tundra skrev 2013-01-11 13:34:19 följande:
Han ska självklart inte göra illa hunden.
Visa hur man klappar fint i första hand.
Är det för att testa gränser.
Lyft bort sekunden han är på väg dit för tjuvnypet. Max 1 meter. Försöker han igen. Gör om.
Tro mig. Du har en tålamodsreserv som är 200 gånger större än hans. Han kommer tvingas se sig besegrad och måste själv reglera sitt beteende på insidan.
Ofta blir de då jätteledsna. Ge snutte eller napp men låt barnet själv bearbeta det som hänt utan att automatiskt rusa dit och blanda dig i. När barnet sen vill kramas så kramas ni självklart. Bekräfta känslan.
Haha. De är lätta runt 18 mån om man jämför med 3 åringar. Så det arbete man lägger ner här betalar ofta tillbaka sig.
Klappa fint kan han. Han gör det när han är på gott humör och strålar som en sol när vi berömmer. Men vips blir det smäll eller drag i pälsen istället...
Haha, jag som bara går och längtar efter att han ska bli äldre. Jämför med hans treåriga kusin som är så lätt att ha att göra med. Kan inte alls minnas att hans storebror var så här besvärlig men kanske jag bara har förträngt det. Dagdrömmer till och med om att ha delad vårdnad med ett annat par som skulle ha honom på halvtid...