Måste jag gå med på varannan vecka?
När en pappa plötsligt vill vara pappa åt sina barn, måste jag gå med på varannan vecka eller hur ser mina möjligheter/skyldigheter/rättigheter ut?
När en pappa plötsligt vill vara pappa åt sina barn, måste jag gå med på varannan vecka eller hur ser mina möjligheter/skyldigheter/rättigheter ut?
Man märker tydligt på barn om dom mår dåligt
Jag tror inte , av erfarenhet så vet jag
Man kanske inte ska glömma bort att de barn som mår bra oftast inte kommer i kontakt med socialtjänsten. Det ena utesluter inte det andra.
Att det finns barn som mår dåligt av VV innebär ju inte att det inte finns barn som mår bra av det. Och vice versa. Det finns aldrig en sanning när det handlar om individer, det kan vi kanske vara överens om?
Ett schema efter 2-2-3 verkar funka ganska bra för de jag känner som använt den uppdelningen när deras barn varit mindre (inkl min make och hans ex). Då blir det inte så långa perioder borta från någon förälder och ändå mer kontinuitet än vid enstaka dagar/nätter.
När bonus blev drygt fyra så uttryckte hon dock själv att det var för hattigt och att hon ville bo varannan vecka istället.
Nu har jag inte någon erfarenhet att bidra med till tråden direkt, men jag är medveten om hur familjerätten ser ut idag. Dock måste jag ändå få säga att jag tycker att det är något som är jättefel med systemet. Se det såhär (och nu kan man självklart byta ut "pappan" mot "mamman", det här är bara ett exempel:
Man och kvinna träffas. Kvinna blir gravid. Man vill inte ha något med barnet att göra och gör slut med kvinnan när han får veta att hon är gravid. Kvinnan kanske inte heller hade planerat att skaffa barn just då, men hon behåller barnet och tar sitt ansvar. Det går några år och barnet växer upp under kärleksfulla förhållanden. Den lilla familjen har ett helt liv uppbyggt tillsammans, kvinnan kanske till och med har träffat en ny man och gett barnet syskon.
En vacker dag har mannen bestämt sig för att "nej men nu har jag vuxit lite. Hade inte jag ett barn?" Pappan söker upp mamman och barnet och en dag står han där på tröskeln och vill ha vårdnad och umgänge. Enligt lagen har han rätt till det om han är pappan. I alla fall rätt att ta upp saken i domstol.
Då ska den här familjen helt plötsligt släppa in mannen som inte ville ha något med situationen att göra. Vill de flytta utomlands eller till en annan del av Sverige går inte det (om de t.ex. har delad vårdnad kan mamman inte bara "sticka" med barnet, inte ens på semester).
Visst, jag kan absolut köpa att det är bra för barnet att ha både sin mamma och pappa nära, men är det rätt att man bara ska få "hoppa in" och kräva att få vara en del av familjen när helst det passar en själv? Inte ta något som helst ansvar och sedan helt plötsligt, när det passar, ha all rätt?