• Anonym (Orolig)

Umgänge?

Hur gör jag med min 17 mån, gamla sons umgänge med sin pappa? Pappan bor i en annan ort i Sverige, men arbetar i Stockholm där vi bor, jag och sonen. Jag ammar honom fortfarande, och han har träffat pojken ca 1gång/vecka sedan födseln. Han är väldigt aggressiv, men har aldrig slagit mig. Jag har haft problem tidigare med mina äldre, vuxna barn och de sociala. Men det har varit för att jag blivit missförstådd som mamma då. Nu, använder pappan detta emot mig, och hotar med sociala för att kunna träffa sonen mer. Han vill inte byta blöjor, är rädd för kiss och bajs, klagar på att han är för tung att bära. Han har dålig reaktionsförmåga och pojken har ramlat i betong mm pg av detta Jag vill att han ska ha en pappa, och att de ska träffas. När jag erbjuder honom att komma, dyker han inte upp. Orolig

• Svar på tråden Umgänge?
  • Anonym

Tycker inte att det verkar som du hindrar umgänge.

Kan det vara så att han hotar med soc för att kunna få makt över dig? Om han drar in dom kommer de ju anse att han ska byta blöja, mata mm när han har barnet. De kommer inte ge honom medhåll om att barnet ska gå med full blöja tills barnet är tillbaka hos dig.

Att han inte kommer när ni har bestämt är inte ditt fel. Du hindrar inte umgänget då utan han struntar ju i det.

• Anonym (Orolig)
    SupersurasunkSara skrev 2013-02-21 09:53:29 följande:
    Ok, nu vet jag mer så umgänge ensam är inte att tänka på. Däremot behöver pappan hjälp, dels med sig själv och sina problem, dels med umgänget. Inget av det tycker jag är din sak, det är inte du som ska vara den hjälpen. Möjligen vid umgänget om du vill och orkar, men annars tycker jag en utomstående ska sköta den delen. Du kan själv ta kontakt med soc och tala om hur det är, att han knappt klarar att ta hand om sig själv så vad finns för hjälp att få? Om nu pappan själv inte inser att han behöver hjälp och söker det.

Tack
  • Anonym (Orolig)
    Anonym skrev 2013-02-21 11:45:46 följande:
    Tycker inte att det verkar som du hindrar umgänge. Kan det vara så att han hotar med soc för att kunna få makt över dig? Om han drar in dom kommer de ju anse att han ska byta blöja, mata mm när han har barnet. De kommer inte ge honom medhåll om att barnet ska gå med full blöja tills barnet är tillbaka hos dig. Att han inte kommer när ni har bestämt är inte ditt fel. Du hindrar inte umgänget då utan han struntar ju i det.

Ja. Tack för stödet!
  • Anonym

Om han stämmer dej kan du förlora boendet.

• Anonym
    Anonym skrev 2013-02-21 12:05:00 följande:

Det är en lång process och mycket ska till innan hon förlorar boendet. Boende och umgängesutredningar ska göras. Samarbetssamtal också för att se om föräldrarna kan komma överens om umgänget och boende. Det är en process som kan ta flera år. De kommer kolla hur båda föräldrarna klarar av att sköta barnet och kan inte han byta blöja kommer det fram. Likaså om han inte träffar barnet de tider de kommer överens om.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-02-21 12:17:37 följande:

Det är en lång process och mycket ska till innan hon förlorar boendet. Boende och umgängesutredningar ska göras. Samarbetssamtal också för att se om föräldrarna kan komma överens om umgänget och boende. Det är en process som kan ta flera år. De kommer kolla hur båda föräldrarna klarar av att sköta barnet och kan inte han byta blöja kommer det fram. Likaså om han inte träffar barnet de tider de kommer överens om.
    Han vill träffa barnet mer och har rätt att ha umgänge utan ts. Att ts ammar en 1.5 åring är inte skäl att neka umgänge på egen hand.
  • SupersurasunkSara
    Anonym skrev 2013-02-21 12:05:00 följande:
    Ganska osannolikt om pappan är så handfallen i att ta hand om sig själv som TS säger samt det faktum att TS erbjuder umgänge. Om pappan inte tar emot är inte hennes fel.
  • Anonym

Hur klarar pappan av att resa från en annan stad och arbeta om han inte ens klarar av att öppna en resväska (vad det nu har med umgänge att göra)? Inget direkt visar att Ts har rätt att begränsa umgänge.

• Anonym
    Anonym skrev 2013-02-21 12:19:09 följande:
    Han vill träffa barnet mer och har rätt att ha umgänge utan ts. Att ts ammar en 1.5 åring är inte skäl att neka umgänge på egen hand.

Då kanske det är dags för pappan att dyka upp på de tider som de kommit överens om.
  • Anonym

TS hoten med soc, att inte dyka upp när han ska träffa barnet. Och tjatet att ändå vilja ha barnet mer är ett sätt att försöka kontrollera dig. Familjerätten har bra rekommendationer om hur umgänge med små barn bör gå till och hur det ska trappas upp. Kontakta dom så får du råd om hur du ska göra.

Och att soc var inkopplade med dina nu vuxna barn säger ingenting om hur det är nu.

• Anonym
    Anonym skrev 2013-02-21 12:50:57 följande:

Då kanske det är dags för pappan att dyka upp på de tider som de kommit överens om.
    Han vill kanske ha med barnet från ts bostad och det låter inte som ts godkänner de.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-02-21 13:53:04 följande:
    Han vill kanske ha med barnet från ts bostad och det låter inte som ts godkänner de.

Det skulle inte jag heller tillåta om det innebar att barnet inte får bytt blöja vid behov. Det är inte heller den vägen man går vid umgänge. Ett litet barn behöver lära känna pappan innan de kan vara själva. Dessutom, om han inte kan bära barnet hur ska han då kunna få med sig barnet ?
Svar på tråden Umgänge?