• cs68

Tips på aktiviteter med "stora "bonusbarn"

Måste få era åsikter och förhoppningsvis tips:

Jag är gammal, 44 år. Har 3 söner varav 2 är vuxna och en sladdis på 6 (samma pappa till alla 3).
    Nu har jag träffat en man som är lika gammal som mig, och hans söner är 17 och 13.
    Vi har inga problem med avstånd mellan oss eller så och vi har båda levt ensamma i 3 resp 5 år.
    Vi är båda rörande överens om att vi inte ska ha några gemensamma barn heller.
    Vi har även pratat om att ingen av oss skall bli vare sig "bonus-mamma/pappa" eller "styv-mamma/pappa" för våra barn har sina båda respektive föräldrar, vi kommer rätt och slätt vara "Mamma och X" och "Pappa och X".

Vi har dejtat oerhört kort tid, men eftersom vi är såpass gamla och (kloka?) och "barnen" (förutom 6-åringen då) är såpass stora så är vi överens om att vi ska träffa varandras barn och se vart detta leder.

Min fråga är då; HUR ska man, läs jag, gå tillväga för att på bästa sätt etablera en "god" kontakt med hans söner som är mittemellan barn och vuxna?

Har ni några bra tips på hur vi kan umgås på ett lättsamt sätt till att börja med?

• Svar på tråden Tips på aktiviteter med "stora "bonusbarn"
  • Benone

Prata med dem som vuxna, få dem att känna sig involverade och på det klara med hur ni planerar att ha era roller inför era respektives barn. Familjemiddag där ni hjälps åt att baka t.ex. varsin pizza och se en rolig film. Gör knytmys, dvs att alla tar med sitt favoritsnacks, chips, kakor, glass, så att alla får smaka och se några avsnitt av en rolig serie. Fråga vad de tycker om att göra och ta en dag till varje sak. Åka skidor/skridskor ihop och ta med matsäck. Har massa förslag och tips hehe Lycka till!

Snön är förlåtande. Man kan göra vad man vill.
  • BioBonus

Äventyrsbad funkar för oss, ålder på barnen 17, 15 och 7. Vissa teckande filmer kan vi fortfarande samlas kring allihop - 7-åringen ser dem för första gången och tonåringarna ser om dem som "barndomsminnen" (Ice Age, Monster Inc, Eldorado etc).
    Håller med ovan att matlagning funkar för oss - 17 och 7 älskar att laga mat, eller baka så det gör de ofta tillsammans.
    Bowla?

• KaxigaFrökenKåt

I början är det viktigt att inte vara för "på." Du behöver inte träffa dem och sedan fem minuter senare föreslå en resa till Thailand ;)

Börja smått och behandla dem som vuxna. Respekt föder respekt och det är alltid bra. Lista ut gemensamma intressen och gör saker som är kul för alla, även för dig. Badhus, djurpark, restaurangbesök, filmkväll. Avslappnade grejer som kommer göra relationen naturlig :) 

Jag och min styvson, Kim, har en väldigt bra relation. Vi träffades dock när han var åtta år gammal och har definitiv en bonusmamma/bonusson relation. Men vi har en gång i veckan då vi hittar på något och ifall han vill får han ta med en vän. Detta kanske är något för er längre fram i tiden?

MedVänligaHälsningar

Kaxiga F. Kåt 

Bättre dåligt sex än inget sex alls!
Svar på tråden Tips på aktiviteter med "stora "bonusbarn"