• lady N

Börjat med GI kost men får ofta ont i huvudet...varför?

Jag har precis börjat att äta GI kost men på de fem dagarna som jag har hållit på har jag fått huvudvärk tre av dagarna. Varför är det så? Är det något jag inte får i mig som jag borde ha för att må bra eller vad? Är det någon som känner igen sig?

• Svar på tråden Börjat med GI kost men får ofta ont i huvudet...varför?
  • SoStylish

Det blir ju en omställning så det är inte så konstigt att kroppen reagerar. Det går säkert över snart!

• lady N

Jag hoppas det, det är lätt att tappa motivationen när man har ont i huvudet så ofta :(

• summer13

Det är säkerligen kroppen som gör sig av med all "skit" den hade i sig.
    Det är vanligt och kommer gå över. Drick mycket vatten!

• ThePointOfItAll

3:e dagen med lchf för mig, och har haft huvudvärk sedan igår kväll. Det är helt normalt, omställningsbesvär/abstinens som går över snart.

• lady N

Jag är inte stressad, detta har jag verkligen sett fram emot och jag ska härda ut, men jag blev lite orolig att det är brist på något ämne som jag borde få i mig som gör att jag får ont i huvudet.
    Tänkte också att det kanske var socker abstinens, har varit coca colist innan ;)

Jag får helt enkelt härda ut och hoppas att  det går över snart. Tack för alla svar :)

• SylvieC

Ibland kan det hjälpa att salta lite extra på maten under någon veckas tid när man börjar med strikt GI eller LCHF.

• summer13

Har du fått i dig mycket socker innan kan jag garantera att det är därför du har huvudvärk!

• Nyfikna72

Och handlar det om cocacola så lär vi inte behöva gissa längre , då är det koffeinabstinens

• Jisa

Säger som andra, socker och koffeinabstinens. Det går över, håll ut!

• Elalwa

Jag går på GI och har haft samma upplevelse som du. Men jag har också minskat 6 kg på två månader

Kolhydrater binder fett mycket effektivare än vad protein och fett gör. (Fett stöter ju till och med bort vatten). Därför är det oerhört viktigt att man dricker mycket då man äter GI-mat. Märker du att du kissar mer? Det tycker jag att jag gjorde i början, då kolhydraterna försvinner ur kroppen försvinner ju vätska med dem.

Det kan helt enkelt vara vätskebrist. Men som många andra också svarat, sockerabstinens.

Hoppas att det redan känns bättre. På det hela taget mår de flesta bättre efter ett tag på GI-mat, blodsockret blir stabilare och mycket annat. Så i längden är det ju värt det!

Lycka till! 

Svar på tråden Börjat med GI kost men får ofta ont i huvudet...varför?