• Hibiskusen

Gråter vid varje amning

Min bebis är nu en vecka, och jag har använt amningsnapp från första början pga nästan obefintliga bröstvårtor. Grejen är att det gör så otroligt ont ändå att amma. Gråter av smärta när han tar den ena bröstet. Har dessutom mjölkstockning på det bröstet. Fast jag försöker följa olika råd, tex byta position osv så ser jag att halva bröstvårtan är toppig när jag tar av amningsnappen. Det ser nästan ut som att bröstvårtan är klyvd. Övre halvan hård och utstickande medan andra halvan är platt. Finns det någon som har råd att ge mig?

• Svar på tråden Gråter vid varje amning
  • Hibiskusen

Jag hade Medelas största amningsnapp förut. Letade efter större men hittade ingen. Kom sen fram till att det nog känns lite bättre med den mindre, eftersom mindre av vårtan sugs ut. Detta var för något dygn sen så smärtorna jag beskrivit är från efter det. Hur ska jag kunna påverka greppet när jag har amningsnapp? Det känns som att oavsett hur stort han gapar kommer munnen glida ihop till den storleken som konan på nappen har?

• Myysan

Min mamma gav mig ett råd funkar det inte efter en vecka så e d lättare att gå över till nappflaska istället.. Jag var nämligen ett mat vägrar barn när jag va liten.. Dom fick mata mig med tesked tog inte ens nappflaskan.. Och då va jag ett spädbarn.. Lycka till

• Lil sis

Tycker verkligen synd om dig men som Bellam2 skrev stå inte ut! Tar bebisen fel tag börja om med nytt tag det är inte meningen att du ska få ont. För att akut motverka mjölkstockningen och skadade bröstvårtor kan du även mjölka ur lite sen koppa i /ge på sked till bebisen fortsätt kämpa men var rädd om dig! Det är inte lätt att få till amningen i början men bara man kommer över tröskeln så kan jag lova dig att det är värt allt slit och blir hur mysigt som helst Lycka till! 

• Hibiskusen

Ja herregud vad amning var svårt! Halva bröstvårtan består nu av en förhårdnad/sårskorpa och jag misstänker att det svullnat till kring vårtan så mjölken har ännu svårare att komma ut. Gossen sväljer några klunkar ibland bara..
    Någon som känner igen att det röda på bröstet är som värst på kvällen? Då är bröstet ilsket rött, medan dagtid ljusrosa.. ?

• Hibiskusen

Gick till vårdcentralen och fick oxytocin nässpray utskrivet, samt inflammationshämmande tabletter och alvedon 665mg. Hade 123 i snabbsänka (infektionsvärde) och man skall ligga under 5. Nytt blodprov i morgon. Nån som har erfarenheter av nässpray? Kan inte påstå att jag kände av nån direkt effekt..

• Lovisa09

Jag fick sprayet när jag försökte amma. Tyckte det hjälpte för att få mjölken att rinna till. Men tyvärr funkade inte amningen till fullo ändå just pga att jag hade så jäklans ont. Och fick inget ut av att handmjölka eller pumpa, och låta bebisarna suga när jag hade sår gjorde för ont. Så tillslut satt jag med Dollybröst men fick inget ut. Så här har det blivit flaska med alla tre barnen.

• BELLAm2

Kan du kontakta någon annan som kan hjälpa dig snabbare på plats? En doula kanske? Skorpan kommer av att barnet haft fel tag som sagt så lös upp den med någon droppe och försök få igång flödet innan du lägger till. Lugn och ro är av största vikt, stress blockerar det utdrivande hormonet-japp, oxytocin. Det låter kanske som blaj men om du tänker typ "det ska gå, nu rinner det, snart blir han mätt" och liknande så kan du lura stresstankarna. Ni är båda nybörjare, ge er lite tid. Ca 3 veckor. Sedan bör såren vara läkta, du har funnit lugn i en helt ny situation och hittar ditt eget sätt att hålla/ligga som känns bra. Att börja med napp eller ersättning i det här tidiga stadiet är förödande om du vill fortsätta med amningen. Då dessa spär på de problem du redan upplever i nuläget. Vänta tills amningen fungerar och stockningen läkt, därefter kan du utvärdera det ev. behovet.

• Hibiskusen

Nu så har jag varit på amningsmottagningen. 1,5 timmas besök- jätteskönt!
    Bröstet med sårskorpa på vårtan skall få vila från amning några dagar, sårodling är tagen och oxytocinspray slutade man med för 10 år sen i princip, så det skall inte användas vid mjölkstockning. Eftersom det inte är utdrivningen det är fel på. Nu skrivs det ut från amningsmottagningar endast till mödrar som måste pumpa ur all mjölk och behöver hjälp med utdrivningen. Och gör det för ont att amma pga sår osv så skall man INTE HÄRDA ut och AMMA, amma, amma. Utan låta såret läka och sedan får man börja om med amningen och få upp produktionen igen. Inflammationen i bröstet tar kroppen han om själv och den skall bli bättre inom 2-3 dagar. Att massera och värma bröstet kan vara skönt för välbefinnandet, men läker inte inflammationen. Inflammationen kunde jämföras med ett blåmärke i huden. Det är ju inget som försvinner med massage utan det tar ju kroppen hand om.

• Hibiskusen

På länken nedan finns en pdf om amning. Tror det är denna som hon på amningsmottagningen hänvisade till, den kom iaf upp först när jag sökte på Vårdprogram bröstkomplikationer stockholm, som hon tipsade om att söka på. Står lite allt möjligt i denna, och t.ex. från sida 40 och framåt är intressant.. www.nusjukvarden.se/upload/NU/Kvinnokliniken/BB%20Amningsmott/Regional%20vårdprogram%20för%20Brostkomplikationer.pdf

Svar på tråden Gråter vid varje amning