• Anonym (Tips tack!)

Tips för oss som har svårt att bli gravida!

Jag och min make har försökt bli gravida i 2 år, inget händer. Vi har genomgått en utredning nyligen som visade på att allt är som det ska, inget fel på oss alltså. Nu står vi i IVF-kö. Jag har försökt allt känns det som och skulle gärna vilja ha tips på mat etc. från er som försökt länge och sedan lyckats. 

Jag undanber mig "tips" som att slappna av och tänka på något annat.  

• Svar på tråden Tips för oss som har svårt att bli gravida!
  • Anonym (Tips tack!)
    Anonym skrev 2013-01-06 16:15:02 följande:
    Om du inte motionerar rgelbundet så kan det ju kanske vara ett tips att börja göra det :) Nu menar jag typ promenader tillexempel :)
    Tack! Jag kan bli bättre på det, det ska jag villigt erkänna! Har ingen övervikt eller så men det blev dåligt med motion under hösten. Nu försöker jag komma iväg till gymmet 3 dagar i veckan varav 1 pass yoga/1 löppass/1 spinning eller cirkelgym. Vet inte om det är tillräckligt men mer hinns inte riktigt med! Promenader är det väldigt dåligt med, ska försöka få till det lite oftare Skäms
  • Anonym (Tips tack!)
    Anonym skrev 2013-01-06 16:12:41 följande:
    Har läst ngn stanns att man ska ligga en halvtimme med rumpan uppåt efter killen har kommit i dig för att maximera chansen att många spermier tar sig in genom livmodertappen ;) Sen om det är en myt.. Vilket det säkert är.. men varför inte testa ;)
    Haha! Det gör jag varje gång Tungan ute Skitäckligt egentligen!
  • Anonym (Tips tack!)
    Anonym (1) skrev 2013-01-06 16:12:56 följande:
    Hur är din livsstil? Vikt?

Bisolvon (stavning?), akupunktur,  zoonterapi, olika vitaminer och mineraler (kan inte vad dom heter då jag själv inte varit i den sistsen).
    Jag jobbar, pluggar, tränar och försöker ha lite fritid. Väger ca. 60 och är 1.65 lång. Kan absolut få lite bättre hälsa, har rätt kass kondis. 

Bisolvon har vi inte testat av den enkla anledningen att gyn sagt att min slemhinna är perfekt. Kanske värt att pröva ändå, vet inte riktigt?

Äter folsyra och levaxin. Har kollat alla mina värden och allt är på topp så där finns det inget jag kan förbättra tyvärr. Försöker äta mycket grönt, frukt, linser osv.

Försöker komma iväg på massage etc. en gång i månaden för att få kroppen att slappna av lite extra. Akupunktur och zoonterapi har jag inte försökt. Kanske borde göra det? 
  • Anonym (Tips tack!)
    Anonym skrev 2013-01-06 16:17:40 följande:
    Vad väger du? Om du är överviktig är det viktigt att gå ner i vikt, även några kilo kan hjäpa!

Röker du? Rökning sänker chansen att bli gravid.
    Väger ca. 60 kg och är 1.65 cm lång. Röker inte och dricker kanske 2 glas vin i månaden + 1 rejäl utgång var tredje/fjärde månad.
  • Anonym

Jag blev gravid efter 20 månader av försök och en utredning där inga fel hittades. När jag blev gravid gick jag på akupunktur men om det var det eller äggledarspolningen vid utredningen några månader tidigare som hjälpte till vet jag inte. Av akupunktören fick jag iallafall speciella kostråd utifrån min "diagnos" (bl.a. dålig blodcirkulation i livmodern) samt kinesiska örter.

• Anonym (Tips tack!)

En sak som jag vet att jag kan förbättra är att skippa kaffet, men det är svååårt! Hade jag vetat att det bara var för en kort period så hade det ju varit enkelt men jag har slutat helt så många gånger och sedan när mensen kommer tänker jag bara "va fan håller jag på med, jag måste ju kunna leva. Det här kan ju ta flera år". 

Nu dricker jag inga mängder, ca. 2 koppar om dagen. 

• Anonym (Tips tack!)
    Anonym skrev 2013-01-06 16:11:20 följande:
    Tyvärr finns det nog ingen särskild mat eller sånt som gör det lättare att bli gravid...

En del testar ju alternativmedicin, särskilt munkpeppar har jag läst om men inte testat själv, men det finns väldigt lite medicinska bevis för att det faktiskt funkar.

Kroppen är väldigt konstig, vi försökte i 2,5 år och gjorde sen två IVF som misslyckades (utredningen visade inget konstigt). Ett år senare blev jag gravid spontant utan att göra nåt särskilt!
    Ska köpa munkpeppar förresten, tack!
  • Anonym (Tips tack!)
    Anonym skrev 2013-01-06 16:31:16 följande:
    Jag blev gravid efter 20 månader av försök och en utredning där inga fel hittades. När jag blev gravid gick jag på akupunktur men om det var det eller äggledarspolningen vid utredningen några månader tidigare som hjälpte till vet jag inte. Av akupunktören fick jag iallafall speciella kostråd utifrån min "diagnos" (bl.a. dålig blodcirkulation i livmodern) samt kinesiska örter.
    Åh grattis! Nu blev jag ännu mer sugen på att testa! Min man är dock totalt emot akupunktur osv men det får han komma över en stund ;)
  • Anonym
    Anonym (Tips tack!) skrev 2013-01-06 17:32:11 följande:
    Åh grattis! Nu blev jag ännu mer sugen på att testa! Min man är dock totalt emot akupunktur osv men det får han komma över en stund ;)

Tack Min man tror inte heller på "hokuspokus" men låter mig hållas så länge jag är glad och nöjd Om du ska testa, leta efter någon med vana av att behandla fertilitetsproblem.
  • Anonym

Kommer du alltid när ni har sex? Det hjälper ju om du gör det

• Anonym (Tips tack!)
    Anonym skrev 2013-01-06 19:44:24 följande:
    Kommer du alltid när ni har sex? Det hjälper ju om du gör det
    Skulle säga att jag kommer ca. 80% av gångerna så inte alltid nej! 
Svar på tråden Tips för oss som har svårt att bli gravida!