• Camilla67

19 år, men ändå ett barn hjälp mig...!!!!!

Har en 19 åring som bor hemma...han går i skolan ! till och från när det passar honom.
    Han har tyvärr inte haft så lätt i skolan och han har haft hjälp ibland ( vill påengtera att han inta har nå läs eller andra problem) ...
    Han har svårt att gå och lägga sig på kvällarna uppe till långt in på nätterna och när morgonen kommer är han helt omöjlig att väcka..(han vill att jag ska väcka honom)
    Nu kommer de flesta att skriva att han ska ta sitt ansvar själv och att han är nästan vuxen...allt det där vet jag,,och att endel utav er tycker jag ska kasta ut honom,,,,men han är min son och jag älskar honom så jävla mycket...Jag vill ju bara honom väl ..
    Men jag mår så dåligt utav det här ...
    VAD ska jag göra utan att behöva kasta ut honom ?????   
  • Svar på tråden 19 år, men ändå ett barn hjälp mig...!!!!!
  • cj2

Tänkte kanske att han hade kontantkort. Ville förstås inte sätta grabben hos fogden.
    Jag med många andra trodde att han satt vid datorn för det är ganska vanligt nu för tiden och i den åldern. Men jag vet inte hur du ska göra då.. Har han en egen bil kanske du kan ta bilnycklarna?

• Camilla67
    cj2 skrev 2013-01-09 09:40:58 följande:
    Tänkte kanske att han hade kontantkort. Ville förstås inte sätta grabben hos fogden.
    Jag med många andra trodde att han satt vid datorn för det är ganska vanligt nu för tiden och i den åldern. Men jag vet inte hur du ska göra då.. Har han en egen bil kanske du kan ta bilnycklarna?

Ja han har bil....Han han tjej sen 2 år tillbaka,och jag har pratat med henne,hon säger samma sak att han är hopplös att väcka på morgonen,,,det är inte bara mig han är så hos.
    Jag har sagt att han inte får  pengar utav mig till bensin också..

La..Lola ...nej han har ingen dagnos,,,han har inget sånt problem.. han är OMOGEN och fruksansvärt LAT.   
  • La Lola
    Camilla67 skrev 2013-01-09 09:56:34 följande:

Ja han har bil....Han han tjej sen 2 år tillbaka,och jag har pratat med henne,hon säger samma sak att han är hopplös att väcka på morgonen,,,det är inte bara mig han är så hos.
    Jag har sagt att han inte får  pengar utav mig till bensin också..

La..Lola ...nej han har ingen dagnos,,,han har inget sånt problem.. han är OMOGEN och fruksansvärt LAT.   
    Ok...
    Vad har han för framtidsplaner då?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Rosapingvin

Han är lat för att ni tillåtit det. Vad behöver han göra hemma? Vad har han för ansvar?

• Cizi
    Camilla67 skrev 2013-01-09 09:56:34 följande:

...och curlad...?
  • Camilla67
    La Lola skrev 2013-01-09 09:57:50 följande:
    Ok...
    Vad har han för framtidsplaner då?

Han vill gå ut skolan.. han vill ju ha ett jobb,,han är jätte duktig på det han gör när han väl är på plats..
    Han vill så mycket men ändå bryr han sig inte.
    Han har halkat efter mycket i skolan så han kommer inte att gå ut med fullständiga betyg,men han kan få g i kärnämnerna om han gör det han ska på den tiden han har kvar nu...  
  • La Lola
    Cizi skrev 2013-01-09 10:00:59 följande:

...och curlad...?
    Jag vågade inte använda det ordet men det var min tanke också....
  • La Lola
    Camilla67 skrev 2013-01-09 10:02:31 följande:

Han vill gå ut skolan.. han vill ju ha ett jobb,,han är jätte duktig på det han gör när han väl är på plats..
    Han vill så mycket men ändå bryr han sig inte.
    Han har halkat efter mycket i skolan så han kommer inte att gå ut med fullständiga betyg,men han kan få g i kärnämnerna om han gör det han ska på den tiden han har kvar nu...  
    Vad hindrar honom? Han verkar ju inte vara särskilt motiverad till det ens....
  • Camilla67
    Rosapingvin skrev 2013-01-09 10:00:01 följande:
    Han är lat för att ni tillåtit det. Vad behöver han göra hemma? Vad har han för ansvar?

Vad är clurad ??

Ja visst kanske det är mitt fel till att han inte gör mycket här hemma ,,men det jag har som krav är att han ska städa efter sig . Nu är det så att hans far och jag inte bor i hop,,och när det blivit för jobbit här så åker han hen till honom,jag har försökt att prata med hans far om det här men han är som att prata med en VÄGG....har aldrig haft nån hjälp med min son av honom...

• Camilla67
    La Lola skrev 2013-01-09 10:05:59 följande:
    Vad hindrar honom? Han verkar ju inte vara särskilt motiverad till det ens....

nej ...visst är det så..
    Jag har sagt till honom att han ska gå till syon kuratorn läraren...prata med dom,jag har varit i kontakt med skolan pratat med läraren .
    Han kanske vill prata med nån annan än mig... då knake han skulle lyssna lite mer,men det vill han inte,varför ska jag gör det säger han,,jo för ibland kan det va bra att prata med någon anna säger jag till honom..  
  • Camilla67
    Rosapingvin skrev 2013-01-09 10:12:28 följande:
    sv.m.wikipedia.org/wiki/Curlingföräldrar

Vad behöver han göra mer då? Laga sin egna mat? Tvätta sina kläder?

Ja han kan laga sin mat om det behövs...nej han tvättar inte sina kläder.. jag tvättar mellan en till två maskiner varje dag själv...har flera som bor här två små syskon till honom också,sen är vi bönder så det blir tvätt.
    Han får ju självklar städa sitt rum,i det rummet skiter jag fullständigt i..

• Rosapingvin

Han KAN laga mat men gör det inte? Han tvättar inte sina egna kläder. Han är vuxen nu! Varför behandlar du honom som ett barn? Björntjänst som sagt.
    Hade du servat en inneboende på samma sätt? Låtit personen missköta sitt arbete och belöna hen med att tvätta åt henom och mata henom?

• Lindsey Egot the only one

Ni måste ha tydliga regler!
    Dator och telefoner laddas i köket alt v-rummet efter kl 22:00 alt 23:00 så att ingen störs av en massa mobil och datatrafik.
    Köp en riktig väckarklocka alt klockradio så han kan ställa den varje kväll och den ska stå såpass långt ifrån sängen att han måste stiga upp för att stänga av den på morgonen. Tvätta iaf sortera tvätten rätt och vränga kläderna åt rätt håll och städa efter sig är inte så svårt. Och om han nu åker hem till pappa när han inte får göra som han vill så låt honom göra det och gör honom medveten om att han får komma tillbaka om han följer dina vuxenregler. Vara bebis kan han vara hos sin far isf.

• Camilla67
    Rosapingvin skrev 2013-01-09 10:27:00 följande:
    Han KAN laga mat men gör det inte? Han tvättar inte sina egna kläder. Han är vuxen nu! Varför behandlar du honom som ett barn? Björntjänst som sagt.
    Hade du servat en inneboende på samma sätt? Låtit personen missköta sitt arbete och belöna hen med att tvätta åt henom och mata henom?

Jag severar inte honom,men eftersom vi andra måste äta innan vi går till sängs måste jag ju laga mat..ska jag inte laga så det räcker till honom då menar du ?
    Är han hemma så hjälper han till och dukar,,men är han inte hemma så får han väl fixa sin mat själv så gör vi redan..
    Och tvätten åker ju in när jag måste tvätta de andra kläderna,,det har aldrig varit nå problem med det..
    Jag behandlar inte honom som ett barn !!!   
  • Camilla67
    LindaEfraim skrev 2013-01-09 10:34:33 följande:
    Ni måste ha tydliga regler!
    Dator och telefoner laddas i köket alt v-rummet efter kl 22:00 alt 23:00 så att ingen störs av en massa mobil och datatrafik.
    Köp en riktig väckarklocka alt klockradio så han kan ställa den varje kväll och den ska stå såpass långt ifrån sängen att han måste stiga upp för att stänga av den på morgonen. Tvätta iaf sortera tvätten rätt och vränga kläderna åt rätt håll och städa efter sig är inte så svårt. Och om han nu åker hem till pappa när han inte får göra som han vill så låt honom göra det och gör honom medveten om att han får komma tillbaka om han följer dina vuxenregler. Vara bebis kan han vara hos sin far isf.

Det där med väckarklocka har vi redan...jag tror ärligt att jag köpt 6-7 klockor till honom men alla är sönder..eller så har dom inte fungerat enligt honom.
    Ja visst ...han åker ju dit och det får han väl ...sen går det nån vecka max 3-4 dagar /va det förut sen kom han hem igen för då va dom osams med varann...men nu nä han har tjej så åker han ju dit när vi båda säger ifrån.. 
  • Lindsey Egot the only one

Ja ts finns inte så mycket att göra än att du slutar att väcka honom och att han börjar ta ansvar för sitt kommande liv som vuxen. Det är nu det har börjat och det ska hålla på en si så där 60-70 år till. Och att en massa väckarklockor går sönder det tror jag inte på. Då får han väl köpa ytterligare en ny och sätta radion på hösta volym när den går igång.

• Camilla67
    LindaEfraim skrev 2013-01-09 13:39:12 följande:
    Ja ts finns inte så mycket att göra än att du slutar att väcka honom och att han börjar ta ansvar för sitt kommande liv som vuxen. Det är nu det har börjat och det ska hålla på en si så där 60-70 år till. Och att en massa väckarklockor går sönder det tror jag inte på. Då får han väl köpa ytterligare en ny och sätta radion på hösta volym när den går igång.

Jag vet att jag inte behöver göra allt...Han är som sagt nästan vuxen...och jag har provat att inte bty mig och han har fått tagit kosekvenserna utav det...
    Jag vill inte ge upp...

Det är så jävla lätt att dom hamnar fel och han är rätt lättpåverkad,har har aldrig hållit på med dårger eller nått sådant ,,men jag vet ju "kompisar"till honom som håller på ,, han säger att det skulle han aldrig göra ,,men men i detta samhälle så är det inte lätt och har man igen utbildning eller jobb,,då kan det bli mycket fel..
    Och JAG vill värkligen inte att det ska gå på skit med min son....trots att han har dom här sidorna så älskar jag honom så otroligt mycket...

Jag vii ju hjälpa honom rätt om ni förstår..      
  • Takex

Man kommer ju tillslut till en punkt där man måste släppa taget oavsett hur ont det gör att veta att ens barn förstör för sig. Han måste nog tyvärr lära sig av det här misstaget då han inte är mottaglig att ändras och mogna på andras erfarenheter.

• Camilla67
    Takex skrev 2013-01-09 16:46:53 följande:
    Man kommer ju tillslut till en punkt där man måste släppa taget oavsett hur ont det gör att veta att ens barn förstör för sig. Han måste nog tyvärr lära sig av det här misstaget då han inte är mottaglig att ändras och mogna på andras erfarenheter.

Jag vet nog att det är det bästa för honom ...att visa att nu är du som tar ditt ansvar och slutar med det du gör...

Tack ska ni ha alla som svarta och gett mig råd...... 
Svar på tråden 19 år, men ändå ett barn hjälp mig...!!!!!