• Anonym (undrar..)

Hämta/lämna vad gäller??

Mitt ex och jag är oense om vems ansvar det är att hämta lämna när han har umgänge med vår son. Vad händer om han struntar i att lämna tillbaka honom för att han tycker det är jag som ska hämta??
    Kan tillägga att avståndet mellan oss är ca 6km

En jurist jag pratat med säger att  om han gör det kan jag använda det som bevisning i rätten och stämma honom på vårdnaden. Någon som varit med om liknande?

• Svar på tråden Hämta/lämna vad gäller??
  • Anonym

Men herregud, vad barnslig ni är!

Väx upp, eller sluta skaffa barn!!!!!!!!!!!!!!!!! 

• SupersurasunkSara

Svaret jag fick när jag frågade var att det är umgängesförälderns ansvar att hämta/lämna samt stå för kostnaden om det inte var längre än 10 mil enkel resa och/eller om det inte kunde anses ge en betydande kostnad för uf, då skulle bf bidra utefter förmåga till det billigaste färdsättet. Har hört att detta ang kostnaden har ändrats, bf ska bidra utefter förmåga till det billigaste färdsättet oavsett, men jag vet inte om det stämmer. Dock ska uf fortfarande stå för det praktiska i hämtning/lämning om jag inte missuppfattat helt.

• Lian Kesko
    Anonym (undrar..) skrev 2013-01-04 21:06:16 följande:
    Mitt ex och jag är oense om vems ansvar det är att hämta lämna när han har umgänge med vår son. Vad händer om han struntar i att lämna tillbaka honom för att han tycker det är jag som ska hämta??

En jurist jag pratat med säger att  om han gör det kan jag använda det som bevisning i rätten och stämma honom på vårdnaden. Någon som varit med om liknande?
    6km är väl inget att bråka om? En fis i rymden ju.

Men kolla upp det själv i föräldrabalken.
    lagen.nu/1949:381 
  • Lilia
    Anonym skrev 2013-01-04 21:07:25 följande:
    Men herregud, vad barnslig ni är!

Väx upp, eller sluta skaffa barn!!!!!!!!!!!!!!!!! 

Jag kunde inte ha sagt det bättre själv!
  • Anonym
    Anonym (undrar..) skrev 2013-01-04 21:06:16 följande:

Och du kan inte hjälpa till med varannan promenad, busstur, biltur för att?
  • 2211

6 kilometer? Du kan inte mena allvar nu va?

• vetvadjagvill

Så länge ni inte är i rätten och har en pågående tvist och måste ha ett beslut för att ha fred mellan er så tycker jag att 6 km  inte är nåt att bråka om. 

Mina barn går 5 km förmiddagspromenad så jag förstår inte vad 6 km ska göra er till  två bråkande föräldrar.

Av vilken anledning kan du inte hämta på 6 km?
    av principskäl eller har du hållbara skäl?

viljan att vilja ha ett bra samarbete för barnens skull måste vara starkare än bråk om 6 km.

• Anonym (mm)

Det är ditt ex som ska hämta och lämna och din jurist har helt rätt i att en sån här löjlig principfråga kommer inte vara till hans fördel i rätten.

• vetvadjagvill
    Anonym (mm) skrev 2013-01-10 16:18:11 följande:
    Det är ditt ex som ska hämta och lämna och din jurist har helt rätt i att en sån här löjlig principfråga kommer inte vara till hans fördel i rätten.
    om inget avtal/dom/beslt om umgänge finns så finns inget om när umgänget ska sluta heller utan om  ts vill ha hem barnt så får ts snällt hämta.

om  det finns en dom/beslut/avtal om umgänge så får han hämta.

Men det låter på ts som om de inte har ett ärende i rätten alls för tillfället.. och hon kommer aldrig få ensam vårdnad med att bråka om hämtning/lämning på 6 km.   bättre lösa det och kunna försöka lösa det på ett bra sätt så inte barnet blir lidande.

Det är ju trots allt bara 6 km och inte 60 km.

• Anonym (undrar)

Finns det några praktiska skäl till att du inte kan hämta barnet eller är du bara principfast?

Svar på tråden Hämta/lämna vad gäller??