• Peaches82

Hur gööör man?!

Har en liten tjej på 2,5 år som länge tyckt det varit kul att gå på pottan och nu för ett par veckor sen så kom det kiss och hon började tycka det var jättekul att springa och kissa hela tiden och slutade under några dagar att kissa i blöjan helt nästan.
     Men nu har liksom nyhetens behag lagt sig lite och hon är liksom inte längre lika angelägen om att lägga det hon håller på med åt sidan för att gå och kissa så hon har kissat på sig några ggr. Så hur ska man göra? Sluta med blöja helt även fast hon kissar på sig då och då? Hur ska man göra på förskolan? Idag bajsade hon i sina trosor också. Det bästa vore ju om hon sa till att hon behövde bajsa så man kunde sätta på en blöja just då om hon inte vill bajsa på pottan.. Svårt det här! Hur gör ni? Har ni några tips?

• Svar på tråden Hur gööör man?!
  • Mellanmjölkens land

Vi gav valet trosor+toa eller blöja. När hon valde trosor påminde vi om att hon skulle säga till om hon behövde gå. Visst blev det olyckor men hon såg verkligen förtvivlad ut så vi torkade upp pölen och tröstade.

• PetraMunchen

Kör på men ha en dialog med barnet om vad hon vill. Jag tror på att erbjuda alternativ och prata om vart bajs och kiss hör hemma. Sen är det trist att springa på pottan mitt i en lek. Mina barn har bajsat och kissat lite överallt hemma, men då tar de med sig pottan. Nu vid 4,5 går ju killen alltid på toa och lilltjejen 2 år och 3 mån vill i 9 fall av 10 sitta i badrummet och ibland tom på toan. Viktigt ser jag dock att alltid tömma pottan där det hör hemma - i toan.

• Peaches82
    PetraMunchen skrev 2013-01-08 21:10:17 följande:
    Kör på men ha en dialog med barnet om vad hon vill. Jag tror på att erbjuda alternativ och prata om vart bajs och kiss hör hemma. Sen är det trist att springa på pottan mitt i en lek. Mina barn har bajsat och kissat lite överallt hemma, men då tar de med sig pottan. Nu vid 4,5 går ju killen alltid på toa och lilltjejen 2 år och 3 mån vill i 9 fall av 10 sitta i badrummet och ibland tom på toan. Viktigt ser jag dock att alltid tömma pottan där det hör hemma - i toan.

Ja, att ta pottan dit hon leker istället var ju en bra idé=) Det ska jag prova imorgon. Egentligen hade jag tänkt vänta till våren/sommaren med potträning, men eftersom hon själv varit så intresserad så har jag tänkt att det är lika bra att passa på..
  • september0809

Man får vara lite tjatigt påminnande i början! Vi sa ofta glöm nu inte älskling att du har trosor på dig och det blir så kallt och obehagligt när de kommer i byxorna! 2 veckor sen var hon helt torr och har aldrig hänt en olycka!

• september0809

Sen kan man använda sig av stjärnsystemet! Blir roligt att få guldstjärnor!

• Peaches82
    september0809 skrev 2013-01-08 21:46:55 följande:

Det lät ju som en bra grej! Det ska jag också prova=)
  • Mellanmjölkens land
    september0809 skrev 2013-01-08 21:46:55 följande:
    Det är ju nästan så man tycker synd om dottern som inte får några guldstjärnor men det skulle kännas lite konstigt att börja applådera och ge guldstjärnor när hon kissat/bajsat på toan. Vi gör ingen stor sak av toabesöken utan låter dem vara så odramatiska som möjligt. Å andra sidan har vi större problem med att hon försöker bosätta sig på toan (med en hel uppsättning böcker som vi ska läsa) än att hon kissar på sig.
  • september0809

Jag gav ett förslag som vi har använt oss av! Tycker inte du det verkar bra så fine de är upp till er!
    Vi har aldrig haft problem efter stjärnsystemet

• Mellanmjölkens land
    september0809 skrev 2013-01-10 10:41:10 följande:
    Jag gav ett förslag som vi har använt oss av! Tycker inte du det verkar bra så fine de är upp till er!
    Vi har aldrig haft problem efter stjärnsystemet
    Som sagt, tycker nästan lite synd om dottern som inte får testa men vi har kommit lite för långt för att det ska kännas motiverat.
Svar på tråden Hur gööör man?!