• Körsbärsträd

    Nya regler Danmark donatorsäd

    Hej!

    Någon här som har erfarenhet/förstår de nya reglerna gällande donatorsäd i Danmark.

    Vi har en dotter som vi fått genom anonym donator på CFC, de fyra försöken vi gjorde för att få henne så önskade vi bara ögonfärg, hårfärg och längd. När vi kom dit hade de plockat fram en matchande donator och sedan ingick säden i priset på 2 300 DKK.

    Nu verkar de ha ändrat reglerna och priserna, kostar 3 500 DKK och då måste vi själva beställa trådar med säd från European Sperm Bank, dessutom verkar det inte gå att beställa färre än 5 st. Vi har ni i nov o dec varit på CFC och gjort syskonförsök utan att lyckas.

    Någon som vet hur detta fungerar, är det så på alla kliniker? Varför säljer spermabankerna inte direkt till klinikerna längre? Har även varit i kontakt med Storkkliniken och de verkar ha samma regler där.

  • Svar på tråden Nya regler Danmark donatorsäd
  • Längtan 30
    PiOmiO skrev 2013-03-28 09:21:27 följande:
    Vad jag förstår så har de släppt på reglerna att man måste beställa från spermabank.. Jag har bytt klinik för att min förra klinik inte kunde bevara säd på kliniken vilket gör det hela mycket svårare. och den nya kliniken Sellmer köper in säd med jämna mellanrum och har en diger lång donatorlista. Dessutom kan man köpa om man vill från banken och frakta en eller flera strå till kliniken och ha en depot hos dem, OM du inte hittar någon donator på listan som stämmer så finns det ju mååånga mååånga fler på "bankens" sida.
    Dock har vi ju redan köpt 2strå som vi kommer använda först, sen kommer vi köpa från kliniken. 
    Ok, vad bra! Skönt med Sellmer, spännande tid framöver nu då! Hur mkt kostar insemination hos dem och vart i Danmark finns de?
  • PiOmiO
    vårturnu skrev 2013-03-28 14:44:45 följande:
    Håller tummarna för er PIomio och att den nya kliniken Sellmer gör det enklare! Låter ju toppen o slippa beställa sperma o hålla reda på det själv om man kan slippa! Jag läser din blogg då och då! Hoppas nu ägglossningen funkar denna månaden så ni får försöka snart!
    Ja hoppas verkligen, de lilla vi haft kontakt med kliniken så verkar de super trevliga.
    Kul att du följer bloggen, Denna gången har jag fått låna en fertilitetsmonitor, så nu JÄKLAR ska vi väl ändå lyckas lokalisera ägglossningen UTAN hormoner...=P
     
    IVF-/Inseminations bloggar på: www.piomio.blogg.se/ --> Life is not fair; get used to it.
  • Längtan 30
    PiOmiO skrev 2013-03-28 15:45:31 följande:
    Ja hoppas verkligen, de lilla vi haft kontakt med kliniken så verkar de super trevliga.
    Kul att du följer bloggen, Denna gången har jag fått låna en fertilitetsmonitor, så nu JÄKLAR ska vi väl ändå lyckas lokalisera ägglossningen UTAN hormoner...=P
     
    Lycka till, håller tummar och tår att det blir insemination i april och att det tar sig! <3
  • PiOmiO
    Längtan 30 skrev 2013-03-28 15:43:25 följande:
    Ok, vad bra! Skönt med Sellmer, spännande tid framöver nu då! Hur mkt kostar insemination hos dem och vart i Danmark finns de?
    Aa, vi postade samtidigt så jag såg inte ditt förra inlägg först nu.
    Sellmer ligger i Köpenhamn, vad jag förstår så ligger det en promenadväg från Örestad station om man tar tåget. Har ju inte varit där själv ännu.. men snart hoppas jag=P

    Prislista: www.sellmerklinik.dk/sw/frontend/show.asp&layout=0
    vi har köpt donatorsäd innan, men det är faktiskt billigare att köpa det från kliniken, men det var innan vi visste att de köper in säd till klinikerna igen. 
    IVF-/Inseminations bloggar på: www.piomio.blogg.se/ --> Life is not fair; get used to it.
  • Längtan 30
    PiOmiO skrev 2013-03-28 19:11:41 följande:
    Aa, vi postade samtidigt så jag såg inte ditt förra inlägg först nu.
    Sellmer ligger i Köpenhamn, vad jag förstår så ligger det en promenadväg från Örestad station om man tar tåget. Har ju inte varit där själv ännu.. men snart hoppas jag=P

    Prislista: www.sellmerklinik.dk/sw/frontend/show.asp?par...
    vi har köpt donatorsäd innan, men det är faktiskt billigare att köpa det från kliniken, men det var innan vi visste att de köper in säd till klinikerna igen. 
    Åh tack för länken, den hamnar i "Favoriter" inför framtida syskonförsök, även om jag hoppas lite på att Gyn Grönlund där vårt första barn blev till kommer gå tillbaks till att ha egen "sperma-förvaring"  
  • PiOmiO
    Längtan 30 skrev 2013-03-28 19:38:52 följande:
    Åh tack för länken, den hamnar i "Favoriter" inför framtida syskonförsök, även om jag hoppas lite på att Gyn Grönlund där vårt första barn blev till kommer gå tillbaks till att ha egen "sperma-förvaring"  
    Mja, känns ju som om de måste de för att få "kunder" Jag menar, vi hade ju valt dem och de kunde inte ens förvara vårt donatorsäd i väntan på nästa ägglossning utan vi var tvungna att frakta tillbaka till cryos och sedan frakta tillbaka till kliniken till nästa månad, det är därför vi byter klinik nu, för det blir alldeles för dyrt med frakten fram och tillbaka. Jag menar hur svårt skulle det vara för dem att bevara vårt säd? När de haft möjligheten att förvara frysta säd förut så har de ju säkerligen kvar tankarna...
    IVF-/Inseminations bloggar på: www.piomio.blogg.se/ --> Life is not fair; get used to it.
  • Körsbärsträd
    PiOmiO skrev 2013-03-28 12:55:12 följande:
    Hääärligt att höra!
    Första försöket?!
    Ska ha journalsamtal i helgen, men vet inte vad vi ska prata om då vi är pålästa på allt vad detta innebär och hur det går till..mer nervösa över hur vi ska förstå Danskan.. =P 
    Det var första försöket på Sellmer, men vi hade gjort tre stycken tidigare på CFC. 

    Vi hade inget journalsamtal, de tyckte vi kände till det hela eftersom vi gjort det tidigare och har en dotter som kommit till via insemination. Men vi pratade lite när vi var där. Och direkt när de såg att vi inte förstod växlade de över till engelska, gick hur bra som helst.  
  • Körsbärsträd
    Längtan 30 skrev 2013-03-28 15:43:25 följande:
    Ok, vad bra! Skönt med Sellmer, spännande tid framöver nu då! Hur mkt kostar insemination hos dem och vart i Danmark finns de?
    Vi körde bil dit, låg i ett köpcentrum utefter motorvägen precis efter flygplatsen, vid Bella center, tror det är en stor mässa. Fields tror jag köpcentrumet hette, fanns massa att titta på?
  • PiOmiO
    Körsbärsträd skrev 2013-03-31 19:16:45 följande:
    Det var första försöket på Sellmer, men vi hade gjort tre stycken tidigare på CFC. 

    Vi hade inget journalsamtal, de tyckte vi kände till det hela eftersom vi gjort det tidigare och har en dotter som kommit till via insemination. Men vi pratade lite när vi var där. Och direkt när de såg att vi inte förstod växlade de över till engelska, gick hur bra som helst.  
    vilka ägglossningsstickor körde ni med?
    Jag ska få låna en Clearblue monitor av en vän, den borde ju vara bäst och visa stegringen..det gör ju inte de vanliga CB stickorna. Känner lite oro över att pricka in och åka vid rätt tidpunkt. får man utslag på morgonen så ska man åka direkt och får man utslag på kvällen så ska man åka nästkommande morgon...
    IVF-/Inseminations bloggar på: www.piomio.blogg.se/ --> Life is not fair; get used to it.
  • Körsbärsträd
    PiOmiO skrev 2013-04-01 17:33:03 följande:
    vilka ägglossningsstickor körde ni med?
    Jag ska få låna en Clearblue monitor av en vän, den borde ju vara bäst och visa stegringen..det gör ju inte de vanliga CB stickorna. Känner lite oro över att pricka in och åka vid rätt tidpunkt. får man utslag på morgonen så ska man åka direkt och får man utslag på kvällen så ska man åka nästkommande morgon...
    Jag använde sånna billiga stickor först, tills jag såg att det började hända lite på stickorna, de visar ju lite stegring, eller lite o lite starkare iallafall. Sedan när det började närma sig använde jag clearblues "glada gubbar", både morgon (förmiddag) och kväll. När jag fick utslag så åkte vi nästa dag.

    De gångerna jag blivit gravid har jag fått glad gubbe på förmiddagen, vid tiotiden, och inseminerats runt lunch dagen efter.

    Clearblue monitor är säkert jättebra, vet inte riktigt hur de fungerar men de ska ju vara "bäst"!
  • PiOmiO
    Körsbärsträd skrev 2013-04-03 08:55:45 följande:
    De gångerna jag blivit gravid har jag fått glad gubbe på förmiddagen, vid tiotiden, och inseminerats runt lunch dagen efter.

    Clearblue monitor är säkert jättebra, vet inte riktigt hur de fungerar men de ska ju vara "bäst"!
    fasen va bra! den översta raden ska jag lägga på minnet! (inte för att de behöver vara samma för mig, men iaf
    Bra,  kommer nog köra på monitorn, den ska tas varje morgon från CD 5 och tills man får utslag. Men kommer nog väga upp att kanske använda några clerbluedigital el billiga stickor på kvällarna när jag ser att monitorn stegrar.. =)
    Åhh så spännande !

    btw, hur gör du på eftermiddagen, håller dig från att gå på toa på ? 3-4 timmar? och inte dricka så mycket under den tiden då? hört att ju mer man dricker ju svagare blir ju koncentrationen.. många frågor =P 
    IVF-/Inseminations bloggar på: www.piomio.blogg.se/ --> Life is not fair; get used to it.
  • Körsbärsträd
    PiOmiO skrev 2013-04-03 09:01:25 följande:
    fasen va bra! den översta raden ska jag lägga på minnet! (inte för att de behöver vara samma för mig, men iaf
    Bra,  kommer nog köra på monitorn, den ska tas varje morgon från CD 5 och tills man får utslag. Men kommer nog väga upp att kanske använda några clerbluedigital el billiga stickor på kvällarna när jag ser att monitorn stegrar.. =)
    Åhh så spännande !

    btw, hur gör du på eftermiddagen, håller dig från att gå på toa på ? 3-4 timmar? och inte dricka så mycket under den tiden då? hört att ju mer man dricker ju svagare blir ju koncentrationen.. många frågor =P 
    Jag är ganska beroende av vatten och dricker massor varje dag, annars får jag huvudvärk. Men när det varit testdagar har jag försökt hålla nere det lite på eftermiddagen och vänta iallafall 3 timmar, har nog tagit testet ungefär vid sju. Men jag har fortfarande druckit, men inga mängder.

    Lycka till nu, hoppas verkligen du lyckas denna gången!
  • PiOmiO
    Körsbärsträd skrev 2013-04-03 10:28:31 följande:
    Jag är ganska beroende av vatten och dricker massor varje dag, annars får jag huvudvärk. Men när det varit testdagar har jag försökt hålla nere det lite på eftermiddagen och vänta iallafall 3 timmar, har nog tagit testet ungefär vid sju. Men jag har fortfarande druckit, men inga mängder.

    Lycka till nu, hoppas verkligen du lyckas denna gången!
    Aaa, jag dricker också en hel del, men de e bra då vet jag på ett ungefär=)
    Tack snälla för lyckoönskningarna=) 
    IVF-/Inseminations bloggar på: www.piomio.blogg.se/ --> Life is not fair; get used to it.
Svar på tråden Nya regler Danmark donatorsäd