• Anonym (Mamman)

Missbrukarpappa vill ha umgänge - vad kan resultatet av en ev. stämning bli?

Jag har en dotter som är 5- snart 6 år gammal. Hennes biologiska pappa bor 40 mil från oss. Han är en missbrukarperson som bröt alla regler i en en relation. Det finns en dom mot honom gällande misshandel av mig. Jag lämnade honom när dottern var 4 månader. Han hälsade på oss vid några tillfällen när hon var runt året gammal. Efter det har han hört av sig sporadiskt och vill ha kontakt. Har bett honom maila mig ett förslag på umgänge men det har aldrig kommit något sådant. För några månader sedan hörde han av sig igen och jag gav honom samma svar. Han skickade en kort beskrivning om att han ville komma till vår stad, träffa dottern tillsammans med mig och bygga upp en relation med henne. Jag vill inte vara ensam med honom och hänvisade honom till familjerätten. Han har genom dem bett mig om samarbetssamtal och ett upptrappande av umgänge. Jag förklarade att jag just nu inte tänker gå med på det. Jag är gravid och då han misshandlade mig när jag väntade vår gemensamma dotter klarar jag inte av någon form av kontakt med honom just nu. Det blir för jobbigt. Han hotade med advokat och jag sa att det är nog en bra idé. Ännu har ingen stämningsansökan kommit. Om den gör det - vad händer då? Förmodligen en utredning av socialtjänsten, eller hur? Någon som varit i samma eller liknande sits? Vad skulle utgången av en sådan stämning kunna resultera i? Ska tillägga att jag har ensam vårdnad.  

• Svar på tråden Missbrukarpappa vill ha umgänge - vad kan resultatet av en ev. stämning bli?
  • Jumsan83

Jag har ingen erfarenhet men ja kan gissa på att han kommer få rätt till att få träffa flickan ett viss antal timmar

• Anonym (Mamman)

Det kan jag också tro, även om jag verkligen inte har en aning. Skulle vara intressant att höra hur andra i liknande situationer löst umgänget och hur ett eventuellt tingsrättsbeslut sett ut.

• sophiie

Finns det dokumenterat att han är en AKTIV missbrukare?

Min fd hade alkoholproblematik, fanns papper på detta från lob:ar odyl.
    Han bröt alla regler gällande vad som ska få ske i ett parförhållande.
    Han stämde mig, han fick umgänge. Som successivt skulle bli varannan helg. Men detta skett sig på grund av vissa omständigheter.

Så ja, stämmer han dig kan han få umgängesrätt. Inget som sker från ena dagen till den andra utan ett schema som trappas upp allt eftersom

• jashrinah

har han inget missbruk nu och sköter sig i övrigt kommer han nog få rätt till umgänge. 

• sophiie

Kan tillägga, jag hade och har ensam vårdnad.
    Han stämde mig, det gick till tingsrätten som i sin tur kontaktade familjerätten som skrev ett utlåtande.
    Han hade en dom gällande misshandel mot mig. Vi separerade när sonen var dryga 3 år, han träffade sonen mycket sporadiskt mao nästan ingenting. Tror vi har varit i tingsrätten för förhandling två eller tre gånger.
    Det är en dyr process. Värsta under hela tiden var familjerätten, de stod på pappans sida. Inte på sonens. Ryser när jag tänker på det. Usch :(

• Anonym (Mamman)
    sophiie skrev 2013-01-05 19:23:32 följande:
    Kan tillägga, jag hade och har ensam vårdnad.
    Han stämde mig, det gick till tingsrätten som i sin tur kontaktade familjerätten som skrev ett utlåtande.
    Han hade en dom gällande misshandel mot mig. Vi separerade när sonen var dryga 3 år, han träffade sonen mycket sporadiskt mao nästan ingenting. Tror vi har varit i tingsrätten för förhandling två eller tre gånger.
    Det är en dyr process. Värsta under hela tiden var familjerätten, de stod på pappans sida. Inte på sonens. Ryser när jag tänker på det. Usch :(

Ja jag vet hur de kan vara på familjerätten.. Vad tråkigt för dig.
    Ja det finns en del "bevis". Men en fråga, bor ni nära varandra? Min dotter börjar förskoleklass till hösten och min fd. bor 40 mil bort. Jag har lite svårt att se framför mig hur det skulle kunna lösas praktiskt nämligen.
  • MrsKnapa

Troligtvis får han rätt!! Men du kan få igenom att han måste lämna UP innan varje träff, och vill du inte närvara vidtillfället kommer soc fixa en person som kommer närvara till en början i umgänget!!

• Anonym
    Anonym (Mamman) skrev 2013-01-05 20:20:41 följande:

Ja jag vet hur de kan vara på familjerätten.. Vad tråkigt för dig.
    Ja det finns en del "bevis". Men en fråga, bor ni nära varandra? Min dotter börjar förskoleklass till hösten och min fd. bor 40 mil bort. Jag har lite svårt att se framför mig hur det skulle kunna lösas praktiskt nämligen.
    Stämmer han dej så kommer det inte att se bra ut att du förhalat och nekat umgänge.

Arbetar han? Vilken typ av missbruk handlar det om? Är han aktiv missbrukare idag?
  • Anonym (Mamman)
    Anonym skrev 2013-01-05 20:42:59 följande:
    Stämmer han dej så kommer det inte att se bra ut att du förhalat och nekat umgänge.

Arbetar han? Vilken typ av missbruk handlar det om? Är han aktiv missbrukare idag?
    Jag har knappast förhalat något när jag erbjudit honom möjligheten att ha ett umgänge med vår dotter under 5 års tid. Jag har hänvisat honom till advokat i stället för familjerätt då familjerätten inte har den juridiska kompetens som krävs för att det här ska lösas på ett bra sätt. Det var familjerättens egna rekommendation. Så - hur skulle du praktiskt ha löst det här umgänget om svaret är så enkelt?
    Det är ingen idé att göra det här till en typisk fl tråd där den ena sidan står mot den andra och drar i de vanliga argumenten, jag är inte ute efter något sådant. Jag vet generellt vad som gäller i vårdnadstvister så frågan ligger inte där. Det är den speciella situationen som är frågeställningen. 

Han säger att han arbetar, och det brukar han göra. Han stryper inte källan till sitt missbruk. Han har heller aldrig misskött sitt jobb så vitt jag vet, det är nog det enda han kan sköta förutom sin hygien. Han har uppgett att han är nykter och det är inte omöjligt att det stämmer. Han har varit nykter i perioder under hela sitt missbrukande liv. För cirka ett år sedan umgicks han dock med a-lagare och han har själv uppgett han att efter behandling är nykter. Det är inte så att han försökt dölja sina problem, möjligtvis omfattningen av dem.  
  • Anonym (Mamman)
    MrsKnapa skrev 2013-01-05 20:40:19 följande:
    Troligtvis får han rätt!! Men du kan få igenom att han måste lämna UP innan varje träff, och vill du inte närvara vidtillfället kommer soc fixa en person som kommer närvara till en början i umgänget!!
    Det är inte riktigt det jag undrar över, det här vet jag redan..
  • Anonym
    Anonym (Mamman) skrev 2013-01-05 22:14:20 följande:
    Jag har knappast förhalat något när jag erbjudit honom möjligheten att ha ett umgänge med vår dotter under 5 års tid. Jag har hänvisat honom till advokat i stället för familjerätt då familjerätten inte har den juridiska kompetens som krävs för att det här ska lösas på ett bra sätt. Det var familjerättens egna rekommendation. Så - hur skulle du praktiskt ha löst det här umgänget om svaret är så enkelt?
    Det är ingen idé att göra det här till en typisk fl tråd där den ena sidan står mot den andra och drar i de vanliga argumenten, jag är inte ute efter något sådant. Jag vet generellt vad som gäller i vårdnadstvister så frågan ligger inte där. Det är den speciella situationen som är frågeställningen. 

Han säger att han arbetar, och det brukar han göra. Han stryper inte källan till sitt missbruk. Han har heller aldrig misskött sitt jobb så vitt jag vet, det är nog det enda han kan sköta förutom sin hygien. Han har uppgett att han är nykter och det är inte omöjligt att det stämmer. Han har varit nykter i perioder under hela sitt missbrukande liv. För cirka ett år sedan umgicks han dock med a-lagare och han har själv uppgett han att efter behandling är nykter. Det är inte så att han försökt dölja sina problem, möjligtvis omfattningen av dem.  
    Han har kontaktat dej för att få umgänge, när han gjort det så har du nekat och hänvisat till familjerätten. Väl där så nekar du igen. Självklart kan familjerätten inte hjälpa er lösa umgänget när du vägrar. Då återstår bara stämning i domstol.

Han skulle kunna ha umgänge med kontaktperson för barnet inledningsvis. Men inte ens det går du med på.

Han kan inte vara i något allvarligt missbruk just nu om han klarar att arbeta, sköta sitt sociala liv och vardagen. Så varför ger du inte honom en chans att låta barnet få lära känna sin pappa? Du kan inte hålla honom borta från barnet om han är nykter alkoholist.
  • Anonym (3)
    Anonym skrev 2013-01-05 22:50:38 följande:
    Han har kontaktat dej för att få umgänge, när han gjort det så har du nekat och hänvisat till familjerätten. Väl där så nekar du igen. Självklart kan familjerätten inte hjälpa er lösa umgänget när du vägrar. Då återstår bara stämning i domstol.

Han skulle kunna ha umgänge med kontaktperson för barnet inledningsvis. Men inte ens det går du med på.

Han kan inte vara i något allvarligt missbruk just nu om han klarar att arbeta, sköta sitt sociala liv och vardagen. Så varför ger du inte honom en chans att låta barnet få lära känna sin pappa? Du kan inte hålla honom borta från barnet om han är nykter alkoholist.
    bra skrivet!
  • Anonym (pleeez)

Men jösses, det finns en DOM på den här mannen, som slog Ts när HON VAR GRAVID.

Den här mannen är ju oberäknelig - uppenbarligen har han inte normala spärrar.
    Kan han redovisa en behandling? Drogtester? Utlåtande från psykolog.

I min bok har han inget med barnet att göra - ur barnets perspektiv kan det knappast vara det bästa att träffa en våldsam pundare till far.

• Anonym (Pleeez)

Och förresten - Hur många kvinnor dog förra året, mördade av sina män, eller sina föredetta.

Hur stor rättighet ska en kvinno-misshandlare ha? Varför ska Ts tvingas träffa honom nu när hon är sårbar och gravid. Han har slagit henne engång - Varför inte igen?

• Anonym (Mamman)
    Anonym (3) skrev 2013-01-05 23:23:34 följande:
    bra skrivet!
    Det är säkert jättebra skrivet. Bara det att..:
    1, Jag har aldrig nekat honom umgänge, och kommer inte göra det. Förklara gärna vart ni fått det ifrån. Men eftersom det inte är den roliga delen för sådana som er gissar jag på att ni låter den frågan vara obesvarad.
    2, Fakta fel, jag har inte vägrat någon hjälp från familjerätten, de själva ansåg det vara bättre att gå via advokat. 
    3, "Han skulle kunna ha umgänge med kontaktperson för barnet inledningsvis. Men inte ens det går du med på." Källa till grund för det påståendet tack? 
    4, "Han kan inte vara i något allvarligt missbruk just nu om han klarar att arbeta, sköta sitt sociala liv och vardagen. Så varför ger du inte honom en chans att låta barnet få lära känna sin pappa? Du kan inte hålla honom borta från barnet om han är nykter alkoholist." 
    Jasså, men då vet denna skribent mer än mig. Jag vet inte om han är nykter, det är det en utredning måste visa på. Vilken vettig förälder skulle släppa iväg sin 5-åring vind för våg till en främmande människa som misshandlat och terroriserat familjen under en lång tid. Sedan kan jag upplysa om att missbrukare finns överallt. Det är inte bara arbetslösa och a-lagarna på stan. De finns i alla åldrar och samhällsklasser.  

Var inte så förbaskat korkade och enfaldiga, kom med något annat än hat och bitterhet.  
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (pleeez) skrev 2013-01-05 23:37:35 följande:
    Men jösses, det finns en DOM på den här mannen, som slog Ts när HON VAR GRAVID.

Den här mannen är ju oberäknelig - uppenbarligen har han inte normala spärrar.
    Kan han redovisa en behandling? Drogtester? Utlåtande från psykolog.

I min bok har han inget med barnet att göra - ur barnets perspektiv kan det knappast vara det bästa att träffa en våldsam pundare till far.
    Anonym (Pleeez) skrev 2013-01-05 23:39:44 följande:
    Och förresten - Hur många kvinnor dog förra året, mördade av sina män, eller sina föredetta.

Hur stor rättighet ska en kvinno-misshandlare ha? Varför ska Ts tvingas träffa honom nu när hon är sårbar och gravid. Han har slagit henne engång - Varför inte igen?

Han är oberäknelig  manipulativ, egocentrisk, masochistisk och då och då riktigt trevlig, och det är just därför jag inte tänker inleda min dotters relation med honom utan myndighetskontakt och med den hjälp de kan erbjuda. Precis som du skriver så är det många kvinnor som blir mördade av sina män, det är ju bara att följa aftonbladets granskning. Jag vet att jag inte har en chans att motarbeta honom så det tänker jag inte göra. Men jag kommer göra allt som står i min makt för att han ska vara under uppsikt och inte kunna skada någon av oss igen. Det här är en man som var på väg att skära halsen av mig framför min dotter som då var 4 år och jag var gravid. Polisen kom i precis rätt bråkdelssekund..  

• Anonym (jurist)
    Anonym skrev 2013-01-05 22:50:38 följande:

Det stämmer att om pappan stämmer ts kommer han med stor sannolikhet att framställa ts som osamarbetsvillig och ej villig att se sitt ansvar enligt föräldrabalken att låta barnet ha umgänge med sin far. Det finns många sätt att ha umgänge på och inledningsvis är kontaktperson en väldigt bra metod för att barnet skall bli trygg med sin far och i framtiden kunna ha egna umgängen med honom.

Ev. kan ts få igenom i domstol att fadern ska lämna test innan umgänge, men enbart under en begränsad tid och det är inte alls säkert om fadern i dagsläget har rehabiliterats och är nykter och skötsam.
    Anonym (Mamman) skrev 2013-01-05 23:47:54 följande:
    Det är säkert jättebra skrivet. Bara det att..:
    1, Jag har aldrig nekat honom umgänge, och kommer inte göra det. Förklara gärna vart ni fått det ifrån. Men eftersom det inte är den roliga delen för sådana som er gissar jag på att ni låter den frågan vara obesvarad.
    2, Fakta fel, jag har inte vägrat någon hjälp från familjerätten, de själva ansåg det vara bättre att gå via advokat. 
    3, "Han skulle kunna ha umgänge med kontaktperson för barnet inledningsvis. Men inte ens det går du med på." Källa till grund för det påståendet tack? 
    4, "Han kan inte vara i något allvarligt missbruk just nu om han klarar att arbeta, sköta sitt sociala liv och vardagen. Så varför ger du inte honom en chans att låta barnet få lära känna sin pappa? Du kan inte hålla honom borta från barnet om han är nykter alkoholist." 
    Jasså, men då vet denna skribent mer än mig. Jag vet inte om han är nykter, det är det en utredning måste visa på. Vilken vettig förälder skulle släppa iväg sin 5-åring vind för våg till en främmande människa som misshandlat och terroriserat familjen under en lång tid. Sedan kan jag upplysa om att missbrukare finns överallt. Det är inte bara arbetslösa och a-lagarna på stan. De finns i alla åldrar och samhällsklasser.  

Var inte så förbaskat korkade och enfaldiga, kom med något annat än hat och bitterhet.  
    1. Du skriver: "Efter det har han hört av sig sporadiskt och vill ha kontakt. Har bett honom maila mig ett förslag på umgänge men det har aldrig kommit något sådant. För några månader sedan hörde han av sig igen och jag gav honom samma svar. Han skickade en kort beskrivning om att han ville komma till vår stad, träffa dottern tillsammans med mig och bygga upp en relation med henne. Jag vill inte vara ensam med honom och hänvisade honom till familjerätten. Han har genom dem bett mig om samarbetssamtal och ett upptrappande av umgänge. Jag förklarade att jag just nu inte tänker gå med på det."

Du nekade umgänge upprepade gånger och sköt upp processen genom att hänvisa vidare trots att du visste att du ej skulle medverka i samarbetssamtal.

2. Du skriver: "Han har genom dem bett mig om samarbetssamtal och ett upptrappande av umgänge. Jag förklarade att jag just nu inte tänker gå med på det."

Du nekade samarbetssamtal samt umgänge enligt din egen beskrivning.

3. Du skriver: "Så - hur skulle du praktiskt ha löst det här umgänget om svaret är så enkelt?"
    Ett svar i tråden var: "Han skulle kunna ha umgänge med kontaktperson för barnet inledningsvis."
    Ditt svar på det inlägget var: "Men snälla lilla hjärtat jag tror det här går över ditt förstånd. Men tack för att du försökte."

Om du läser vad du själv svarade så kan du möjligen se att du inte verkar särskilt villig att lösa umgängesfrågan.

5. Du kan inte få igenom en utredning av pappans nykterhet utan speciella skäl. Ev. kan socialtjänsten lösa det, om pappan godtar det, så att han lämnar test innan umgängen under en period. Att lämna barnet för umgänge till en kontaktperson som sedan närvarar under umgänget är inte att lämna barnet vind för våg.

Utan att vara elak så vill jag informera om att detta inte är någon unik situation du beskriver. Som boendeförälder har du stort ansvar att främja umgänge mellan far och barn och i dagsläget skriver du inget som visar på att du har minsta lilla vilja att låta barnet ha umgänge med sin far, hur lösningen än ser ut. Hamnar ni i tingsrätten så rekommenderar jag att du visar en mer tillmötesgående och problemlösande attityd än vad jag känner att du visar i denna tråd.
Svar på tråden Missbrukarpappa vill ha umgänge - vad kan resultatet av en ev. stämning bli?