• Tjolanta

Tråden för oss som INTE ammar...

...av olika anledningar. Kanske har du valt att inte amma eller så fungerade det helt enkelt inte av andra orsaker Här kan vi diskutera tips och idéer gällande flaskor, ersättning, termosar, ja allt vi kan komma på Här ska vi kunna stötta varandra igenom vakna nätter, oroliga magar osv. Själv så fungerade aldrig amningen riktigt med min bebis, så ersättningen fick tas till efter det att hon var två veckor gammal, vilket jag ALDRIG hade trott. Har ju helammat mina två andra barn utan problem. Blev ganska snopen! (Påhopp och negativa personer rekommenderas starta egen tråd!)

• Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...
  • ninjabebbe

Håller med dig Fru Larsson, det känns ju bra mycket mer sannolikt att mina smutsiga fingrar i mitt skitiga kök (3 katter & 1 hund, hehe) skulle kontaminera om något. 

• FruSen

När man börjar med smakisar....
    Blandar man ut, tex potatis, med ersättning då?
    När dottern började med smakisar minns jag ärligt talat inte hur jag gjorde alls förutom att jag i början blandade ut med bröstmjölk. Gör man likadant när dom får ersättning?

• Airhostess
    FruSen skrev 2013-09-03 23:15:39 följande:
    När man börjar med smakisar....
    Blandar man ut, tex potatis, med ersättning då?
    När dottern började med smakisar minns jag ärligt talat inte hur jag gjorde alls förutom att jag i början blandade ut med bröstmjölk. Gör man likadant när dom får ersättning?

JAPP!
  • Christi38

Vi blandade ut potatis eller kokt morot med några droppar rapsolja. Eller köpte puréer (potatis, majs etc)och då gav vi bara det och när man gett det klart så fick barnen sin ersättning. Vi blandade aldrig med ersättningen men det funkar väl fint det med!

• Semper

Hej
    Såg er tråd här på Familjeliv - hoppas informationen här nedan kanske hjälper er

Anledningen till varför du ska hetta upp vattnet till ersättningen är för att det dödar eventuella bakterier som kan finnas i pulvret, det är alltså pulvret som behöver komma i kontakt med hett vatten, minst 70 grader. Detta är som allra viktigast de första månaderna i barnets liv. 

I och med att de små har en förmåga att vilja ha mat på stubinen, här och nu, helst för 2 minuter sedan så tycker jag att det kan vara värt att investera i en bra termos som håller värmen. Ståltermosar är oftast bäst, lite dyrare men väl värt och du behöver ju inte köpa den största varianten.

Koka upp en kastrull med vatten och fyll på termosen med kokande vatten och resten av det kokade vattnet förvarar du i kylskåpet så att det blir så kallat "kokt kylskåpskallt vatten".
    När det är matdags häller du upp det varma, minst 70 gradiga vattnet i flaskan, i med pulver och vicka så det löser upp. 
    Sen tar du fram det kalla vattnet och späder ut med i flaskan så att du får rätt ättemperatur på ersättningen. Efter ett par gånger kommer du lära dig exakt hur mycket varmt vatten resp. kallt vatten du ska hälla i flaskan för att få rätt temperatur på en gång för just din bebis.

För att slippa köksbestyren på natten skulle jag ha en varm termos och en kall vattenflaska vid sängen så att det går snabbt, men det är en smaksak
    När bebisen blivit tre månader gammal kan modersmjölksersättning tillredas i mikrovågsugn. Blanda pulvret med kallt vatten genom att vicka på flaskan. Värm sen utan lock eller napp på full effekt i ca 40 sekunder. Känn efter att blandningen inte är för varm innan du ger det till barnet. Modersmjölksersättningen kan drickas kall om barnet föredrar det.

För er som använder BabySemp Lemolac så beter den sig lite annorlunda. Den ser "flockig" ut när man tillreder den, såsom att den skär sig. Men det ska vara så. Skaka kraftigt 10 gånger vid tillredning. Äter ditt barn långsamt måste du troligtvis skaka den igen. För varje tillfälle som du skakar flaskan så tar det längre och längre tid innan den flockar sig igen.

Önskar er alla en härlig dag.
    Vänliga hälsningar från Semper 
  • MalinS

Ni som ger Nan Ha, vilken gröt ger ni?

Jag har gett min son en halv smakportion Nestlé mild havregröt i en vecka nu men de verkar som att han får ont i magen av den. Kan man ha i lite rapsolja? De får han i ersättningen.

• Airhostess
    MalinS skrev 2013-09-05 21:37:23 följande:
    Ni som ger Nan Ha, vilken gröt ger ni?

Jag har gett min son en halv smakportion Nestlé mild havregröt i en vecka nu men de verkar som att han får ont i magen av den. Kan man ha i lite rapsolja? De får han i ersättningen.

Jag gav ingen gröt överhuvudtaget men det finns juh Hipp och Holle som är mjölkfria. Är Nestles milda havregröt mjölkfri?
  • MalinS
    Airhostess skrev 2013-09-07 01:02:54 följande:
    Jag gav ingen gröt överhuvudtaget men det finns juh Hipp och Holle som är mjölkfria. Är Nestles milda havregröt mjölkfri?

Nej tror inte att den är mjölkfri men dom har en som är mjölkfri. Kanske ska testa den istället
  • jenniekk

Har en son som är 4 veckor som jag matat med ersättning sedan födseln då mjölken inte rann till. Ammar alltid innan jag ger ersättning då jag har mjölk men inte tillräckligt. Sonen äter sen oftast 90 ml efter det, ibland somnar han ifrån och vill inte ha allt. Äter var 3 timme ( på natten kan det gå längre tid) Enligt BVC så äter de små så mycket som de behöver och att man inte kan ge för mycket. Hur mycket äter era små? Förstår ju att det är individuellt men något riktmärke borde väl finnas...

• Bara lilla jag

Hej måste bara fråga! Har lite smått panik, jo vi har just börjat öka dos för vår tjej som är 3 månader hon är inte stor i maten och har hitintills bara ätit 135 ml men då ofta nu vill hon ha mer sällan och större mått iaf. Till saken detta har gjort att vi bytt mått i doseraren och i morse när hon ville ha mat så glömde jag totalt bort det i tröttmössan och måttade upp 120 ml istället för 150 ml?!! Så jag har alltså min klant över doserat pulvret!!! Jag hittar ingen info om hur jag ska göra. Det ända som står är att det kan leda till dödlig förstoppning?? Inget annat?? Kan det verkligen vara skadligt en gång? Detta är förövrigt ända gången det hänt. Om en överdosering på ett mått kan leda till dödlighet varför får det då säljas? Iaf någon som gjort liknande eller har något tips på vad jag ska göra. Känner mig fruktansvärt osäker just nu :(

• Christi38

Om det nyss hänt, ge lite vatten på flaska kanske för att täcka upp mängden? :) Tror inte det behöver bli så jobbigt för tarmarna när det händer en gång. Lite rapsolja i nästa flaska också kanske?

• Airhostess
    Bara lilla jag skrev 2013-09-09 07:28:24 följande:
    Hej måste bara fråga! Har lite smått panik, jo vi har just börjat öka dos för vår tjej som är 3 månader hon är inte stor i maten och har hitintills bara ätit 135 ml men då ofta nu vill hon ha mer sällan och större mått iaf. Till saken detta har gjort att vi bytt mått i doseraren och i morse när hon ville ha mat så glömde jag totalt bort det i tröttmössan och måttade upp 120 ml istället för 150 ml?!! Så jag har alltså min klant över doserat pulvret!!! Jag hittar ingen info om hur jag ska göra. Det ända som står är att det kan leda till dödlig förstoppning?? Inget annat?? Kan det verkligen vara skadligt en gång? Detta är förövrigt ända gången det hänt. Om en överdosering på ett mått kan leda till dödlighet varför får det då säljas? Iaf någon som gjort liknande eller har något tips på vad jag ska göra. Känner mig fruktansvärt osäker just nu :(

Ja ge lite vatten. Men det har säkert hänt mig också, ibland har jag stått och bara. Hur manga skopor har jag lagt I.. Tror inte att en skopa för mycket en gång leder till någonting alls.
  • Tjolanta

Vad kul att tråden lever vidare Måste kika in och uppdatera lite. Min tös äter fortfarande nan ha och älskar den, synd att den kostar lite mer bara och inte finns i storpack. Försöker få i henne mer riktig mat och det går framåt i alla fall Finns det välling som är som nan ha? Eller finns den bara i ersättning? Annars tror jag att vanlig välling skulle gå bra nu då hon börjar bli stor tjej. BVC sa att det egentligen inte spelar någon roll om hon äter ersättning eller välling, men jag tänkte att vällingen finns i storpack..

• FruSen

Dessa funderingar har väl kommit upp tidigare i tråden tror jag. När ska man byta till nan 2 ??
    Mina töser är 6 månader och har sedan en månad ätit smakportioner (på bvc's och neo's rekommendation). Dom är glada i mat och äter mer och mer. I dagsläget stoppar jag efter ca 1-2 iskuber eller ½ burk, därefter får dom lite päron eller annan fruktpuré. Jag ger fortfarande en flaska ersättning efter varje mål mat. Dom får "smakportioner 2-3 ggr/dag, innan ersättningen.  
    Men hur gör man rent praktiskt, när är det ok att byta ut ett helt mål? Och jag antar att jag ska fortsätta med nan 1 sålänge som dom äter mestadels ersättning? För nan 2 är väl ett komplement till annan mat eller hur var det nu?
    Äldsta dottern ratade bröstmjölk och ersättning över en natt när hon var 7 månader. Hon totalvägrade, gick inte alls att få i henne så då provade vi välling vilket hon älskade. Har provat ge mina små en liten slurk välling och det verkade dom gilla. Måste man ge nan 2? Kan man fortsätta ge 1'an och sedan bara mat och välling istället?

• Airhostess
    Tjolanta skrev 2013-10-14 11:03:02 följande:
    Vad kul att tråden lever vidare Måste kika in och uppdatera lite. Min tös äter fortfarande nan ha och älskar den, synd att den kostar lite mer bara och inte finns i storpack. Försöker få i henne mer riktig mat och det går framåt i alla fall Finns det välling som är som nan ha? Eller finns den bara i ersättning? Annars tror jag att vanlig välling skulle gå bra nu då hon börjar bli stor tjej. BVC sa att det egentligen inte spelar någon roll om hon äter ersättning eller välling, men jag tänkte att vällingen finns i storpack..

Nan Ha 1 tom 6 mån och sen Nan Ha 2 tills året minst. Om hon inte äter mat bra än så skulle jag inte introducera välling än. Och om du ändå vill ge välling så ska du ge en som är mjölkfri från tex Hipp eller Holle.

När överkänsligheten mot mjölkproteinet går over är såklart individuellt. Jag provocerade vid 1o månaders alder med ynka 30 ml vanlig Nan men min son fick diarre direct. Alltså var jan f.f. överkänslig. Nästa gang jag gav honom vanlig Nan var han 1 år och då gick det bra.

Fram tills det hade jag uteslutit alla mjölkprodukter I maten också.  
  • Airhostess
    Tjolanta skrev 2013-10-14 11:03:02 följande:

Förlåt nu tänkte jag på gröt från Hipp och Holle. Man kan blanda ut den till välling dock.

Jag testade att blanda ut ersättningen med grötpulvret så som det star på förpackningen men det såg inte gott ut och sonen vägrade dricka..  
  • ingeborg34

Någon som har provat Coops ekologiska ersättning? Vi använder NAN 1 till vår femveckorskille - han är vårt fjärde barn som delammas och han mår finfint på NAN, därför känns det lite tveksamt att prova en annan sort även om ekologiskt är ett starkt vägande skäl. Med vårt första barn, tio år gammal idag, lärde vi oss att det är stor skillnad på ersättningarna - i det fallet Semper och NAN.

Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...