• josefine esperansa

Längtan efter ett barn..

Hur tar man sej i kragen och släpper alla negativa tankar när det enda man vill är att få en liten men det känns som om det aldrig kommer att hända?
    Har mens just nu och är väl oxå extra känslig, och bara att få mens är ett slag i ansiktet. Då tog det inte denna gång heller...
    Sex skall vara roligt och något man gör med sin älskade för att man är lustfylld och passionerad. Inte för att hoppas att man har ägglossning och det första man tänker på när det är klart - blev jag gravid nu??
    Fick ett missfall i 11veckan i augusti. Var inte beredd på att sakna något så mycket som vi gör.
    Hur lyckas man släppa på tankarna och hur tar man sej ur all den ängslan och förtvivlan...hur blir man glad

• Svar på tråden Längtan efter ett barn..
  • Fru Lila

Känner igen mig i allt du skriver. Har inget svar igentligen mer än att ta dagen som den är. Att man får vara ledsen eller glad beroende på dagsformen. Men klart att tankarna kommer efter sex om man lyckats. Sin stora dröm.
    Har också fått missfall och förstår din sorg. Vårt missfall var 2009 men det är alltid en tagg i hjärtat.  

• josefine esperansa
    Fru Lila skrev 2013-01-11 19:55:13 följande:
    Känner igen mig i allt du skriver. Har inget svar igentligen mer än att ta dagen som den är. Att man får vara ledsen eller glad beroende på dagsformen. Men klart att tankarna kommer efter sex om man lyckats. Sin stora dröm.
    Har också fått missfall och förstår din sorg. Vårt missfall var 2009 men det är alltid en tagg i hjärtat.  
    tack---ja det är väl bara att kämpa vidare. En dag kanske det sitter där :)
  • Fru Lila

Svårt att kämpa på med i perioder. Ibland vill man bara skrika och slå mot orättvisan att vara barnlös.

• linkita

Hej!

Hur du ska orka, har jag ingen aning om?! Hade testdag idag och det visade negativt så nu får vi planera in vårat 4 försök men nu men ett fryst embryo. Inte roligt alls och det där med att orka vet jag inget om. Man slängs mellan känsol av hopp och förtvivlan.

Kram 

• Soffipropp

Vi har försökt i 11 månader utan resultat. Börjar bli frustrerad. Vi har fått tid för utredning i slutet av mars. Känns som ett misslyckande att inte klara det på egen hand.
    Har bim idag och än så länge ingen mens. Men eftersom den alltid dykt upp de andra månaderna så tror jag den kommer denna också. Är så less på det här.

• bettybo0p

För mig har det varit (lite) lättare att ta mig igenom detta genom att prata om det med nära och kära. Inte älta, men prata. Sedan jag och maken slutligen berättade för mina svärföräldrar att vi har svårt att bli gravida, så behöver inte de undra om jag är låg eller verkar sur. Och lika viktigt: jag behöver inte känna mig otrevlig när jag inte kan berätta vad det beror på att jag är nere. 

Det är en grej. Men det hjälper ju föga ibland.  Jag brukar också försöka tänka att det känns jobbigt nu, men att vi kommer att bli föräldrar så småningom och då är vi (förhoppningsvis) föräldrar livet ut. Den här tidsperioden är en fis i rymden jämfört med vad som komma skall. 

Men sedan är det givetvis som andra i tråden skriver, hur tappert man orkar kämpa beror oftast på dagsformen. 

• Sofiafia

förstår hur du känner jag har samma känslor som dig! vi blev gravida i höstas men tyvärr så dog våra tvillingar i magen runt julafton så jag fick föda ut dem..... har nu försökt sedan dess men det lyckas inte bli något + på stickan... är jag ensam med att känna fantom symptom på att vara gravid varje månad? blir ju snart knäpp.

• Soffipropp

Nej du är absolut inte ensam om det. Här blir man skengravid varje månad o det har aldrig blivit någon graviditet tyvärr:(

• Sofiafia

undrar vad man skulle kunna göra för att inte få det varje gång? till slut blir de ju psykisk påfrestning. finns det några knep? Har köpt Apiforce idag å skall testa detta när mensen kommer om 5 dagar. skall tydligen vara många som blivit hjälpt av detta för att bli gravida!

• BlueberryOfSweden

Hejsan! Hade ett missfall augusti 2011 och har försökt bli gravida sedan dess. Utredning gjord i vår och det kan ev vara antal spermier som är problemet. Har kört två kurer Pergotime för att stimulera ÄL.
    Lever i hopp och förtvivlan och är som ni säger skengravid mellan ÄL och mens varje månad. Litar inte på kroppens signaler längre. Vill inte känna efter hela tiden men det är svårt att låta bli!

• Sofiafia

då va vi här.... mensen skulle vart här natten till igår men har inte kommit.... har ont i magen (molvärk) som jag inte vanligtsvis har innan mens, illamående och fick en ganska kraftig uppstöttning idag.... jag har ett test hemma men vill vänta till imorgon bitti för att testa då det sägs ge ett bättre resultat.
    sen kommer tankarna på det jag/vi var med om innan jul att vi var gravida med tvillingar och all glädje splittrades då bebisarna var döda i magen och jag skulle bli tvungen att föda ut dem... hur skall jag kunna glädjas om de nu är så att jag är gravid? man kommer ju vara orolig att det kommer hända igen.. (vilket jag inte tror då jag tror att min kropp spelar mig ett spratt då man vill så mycket.)
    jag får försöka göra en massa saker idag så det snabbt blir läggdax å att man kan vakna å ta testet även om man kommer bli besviken..Rynkar på näsan
    Någon som har förslag på hur jag kan göra eller vad jag kan göra för att inte tänka i de ledsna banorna om det skulle vara så att jag är gravid? 

• Pepsi
    Sofiafia skrev 2013-05-21 15:11:05 följande:
    då va vi här.... mensen skulle vart här natten till igår men har inte kommit.... har ont i magen (molvärk) som jag inte vanligtsvis har innan mens, illamående och fick en ganska kraftig uppstöttning idag.... jag har ett test hemma men vill vänta till imorgon bitti för att testa då det sägs ge ett bättre resultat.
    sen kommer tankarna på det jag/vi var med om innan jul att vi var gravida med tvillingar och all glädje splittrades då bebisarna var döda i magen och jag skulle bli tvungen att föda ut dem... hur skall jag kunna glädjas om de nu är så att jag är gravid? man kommer ju vara orolig att det kommer hända igen.. (vilket jag inte tror då jag tror att min kropp spelar mig ett spratt då man vill så mycket.)
    jag får försöka göra en massa saker idag så det snabbt blir läggdax å att man kan vakna å ta testet även om man kommer bli besviken..Rynkar på näsan
    Någon som har förslag på hur jag kan göra eller vad jag kan göra för att inte tänka i de ledsna banorna om det skulle vara så att jag är gravid? 
    Jag undrar oxå hur man ska försöka tänka positivt. Plussade i fredags och hade ett jätte tidigt missfall förra sommaren. Så nu är jag skit nojig så fort brösten inte känns lika ömma eller inte känner någon "mensvärk"
    Håller tummarna för att ni får ett plus imorgonbitti!
  • Sofiafia
    Pepsi skrev 2013-05-21 15:32:33 följande:
    Jag undrar oxå hur man ska försöka tänka positivt. Plussade i fredags och hade ett jätte tidigt missfall förra sommaren. Så nu är jag skit nojig så fort brösten inte känns lika ömma eller inte känner någon "mensvärk"
    Håller tummarna för att ni får ett plus imorgonbitti!

det jag får höra när jag pratar med vänner runt en är att den ena graviditeten är inte den andra lik. vid den förra graviditeten jag hade så hade jag ömma bröst, men det har jag inte nu om jag nu är gravid vill säga, jag  hade inte den värken i magen sist som jag har nu om jag nu är gravid...

det är jjätte svårt,, man försöker vara positiv men det är inte alltid så lätt,,, en sak jag lärde mig sist var att vid minsta oro så pratade jag med den barnmorskan jag hade då som var kanon underbar. tror att jag kommer använda mig av de igen om det skulle vara så att jag är gravid....

men framför allt jätte grattis!!! <3

ett bra sätt att kanske bli av med sin oro är att prata om de! eller skriva av sig (dagbok) man får nog testa sig fram.

Jag tror det kommer gå kanon för er denna gången.

Svar på tråden Längtan efter ett barn..