• Anonym (oroad)

Jag och min pojkvän har haft oskyddat sex i säkert två år, utan att bli gravida

Jag och min pojkvän har haft oskyddat sex i säkert två år, utan att bli gravida.

Vi har inte haft koll på ägglossning och vi bor inte tillsammans, men vi ses ju alltid flera gånger i veckan...
    Men vi är ju unga, jag är 21 och han 22 så man tycker väl att det borde ha blivit något? 

Igår började jag tempa i alla fall för att få lite bättre koll, men mensen är rätt regelbunden i alla fall och har varit det sedan jag slutade ha p-ring.

Till saken hör också att pojkvännen slutade röka och snusa för ca 1½ mån sen,
    tror ni rökningen kan ha varit en orsak till att det inte blivit något?  

Vi vill så gärna ha en liten, så alla tips är välkommna:)

• Svar på tråden Jag och min pojkvän har haft oskyddat sex i säkert två år, utan att bli gravida
  • Camilla67
    Anonym (oroad) skrev 2013-01-06 13:06:01 följande:
    Jag och min pojkvän har haft oskyddat sex i säkert två år, utan att bli gravida.

Vi har inte haft koll på ägglossning och vi bor inte tillsammans, men vi ses ju alltid flera gånger i veckan...
    Men vi är ju unga, jag är 21 och han 22 så man tycker väl att det borde ha blivit något? 

Igår började jag tempa i alla fall för att få lite bättre koll, men mensen är rätt regelbunden i alla fall och har varit det sedan jag slutade ha p-ring.

Man kan räkna dagarna när mensen börjar räkna framåt och 16 dag/-2 ungefär 14 dag ..då ska ägglossningen vara..det funkade för oss båda ggn vi gjorde så...jag kan nästan på pricken säga vilken tid och dag dom blev till på..men förutsättnigen är om du har regelbunden mens vill säga..ungefär 24 tim lever ju spermerna så man behöver ju inte överanstränga sig om man inte vill ...
  • carro93
    Camilla67 skrev 2013-01-06 13:26:19 följande:

Man kan räkna dagarna när mensen börjar räkna framåt och 16 dag/-2 ungefär 14 dag ..då ska ägglossningen vara..det funkade för oss båda ggn vi gjorde så...jag kan nästan på pricken säga vilken tid och dag dom blev till på..men förutsättnigen är om du har regelbunden mens vill säga..ungefär 24 tim lever ju spermerna så man behöver ju inte överanstränga sig om man inte vill ...
    Spermierna kan leva betydligt mkt längre än 24 h! 2 - 3 dagar anses som det normala. Om det är friska spermier dvs.
  • Anonym

OBS bara att temp-stegring kommer EFTER ägglossning och då är det för sent att ha sex.

Om du har regelbunden mens så har det flesta ägglossning 12-14 dagar innan nästa mens, dvs dag 14-16 i en 28 dagars cykel (dag 1 är första dagen med riktig blödning).
    Om ni har sex varanndag dag från några dagar innan och fram till beräknad ägglossning har ni maxat era chanser!

Annars kan man ju köpa ägglossningstest, när de visar stegring har man ägglossning 24-48 timmar senare. (Ägget lever 12-24 timmar, spermier kan leva upp till 4-5 dygn men vanligen 2-3 dygn.)

• Pimpinellan

Två år räknas som gräns när de allra flesta som kan bli spontant gravida har blivit det. Därmed inte sagt att det är kört sen för man kan i teorin-och vissa i praktiken!- bli gravid efter 22 års försök också,men en utredning platsar nog efter två år. Kan bero på mannens  rökning för det är ju bevisat inte bra för spermierna,men det kan bero på annat också eller "bara" tagit tid. Boka tid för utredning!

• Muppen0226
    Anonym (oroad) skrev 2013-01-06 13:06:01 följande:

VI hade oskyddat sex i 2,5 år innan jag blev gravid. Jag hade regelbunden mens MEN jag upptäckte när jag köpte sådana där ägglossningsstickor att min ägglossning inte alls var det. Det kunde skilja en hel vecka emellan och har man inte så många dagar på sig på varje ägg, ja då är det svårt att pricka in. Till slut blev det så att EN enda gång har jag och mitt ex lyckats få orgasm samtidigt, just den dagen hade jag ägglossning och det var denna kombo som var tvunget för att det skulle bli en bebis.
    Om det fortsätter att inte hända något, gå och sök hjälp! Det kanske behövs en liten hormonknuff 
  • Anonym (oroad)
    Pimpinellan skrev 2013-01-06 19:35:34 följande:
    Två år räknas som gräns när de allra flesta som kan bli spontant gravida har blivit det. Därmed inte sagt att det är kört sen för man kan i teorin-och vissa i praktiken!- bli gravid efter 22 års försök också,men en utredning platsar nog efter två år. Kan bero på mannens  rökning för det är ju bevisat inte bra för spermierna,men det kan bero på annat också eller "bara" tagit tid. Boka tid för utredning!
    Jo, därför jag börjar känna mig oroad:/ Tänkte dock att simmarna väl borde kunna bli bättre efter rökstopp, eller hur? 
    Muppen0226 skrev 2013-01-06 19:41:59 följande:

VI hade oskyddat sex i 2,5 år innan jag blev gravid. Jag hade regelbunden mens MEN jag upptäckte när jag köpte sådana där ägglossningsstickor att min ägglossning inte alls var det. Det kunde skilja en hel vecka emellan och har man inte så många dagar på sig på varje ägg, ja då är det svårt att pricka in. Till slut blev det så att EN enda gång har jag och mitt ex lyckats få orgasm samtidigt, just den dagen hade jag ägglossning och det var denna kombo som var tvunget för att det skulle bli en bebis.
    Om det fortsätter att inte hända något, gå och sök hjälp! Det kanske behövs en liten hormonknuff 
    Det ger ju lite hopp i alla fall! 
    Anonym skrev 2013-01-06 16:15:23 följande:
    OBS bara att temp-stegring kommer EFTER ägglossning och då är det för sent att ha sex.
    Jo jag vet:) min plan är att tempa några månader för att se att jag faktiskt har ägglossning och se om den verkar regelbunden, och sedan försöka passa in så att vi faktiskt ses då och några dagar innan...fast kanske borde köra med äl-test också?

Och sen om det inte har hänt någonting blir det väl att be om en utredning, och då har jag ju i alla fall koll på hur mina cykler ser ut och när vi faktiskt har haft mys! 

Tack alla snälla och hjälpsamma för så bra svar!

• Anonym

Köp ägglossningstester och kolla så du har ägglossning. Det behöver inte bero på din killes spermier eller tidigare rökning att det inte blivit nått. Och börja äta vitaminer, rör på dig och ät så rätt du kan och vill.

• Anonym (oroad)
    Anonym skrev 2013-01-06 23:01:24 följande:
    Köp ägglossningstester och kolla så du har ägglossning. Det behöver inte bero på din killes spermier eller tidigare rökning att det inte blivit nått. Och börja äta vitaminer, rör på dig och ät så rätt du kan och vill.
    Äter rätt bra och rör på mig gör jag redan, men håller också på att sluta äta saker med tillsatt socker i nu! 

Vitaminer kan vara en poäng, tror jag har väldig d-vitaminbrist...kanske något annat oxå eftersom jag är vegetarian. Tack för bra tips!
    Jag beställer väl ägglossningstest idag då:)  Men är det nödvändigt att både testa och tempa? För efter några cykler borde man ju ändå veta när man har äl? Eller kan man få temperaturstigning ändå?
    Oj, blev många frågor... 
  • Anonym (kolla upp)

Hej,
    Vi försökte få barn i flera år. När vi väl sökte hjälp visade det sig att min man har väldigt få och långsamma spermier, och behöver göra IVF.
    Som du skrev att händer inget får ni göra utredning, tycker jag låter som en bra ide så ni inte låter allt för många år gå. Kan ju vara något man behöver hjälp med eller så har det bara inte tajmat med era ägg och spermier.
    Stort lycka till!

• Jeffa

Jag och min sambo har inte skyddat oss på 4 år, inte blivit gravid. Men i somras så bestämde vi oss för att verkligen försöka och jag har sedan dess haft 2 missfall, så gravid kan jag tydligen bli iaf. Hoppas bara att den tredje vill stanna :( (Vi började att försöka med Ältester, insåg att jag hade ÄL mycket senare än vad jag trodde)

Svar på tråden Jag och min pojkvän har haft oskyddat sex i säkert två år, utan att bli gravida