• Cadencee

Amning på köpcenter, fik m.m.

Var på a6 här i Jönköping idag och när jag satt inne vid provhytterna på H&M för att vänta på min syster som provade kläder satte sig en mamma där och började amma sitt barn. Jag blev inte förvånad för jag har sett det innan. Men jag är av den åsikten att amma gör man inte på offentliga platser som köpcenter eller fik. Behöver inte bebisen lugn och ro när den ska äta?

Jag bryr mig inte om att jag kan visa brösten, det är inte där skon klämmer. Jag anser att man får avstå från att gå och fika eller shoppa om man ska amma sitt barn. Jag kommer inte göra det iallafall. Behöver jag något akut och inte kan lämna till någon barnvakt under tiden så får det bli bröstmjölk på flaska i värsta fall. Förhoppningsvis kommer jag kunna lämna bebisen hemma med pappan (om han är ledig) eller till annan barnvakt och då lämna bröstmjölk på flaska om den blir hungrig.

Kan säga att jag har inget emot amning på typ vårdcentral för oftast MÅSTE man ju dit av olika anledningar, är bara emot amning på sådana ställen som man inte måste gå till.

Hur tänker ni runt amning offentligt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-10 21:14
    Trodde aldrig att detta ämne var så känsligt? Jag var intresserad av folks åsikter i frågan men som jag sett i andra trådar där tydligen ämnet varit "känsligt" så är det påhopp om att man är dum i huvudet, ej fullt frisk och liknande.
    Folk gör ju naturligtvis som dom vill men detta är MIN åsikt. Är det då fel för att den inte är lik er? Herregud....

• Svar på tråden Amning på köpcenter, fik m.m.
  • Vila

Då gör vi likadant. Men hur andra gör det bryr jag mig inte om, jag blir faktiskt glad när jag ser nån som ammar vilket är ganska ovanligt tycker jag.

• Curlie
    Vila skrev 2013-08-24 14:25:25 följande:
    Då gör vi likadant. Men hur andra gör det bryr jag mig inte om, jag blir faktiskt glad när jag ser nån som ammar vilket är ganska ovanligt tycker jag.

Jag håller verkligen med dig. Tror att många väljer bort amning (framför allt offentligt) på grund av åsikter som man stöter på i trådar som denna... Tragiskt i mina ögon.
  • Cadencee
    Curlie skrev 2013-08-24 14:11:09 följande:
    Man slänger inte fram någonting utan man ser till att ha amningsvänliga kläder. Jag brukade ha linne under min vanliga topp. Då drog jag upp toppen över ena bröstet och drog ner linnet under bröstet. Sen lade jag barnet framför bröstet INNAN jag knäppte upp amnings-bh:n. Ingen behövde se någonting annat än min bebis bakhuvud.

Så gjorde jag, men jag struntar i hur andra gör. Amning är 100% naturligt beteende eftersom att vi är däggdjur och att försöka begränsa kvinnor från att mata sina barn anser jag vara en jämställdhetsfråga och som feminist gör det mig vansinnig att kvinnobröstet i dagens samhälle enbart ska finnas för mannens och behagets skull. Avklädda tjejer på tidningsomslag, halvnakna tjejer på reklamblad - det är okej och försvarbart. Men ett bröst som föder ett spädbarn anses som något perverst.

Jag skyller inte detta på mannen, utan på samhället och någonstans anser jag att det är vår skyldighet som kvinnor att sätta ner foten. (Ej riktat till dig Zayco)

Det va igentligen detta jag ville ha fram i ts ich min ts blev helt fel tyvärr. Det jag reagerade på när jag skrev ts var hur en kvinna satt på en bänk och plockade fram bröstet sen reste sig upp och tog ett par steg till vagnen för att plocka upp bebisen sen sätta sig ner å lägga till bebisen. Klart man ska få amma, jag ammar själv offentligt ävrn om jag väljer platser med mindre folk. Mrn tycker inte man gör som hon gjorde.
  • Flickan och kråkan
    Cadencee skrev 2013-08-25 07:50:43 följande:

Det va igentligen detta jag ville ha fram i ts ich min ts blev helt fel tyvärr. Det jag reagerade på när jag skrev ts var hur en kvinna satt på en bänk och plockade fram bröstet sen reste sig upp och tog ett par steg till vagnen för att plocka upp bebisen sen sätta sig ner å lägga till bebisen. Klart man ska få amma, jag ammar själv offentligt ävrn om jag väljer platser med mindre folk. Mrn tycker inte man gör som hon gjorde.
    Vad bra att du av diskussionen som förts här faktiskt totalt bytt uppfattning . Sunt.
  • Zayco
    Cadencee skrev 2013-08-25 07:50:43 följande:

Haha glömmer du vad du själv skrivit i tråden eller? DU skrev att man minsann inte ska ränna bland köpcentrum eller fika när man har en bebis, då får man fika hemma!

Och så skrev DU att det handlade inte om brösten, utan det handlade om att MATA offentligt.

Men du ändrar dina historier hela tiden verkar det som, för nu handlar det helt plötsligt om brösten? Och om hon gick 3 meter till vagnen herregud? Har du aldrig sett tuttar förr? Det är ju till för barnets föda. 
  • Cadencee
    Zayco skrev 2013-08-25 13:54:57 följande:
    Haha glömmer du vad du själv skrivit i tråden eller? DU skrev att man minsann inte ska ränna bland köpcentrum eller fika när man har en bebis, då får man fika hemma!

Och så skrev DU att det handlade inte om brösten, utan det handlade om att MATA offentligt.

Men du ändrar dina historier hela tiden verkar det som, för nu handlar det helt plötsligt om brösten? Och om hon gick 3 meter till vagnen herregud? Har du aldrig sett tuttar förr? Det är ju till för barnets föda. 

• malzac
    Vila skrev 2013-08-24 13:56:37 följande:
    Jag blir faktiskt väldigt ledsen när jag läser att du ska bli barnmorska, jag som önskade och trode att alla barnmorskor var vänligt inställda till amning.
    Oj, ska du bli barnmorska Cadencee?! Ja, då är det ju verkligen bra att du faktiskt verkar lite lyhörd och nu har en mjukare inställning till offentlig amning än vad TS antyder.
  • Cadencee
    malzac skrev 2013-08-27 10:40:12 följande:
    Oj, ska du bli barnmorska Cadencee?! Ja, då är det ju verkligen bra att du faktiskt verkar lite lyhörd och nu har en mjukare inställning till offentlig amning än vad TS antyder.
    skulle jag bli barnmorska kommer jag prata om amning så som rekommendationerna lyder oavsett vad jag tycker som privatperson självklart. Skulle rekommendationerna säga att det är bra att röka under graviditeten också skulle jag säga det även om jag själv inte tycker man ska göra det. har man en proffision som arbete måste man arbeta efter det fullt ut oavsett om det finns vissa delar man som privatperson inte tycker är bra.
    Det jag ville säga var att som barnmorska måste man hela tiden gå efter rekommendationer m.m oavsett vad jag skulle tycka om dom privat. vad det än gäller.
  • malzac
    Cadencee skrev 2013-08-27 13:48:46 följande:
    skulle jag bli barnmorska kommer jag prata om amning så som rekommendationerna lyder oavsett vad jag tycker som privatperson självklart. Skulle rekommendationerna säga att det är bra att röka under graviditeten också skulle jag säga det även om jag själv inte tycker man ska göra det. har man en proffision som arbete måste man arbeta efter det fullt ut oavsett om det finns vissa delar man som privatperson inte tycker är bra.

Det jag ville säga var att som barnmorska måste man hela tiden gå efter rekommendationer m.m oavsett vad jag skulle tycka om dom privat. vad det än gäller.

Naturligtvis. Men dina åsikter som privatperson kommer ändå att återspeglas i arbetet till en viss del. Det går inte att undvika. Hur gör du om det inte finns några officiella riktlinjer? Offentlig amning t ex, finns det en officiell barnmorskesynpunkt på det?
  • Cadencee
    malzac skrev 2013-08-27 14:28:24 följande:
    Naturligtvis. Men dina åsikter som privatperson kommer ändå att återspeglas i arbetet till en viss del. Det går inte att undvika. Hur gör du om det inte finns några officiella riktlinjer? Offentlig amning t ex, finns det en officiell barnmorskesynpunkt på det?

Inte såvitt jag vet. Är inte så insatt i allt spnt då jag inte ens blivit ssk än! Det jah vet är bara att man förespråkar helamning de görsta 6 månaderna ex. Men har aldrig diskuterat offentlig amning med min bm heller. Aldrig kommit på tal.
  • Annsiss

Ja ja barnmorskor är ju enligt min erfarenhet rätt bra på att utgå ifrån egna erfarenheter och tyckande vilket ofta innebär att du får lika många råd som personer du träffar, detta med att endast tala utifrån vedertagen evidens är inte min upplevelse snarare tvärt om.

• Cadencee
    Annsiss skrev 2013-08-28 09:41:47 följande:
    Ja ja barnmorskor är ju enligt min erfarenhet rätt bra på att utgå ifrån egna erfarenheter och tyckande vilket ofta innebär att du får lika många råd som personer du träffar, detta med att endast tala utifrån vedertagen evidens är inte min upplevelse snarare tvärt om.

Ok. Ja det är ju olika från person till person. Jobbar som undersköterska på ett äldreboende och gör vissa grejer som jag personligen inte tycker är rätt men man har bestämt det gemensammt med de andra kollegorna. Jag lägger mina personliga åsikter på hyllan när det kommer till utförande av vissa saker man måste göra. Men det är ju så Klart också olika. .
  • Indianica
    Zayco skrev 2013-08-25 13:54:57 följande:

Fast det låter jäkligt udda att på en offentlig plats först plocka fram bröstet och sedan med det nakna bröstet i vädret gå fram till vagnen och hämta upp barnet och gå och sätta sig och amma det. I normalfallet lägger man väl barnet till bröstet först och plockar sedan fram bröstet. Jag hade också blivit konfunderad....
  • Indianica
    Zayco skrev 2013-08-20 17:41:48 följande:
    Fattar inte vad ni menar med att amma diskret?? Hur fan slänger man fram en tutte som är lika stort som ett klot på ett diskret sätt? Och inte fan tänker jag lägga en jävla filt över huvudet på bebisen, de blir ju för varmt! Folk som är pryda får gärna ha en filt över deras egna huvuden dock.
    Jag ammade mina barn i stort sätt över allt, t.om på möten. På Öppna förskolan dubbalammade jag mina barn som det är ett år mellan. När jag ammade så la jag barnet så barnet och bröstet låg lite under tröjan, dte var aldrig något problem. Hade jag amningströja så drog jag aldrig upp "hålet" maximalt så hela bröstet hängde ut ur hålet, utan bara så bröstvårtan stack ut.
  • Cadencee
    Indianica skrev 2013-08-28 14:29:34 följande:
    Jag ammade mina barn i stort sätt över allt, t.om på möten. På Öppna förskolan dubbalammade jag mina barn som det är ett år mellan. När jag ammade så la jag barnet så barnet och bröstet låg lite under tröjan, dte var aldrig något problem. Hade jag amningströja så drog jag aldrig upp "hålet" maximalt så hela bröstet hängde ut ur hålet, utan bara så bröstvårtan stack ut.

• Cadencee
    Indianica skrev 2013-08-28 14:26:47 följande:
    Fast det låter jäkligt udda att på en offentlig plats först plocka fram bröstet och sedan med det nakna bröstet i vädret gå fram till vagnen och hämta upp barnet och gå och sätta sig och amma det. I normalfallet lägger man väl barnet till bröstet först och plockar sedan fram bröstet. Jag hade också blivit konfunderad....

Nog för att man ska kunna amma när/vart som helst men inte låter man bröstet hänga fritt så?? Ok om man gör så hemma (det gjorde jag) men knappast utanför hemmet.
  • Flickan och kråkan
    Cadencee skrev 2013-08-28 14:37:12 följande:

Nog för att man ska kunna amma när/vart som helst men inte låter man bröstet hänga fritt så?? Ok om man gör så hemma (det gjorde jag) men knappast utanför hemmet.
    Men fortfarande är det ju inte det din TS handlade om (du lär ju stött på rätt många offentligt ammande kvinnor förutom mamman i provhytten när du skrev din trådstart). Jättepositivt att du ändrat uppfattning för din trådstart var om något rätt sorglig. 
  • Cadencee
    Flickan och kråkan skrev 2013-08-28 19:56:52 följande:
    Men fortfarande är det ju inte det din TS handlade om (du lär ju stött på rätt många offentligt ammande kvinnor förutom mamman i provhytten när du skrev din trådstart). Jättepositivt att du ändrat uppfattning för din trådstart var om något rätt sorglig. 

Nej jag ser och vet det. Den blev något snedvriden då det var detta jag ville få fram (själva tillvägagpngssättet eller vad man ska kalla det). Allt blev fel från början.
Svar på tråden Amning på köpcenter, fik m.m.