarn ska få äta där och då när det signalerar att det behöver om möjligt. Jag förstår inte varför offentlig amning upprör så många. Det möjliggör för många att man kan fortsätta leva på ett sätt man trivs med och det gör barnet lugnt och tillfredsställt vilket borde uppskattas också av omgivningen. Störs man av någon anledning av att se skymten av ett bröst eller se ett spädbarn äta och vara nöjt är det väl bara att titta bort åt ett annat håll? Jobba på sitt problem? Ansvaret och problemet ligger hos den människa som stör sig.
    Själv känner jag bara glädje om ett missnöjt spädbarn ges mat och blir lugnt av flera orsaker. Dels får barnet sitt behov tillfredsställt vilket är viktigt för barnet och barnskrik stör mig på alla möjliga sätt. Det gör ont inombords och är inte trevligt att lyssna till om man sitter på en restaurang t.ex. Ett bröst eller en flaska kan göra mycket gott för både barn, föräldrar och omgivningen däremot.

Avskyr CIO-metoder.
  • Svar på tråden Hur ser du på offentlig amning?
  • viseversa

Jag har inget emot offentlig amning. Ammade själv när det behövdes. Tycker det är en självklarhet.

• Whitetrash86

Så länge jag slipper se HELA bröstet hänga och slänga (varit med om det på en restaurang)  så orkar jag inte ens reagerar på att en mamma ammar sitt barn.

• carro93

Tycker inte alls det är något fel med det! Jag tycker däremot att man kan täcka för med en filt eller annat när man ammar om man tex är på ett café eller så. Det är inget jag bryr mig om ifall något nu skulle vilja visa bröstet för alla :P haha 

Men det finns ju andra som tycker det är opassande så därför tycker jag man kan ta som vana att tänka över med något :)

• cosinus

Jag har ammat typ överallt. På bussar, T-bana, fik, köpcenter o s v.

Gemensamt är att jag är så diskret jag kan. Vet jag med mig att jag tänker amma så väljer jag en plats utifrån det så jag har ryggen mot så många jag kan o s v.

En enda gång har det blivit riktigt dåligt och då satt jag på T-banan (f ö enda gången jag ammat på ett t-banetåg) och jag satt själv när jag började men samtidigt kom det på en kille i konstym och satt sig mitt emot (var väl enda lediga platsen). Dottern sög igång rejält, släppte och flinade och en stråle for rakt på konstymkillen. Kvalar med lätthet in på top 10 listan över pinsamheter jag lyckats med Skrattande

Men överlag, jag är iväg massor med bebisar och ibland behöver de äta oförutsett, ibland blir man försenad ibland har man bara inte tänkt till. Men självklart ska man få amma där man behöver men man gör så gott man kan för att göra det diskret, brukar sällan vara ett problem att det syns mycket bröst direkt, det ligger ju en unge för.

• Frontline

Jag ser glädje, kärlek och trygghet och anser att barnet har det bra...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • MalinEddie
    Frontline skrev 2013-01-12 23:00:43 följande:
    Jag ser glädje, kärlek och trygghet och anser att barnet har det bra...
    Avskyr CIO-metoder.
  • Lena

Så länge jag slipper få mjölk på mig bryr jag mig inte ;) jag skulle titta väldigt snett om någon rökte och ammade samtidigt.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

För det mesta inte alls, det är generellt väldigt diskret.

I övrigt har inga som helst problem med det precis som jag inte har några problem med offentlig flaskmatning.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Schna

Eftersom jag av djupet av mitt hjärta avskydde att sitta på nerpissade toaletter och amma i mörker (eftersom de släcks efter en stund), men ändå gjorde det i rädslan för vad alla andra skulle tycka, så går jag varm förbi varje ammande mamma som förstått bättre än så.

Dock kan jag tycka att det borde finnas fler amningshörnor. Alldeles för få. 

It takes a fool to remain sane
  • lövet2

Det har aldrig varit något problem för min del. Jag har ammat lite överallt och ingen har reagerat surt för det ...

• FlitigaLis
    Schna skrev 2013-01-12 23:11:50 följande:
    Eftersom jag av djupet av mitt hjärta avskydde att sitta på nerpissade toaletter och amma i mörker (eftersom de släcks efter en stund), men ändå gjorde det i rädslan för vad alla andra skulle tycka, så går jag varm förbi varje ammande mamma som förstått bättre än så.

Dock kan jag tycka att det borde finnas fler amningshörnor. Alldeles för få. 

Min son kunde under inga omständigheter äta i ett köpcentrum med massa folk och lampor osv. Det gick inte att få i han.

Så mer amningsrum/hörnor med lite lugn och ro.
  • enbär

Självklart ska man amma när barnet behöver det, oavsett var man befinner sig. Jag förstår inte snacket om att man ska "täcka över med en filt eller liknande". Vid amning visar man ju egentligen inte brösten förutom möjligen precis när barnet ska ta tag, när barnet släpper eller om man har ett barn som släpper lite nu och då för att kolla in omgivningen eller så. Bröstvårtan har ju barnet annars i munnen och det mesta av bröstet brukar i alla fall i mitt fall täckas av kläder. I samma veva som barnet ätit färdigt drar jag ner tröjan så att inga känsliga ögon ska behöva se mer än nödvändigt. Dessutom är jag själv inte helt bekväm med att sitta och visa upp brösten så det skulle aldrig falla mig in att låta brösten hänga ut medan jag fixar med barnet.

• Tigra79

Jag har ammat lite överallt, visst försöker man vara så diskret som möjligt, men på fullsatta ställen kan man inte alltid välja den mest diskreta platsen, utan man sätter sig där det finns plats. I början försökte jag täcka över med en filt, men insåg snabbt att jag faktiskt visade mer hud medan jag krånglade med filten, som dottern dessutom avskydde, än om jag bara ammade utan. Mitt största problem är att jag har stor byst, svårt att skyla ibland, men inte vill jag visa mer än nödvändigt så man gör ju vad man kan för att inte exponera sig såklart. 

• Natulcien

Om jag ser en mamma amma sin bebis offentligt, så ser jag...en mamma amma sin bebis. Helt naturligt. Mysigt och fint. Jag har svårt att förstå att man kan reagera negativt på det.

• Edvina

Det har jag inget emot alls. Själv ammar jag när det behövs nästan oberoende var jag är, givetvis diskret. Kan inte förstå mig på folk som tycker det skulle vara stötande.

• Ekrlsn

Jag har ammat offentligt med alla mina 3 barn, lite nervöst första gångerna men annars känns det helt ok. Ok, vissa glor och ja gör det ni. Jag försöker dra ner tröjan så så lite som möjligt syns men jag har större än e-kupa så jag förstår att vissa kollar ändå :D 

Jag själv bryr mig inte, brukar slå en blick, möta mammas blick och le lite för att ge intrycket att det e ok för mig och ofta får jag ett leende tillbaka :) 

• Felicia111

tycker det är självklart, man är ju ingen vidare bra morsa om man låter ungen vara hungrig!

Själv gick jag och shoppa på ullared när min va liten, hon hängde vid tutten hela tiden och sov o snuttade. hade bara en filt över :) så fick hon lite lugn och ro o lite mörkare, o jag slapp visa tutten ;p

• Maggimou

Det är väl en rättighet för bebisar att få äta?

Jag ammar överallt, men inte med tutten i vädret, utan diskret. Det hör väl till allmänt hyfs och respekt?

• molly50

Jag tycker det är helt ok så länge det sköts diskret.

Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • Flickan och kråkan

Jag blir varm i hjärtat när jag ser mamma som ammar barn oavsett var. På samma sätt som jag blir varm i hjärtat när jag ser lycklig 3-åring på pappas axlar, eller 5-åring som svingar i armarna mellan farmor och farfar. Kärlek och närhet .

Svar på tråden Hur ser du på offentlig amning?