• AndersFl

Ni som säger er "älska alla människor"

Ja det är ju populärt idag att vara fördomsfri och "älska alla människor" oavsett vad de är, vilken nationalitet de har eller hur deras livshistoria sett ut.

Men är ni riktigt ärliga med detta?

Finns det någon grupp av människor ni inte älskar eller rentav föraktar?

Handen på hjärtat nu!!!

• Svar på tråden Ni som säger er "älska alla människor"
  • MickeN1973

Det skulle vara intressant att låta folk besvara frågor på hur fördomfria de är osv

Och sedan utsätta dem för situationer där deras fördomfrihet sätts på prov.

• Ejder

Jag tror jag älskar alla människor frånsett feminister och marxister.

• AndersFl
    MickeN1973 skrev 2013-02-04 16:20:44 följande:
    Det skulle vara intressant att låta folk besvara frågor på hur fördomfria de är osv

Och sedan utsätta dem för situationer där deras fördomfrihet sätts på prov.

Ja det hade varit intressant. Jag tror egentligen att många bara kör med invanda floskler, "allas lika värde", "man ska inte döma efter ras/hudfärg eller social status" osv.

Hur många rika människor finns det t.ex. inte som säger att "pengar inte är allt" och att de inte dömer människor efter hur deras ekonomi ser ut. Samtidigt vill de knappt ta i fattiglappar med tång och de fnyser föraktfullt åt uteliggare och utslagna. Det är empati det.

Sen vet jag det fanns en tråd här på FL för några år sedan där TS ställde frågan till kvinnor om de skulle kunna tänka sig att ligga med en neger. De flesta kvinnor som svarade var äcklade av tanken och tyckte att det skulle kännas motbjudande. Samma kvinnor som i andra trådar kallar invandringskritiker för fördomsfulla och intoleranta. Det finns mycket dubbelmoral där ute kan jag tala om...

• rosyposy

Varför tror du att det är samma människor?

• AndersFl
    rosyposy skrev 2013-02-05 07:18:34 följande:
    Varför tror du att det är samma människor?
    Ser man nu bl.a. på aliasbild och namn.

• rosyposy

Okej... Jag har aldrig märkt att det är samma människor som argumenterat två vitt skilda åsikter i olika trådar men om du säger att det är så så stämmer det säkert. Dock kan det inte vara speciellt vanligt, då hade nog fler reagerat.

• shalse

Hat är ett väldigt starkt ord, väldigt få jag känner det för. Dock finns det en personlighetstyp jag har svårt för i verkligheten, de mästrande och lite präktiga varelserna. De står jag inte ut med, de går konstant runt med en ekologisk morot i röven och är påmålat positiva i sin natur. Annars klarar jag av de flesta, bitchiga, trasiga, dominanta, konflikträdda osv...

• shalse

Ja men kom på en grupp till jag inte står ut med, oavsett nationalitet så står jag inte ut med sönderavlade och porrskadade svin till män. De som hela tiden måste prata om sex när man knappt känner karln, usch! Ja, en hel del av de motsatta könet med andra ord.

• tindralva

Har aldrig någonsin hört talas om någon som älskar alla människor. Lika dumt som om någon säger att de hatar alla människor, det är iof mest sorgligt tycker jag. Jag hatar ingen, föraktar ingen men tycker lite småilla om en del människor men de är inte från någon speciell folkgrupp eller land eller så. De är bara helt vanliga idioter som gör illa oskyldiga människor.
    Den enda människa jag stött på som jag har klart uttalat till att om han sätter sin fot  på vår gård igen så lär han ångra det är en svensk medelålders man men jag går inte runt och har fördomar om svenska medelålders män för det, vore jobbigt för min egen make det Flört

För att svara på din fråga TS, nej man kan inte älska alla fem miljarder människor på jorden, förstår inte ens att frågan kan komma upp? Man kan respektera människor men till och meddet kan vara svårt nog.  

• AnooYoo
    AndersFl skrev 2013-01-11 16:46:55 följande:
    Ja det är ju populärt idag att vara fördomsfri och "älska alla människor" oavsett vad de är, vilken nationalitet de har eller hur deras livshistoria sett ut.

Men är ni riktigt ärliga med detta?

Finns det någon grupp av människor ni inte älskar eller rentav föraktar?

Handen på hjärtat nu!!!
    Idioter.  Jag ser ned på dem och undviker dem.
  • AnooYoo
    AnooYoo skrev 2013-04-14 12:15:50 följande:
    Idioter.  Jag ser ned på dem och undviker dem.
    Jag tar tillbaka allt. Jag säger inte att jag älskar alla människor.

Men jag fick i alla fall en chans att uttrycka min avsky för idioter. Ursäkta min OT närvaro. 
  • Meowth

Jag kan omöjligt älska alla oavsett grupp eller tillhörighet...det spelar ingen roll om de är rasister eller inte.
    Jag tror endast att hycklare älskar alla... 

It takes backbone to lead the life you want
  • Danni70

Människobeteende, dubbelmoral och etik - ingen är perfekt, älska alla existerar inte, kanske för hycklare, fördomar och rädsla för det okända är en del av vår psykiska immunförsvar. Kunskap, livserfarenhet,  stark vilja och framför allt omgivningen skulle jag vilja säga att det är de faktorer som utformar människan eftersom vi människor är påverkbara. Människan är rätt så självdestruktiv om man nu tittar på omvärlden

Så nej, jag älskar inte alla, jag hatar krig, droger och våld. Hur många miljarder tjänar de inte på krigsföring och vapentilverkning???

Krig och droger är som ett mynt, med 2 sidor - vapen var uttänkt från början som ett verktyg för att kunna jaga och överleva. Sen användes dessa till försvar mot andra människor. Drogerna var uttänkta från början i medicinsk sammanhang. Men allt har en baksida också

Sen att min egna önskan vore att alla få leva i harmoni, det är bara en utopi eftersom vår dna inte är just PERFEKT

:)

En som har pluggat på livets egna hårda skola
Svar på tråden Ni som säger er "älska alla människor"