• Anonym (jessica)

håravfall hos 4-årig flicka pga infektion

Hej!

Min dotter tappade håret diffust efter en dubbelsidig lunginflammation för ca 1,5 år sedan. Hon tappade ca 80% av sitt hår men det kom tillbaka direkt och växte sig sedan långt och fint.
    Tidigt i höstas blev hon trött, hängig, lättretlig och inte alls sig själv. När hon mått dåligt i ca 2 månader testade hon positivt för streptococker och fick antibiotika.
    Hon hann knappt bli frisk från detta innan förkylningar med hög feber upp mot 40 grader, krupphosta,  ingen aptit, viktnedgång och en enorm trötthet avlöste varandra. Såhär höll det på från slutet av november fram tills nyår. Vi har varit hos VC, barnakuten och barnmottagningen och alla säger att det är virus eftersom alla tester ser bra ut, vi har verkligen testat allt som går att testa på henne och det ser bra ut. Så trots att det "bara" är ett virus har hon varit kraftigt medtagen.

I samband med streptocockerna började hon tappa håret igen, diffust över hela huvudet. Nu är hon pigg igen och såhär bra har hon inte mått på ett halvår. I samband med att hon blev bra slutade håret falla av  men hon är extremt tunnhårig, dock ser vi redan nya hårstrån över hela hårbotten så det börjar redan komma tillbaka. 

Jag undrar om det finns fler som har barn som drabbats av håravfall pga infektioner, hur har det isf varit för er? 

Mvh Jessica

• Svar på tråden håravfall hos 4-årig flicka pga infektion
  • Lindsey Egot the only one

Hon kan antingen ha fått det pga medicineringen. Jag själv har gått på medicin där håravfall är en biverkan. Andra tanken är att infektionen har utlöst Alopecia areata.

Alopecia areata, eller fläckvis håravfall, är en autoimmun sjukdom där kroppens immunsystem låter alla hårsäckar gå in i vilostadiet varvid håret faller av. Man brukar räkna med tre stadier av håravfall:

Alopecia areata - Fläckvis håravfall
    Alopecia totalis - Avsaknad av huvudhår
    Alopecia universalis - Total avsaknad av kroppsbehåring

Sjukdomen går ofta i skov med omväxlande håravfall och perioder med hårtillväxt. Generellt gäller att ju mer hår personen tappar desto större är sannolikheten att det aldrig växer tillbaka. Hos vissa patienter drabbas även naglarna av sjukdomen vilket gör dessa sköra. Sjukdomen är inte fysiskt skadlig men kan vara mycket psykiskt påfrestande för den drabbade. Många personer med Alopeci väljer att använda peruk.

Alopeci kan behandlas med varierande effektivitet. Inflammationsdämpande steroider kan appliceras topikalt (på huden), eller injiceras. Detta dämpar immunreaktionen som angriper hårsäckarna och låter dessa återhämta sig. En annan behandlingsform är att avsiktligt framkalla en kontaktallergi. Detta stimulerar hårsäckarna till producera hår, men mekanismen är inte helt klarlagd. Den associeras ibland med några andra autoimmuna sjukdomar som vitiligo (vita fläckar i huden) och hypotyreos (underproduktion av tyroxin i sköldkörteln).
    Källa Wikipedia

Nu är det säkert inte orsaken men kan ju vara. Min brorsdotter hade den lättaste varianten dvs Alopecia areata - Fläckvis håravfall men hon har det inte längre idag.

• Anonym (Mammma)

Min dotter hade liknande fall för 2,5 år sen blev hon sjuk av streptokocker och sedan fick hon scharlakansfeber och sedan dess har hon fått kala fläckar som inte vill gå tillbaka..

Svar på tråden håravfall hos 4-årig flicka pga infektion