• Sara 426

PCOS+övervikt

Fick idag reda på att jag har PCOS! Det förklarar min Plötsliga fetma samt glesa menstruationer, Finns det någon mer med PCOS som EJ kan ta vanliga P piller pga proppar mm ? Vad tar ni istället ?! Har ni fått kroppsbehåring? Gått upp ännu mer i vikt pga medicin? Hur går man ner i vikt med pcos? Har ni svårt med bebisverkstan? Många frågor ! Känns dock som jag fått min dom idag :( Fet, hårig, kan ej bli gravid mm :( vill bara gömma mig och gråta :( Är helt förtvivlad, vill ej bli mer överviktig än vad jag redan är :( (har gått upp 20kg på 1år, har fått ett BMI på 30) vill inte bli hårig och vill såklart kunna få barn. Vill inte få diabetes el hjärtsjukdomar å inte heller livmoderhalscancer :(( Hjälp :(!

• Svar på tråden PCOS+övervikt
  • Hultan

Hej Sara.
    Ta det lugnt. Man får panik i början, innan man tagit reda på all information.
    Titta på föreläsningen som jag tipsat om i en annan tråd, den av Jan Holte. Efter den så känner man sig betydligt lugnare.
    Den absolut bästa hjälpen mot alla problem som uppstår vid PCO är viktnedgång, ffa bukfettet ska bort. En min mening uppnår du det bäst genom lågkolhydratkost.

kram!!

• Mys mymla

jag har pco och högt bmi..jag har även underfunktion av sköldskörtel och ibs vilket gör att det är ett helvete att gå ner i vikt. jag fick iaf metphomin i början för att starta vikt nedgång dock tålde jag inte det. men jag har lyckats gå ner själv och även få tillbaka min mens från att aldrig nästan haft det. dock har jag två månader i mellan men de är ju bättre än ingen alls :)

jag har även hår på överläpp/rygg och polisonger jag rakar bara å den syns inte alls :) dock kan man ju göra laser behandlingar vilket jag ska så fort jag har lite mer pengar än de studiebidrag jag har just nu.

Barn kommer vi kunna få vi får Pregrotime för att hjälpa ägglossning på traven om det är svårt :D

för att gå ner  i vikt är att äta mindre kohlydrater och mindre kalorier..tänk på att det är söt sug/kolhydratsug som är värst för pco personer sen även att man bygger lättare muskler! så träna :D

det kan räcka med att du bara går ner några kilo kanske till och med ett för att få mensen och ägglosningen bättre så det är ingen döts dom även om vissa läkare säger det. det kommer ordna sig det löser sig. jag var 16 när min första gyn sa att jag  aldrig kommer få barn. jag kommer visst få barn men de kan vara lite svårare bara. 

Svar på tråden PCOS+övervikt