Anonym skrev 2013-01-05 22:50:38 följande:
Han har kontaktat dej för att få umgänge, när han gjort det så har du nekat och hänvisat till familjerätten. Väl där så nekar du igen. Självklart kan familjerätten inte hjälpa er lösa umgänget när du vägrar. Då återstår bara stämning i domstol.
Han skulle kunna ha umgänge med kontaktperson för barnet inledningsvis. Men inte ens det går du med på.
Han kan inte vara i något allvarligt missbruk just nu om han klarar att arbeta, sköta sitt sociala liv och vardagen. Så varför ger du inte honom en chans att låta barnet få lära känna sin pappa? Du kan inte hålla honom borta från barnet om han är nykter alkoholist.
Det stämmer att om pappan stämmer ts kommer han med stor sannolikhet att framställa ts som osamarbetsvillig och ej villig att se sitt ansvar enligt föräldrabalken att låta barnet ha umgänge med sin far. Det finns många sätt att ha umgänge på och inledningsvis är kontaktperson en väldigt bra metod för att barnet skall bli trygg med sin far och i framtiden kunna ha egna umgängen med honom.
Ev. kan ts få igenom i domstol att fadern ska lämna test innan umgänge, men enbart under en begränsad tid och det är inte alls säkert om fadern i dagsläget har rehabiliterats och är nykter och skötsam.
Anonym (Mamman) skrev 2013-01-05 23:47:54 följande:
Det är säkert jättebra skrivet. Bara det att..:
1, Jag har aldrig nekat honom umgänge, och kommer inte göra det. Förklara gärna vart ni fått det ifrån. Men eftersom det inte är den roliga delen för sådana som er gissar jag på att ni låter den frågan vara obesvarad.
2, Fakta fel, jag har inte vägrat någon hjälp från familjerätten, de själva ansåg det vara bättre att gå via advokat.
3, "Han skulle kunna ha umgänge med kontaktperson för barnet inledningsvis. Men inte ens det går du med på." Källa till grund för det påståendet tack?
4, "Han kan inte vara i något allvarligt missbruk just nu om han klarar att arbeta, sköta sitt sociala liv och vardagen. Så varför ger du inte honom en chans att låta barnet få lära känna sin pappa? Du kan inte hålla honom borta från barnet om han är nykter alkoholist."
Jasså, men då vet denna skribent mer än mig. Jag vet inte om han är nykter, det är det en utredning måste visa på. Vilken vettig förälder skulle släppa iväg sin 5-åring vind för våg till en främmande människa som misshandlat och terroriserat familjen under en lång tid. Sedan kan jag upplysa om att missbrukare finns överallt. Det är inte bara arbetslösa och a-lagarna på stan. De finns i alla åldrar och samhällsklasser.
Var inte så förbaskat korkade och enfaldiga, kom med något annat än hat och bitterhet.
1. Du skriver: "Efter det har han hört av sig sporadiskt och vill ha kontakt. Har bett honom maila mig ett förslag på umgänge men det har aldrig kommit något sådant. För några månader sedan hörde han av sig igen och jag gav honom samma svar. Han skickade en kort beskrivning om att han ville komma till vår stad, träffa dottern tillsammans med mig och bygga upp en relation med henne. Jag vill inte vara ensam med honom och hänvisade honom till familjerätten. Han har genom dem bett mig om samarbetssamtal och ett upptrappande av umgänge. Jag förklarade att jag just nu inte tänker gå med på det."
Du nekade umgänge upprepade gånger och sköt upp processen genom att hänvisa vidare trots att du visste att du ej skulle medverka i samarbetssamtal.
2. Du skriver: "Han har genom dem bett mig om samarbetssamtal och ett upptrappande av umgänge. Jag förklarade att jag just nu inte tänker gå med på det."
Du nekade samarbetssamtal samt umgänge enligt din egen beskrivning.
3. Du skriver: "
Så - hur skulle du praktiskt ha löst det här umgänget om svaret är så enkelt?"
Ett svar i tråden var: "Han skulle kunna ha umgänge med kontaktperson för barnet inledningsvis."
Ditt svar på det inlägget var: "Men snälla lilla hjärtat jag tror det här går över ditt förstånd. Men tack för att du försökte."
Om du läser vad du själv svarade så kan du möjligen se att du inte verkar särskilt villig att lösa umgängesfrågan.
5. Du kan inte få igenom en utredning av pappans nykterhet utan speciella skäl. Ev. kan socialtjänsten lösa det, om pappan godtar det, så att han lämnar test innan umgängen under en period. Att lämna barnet för umgänge till en kontaktperson som sedan närvarar under umgänget är inte att lämna barnet vind för våg.
Utan att vara elak så vill jag informera om att detta inte är någon unik situation du beskriver. Som boendeförälder har du stort ansvar att främja umgänge mellan far och barn och i dagsläget skriver du inget som visar på att du har minsta lilla vilja att låta barnet ha umgänge med sin far, hur lösningen än ser ut. Hamnar ni i tingsrätten så rekommenderar jag att du visar en mer tillmötesgående och problemlösande attityd än vad jag känner att du visar i denna tråd.