• Pprcorn

Hur mycket välling?

Dottern blir idag 6 månader. Vi har senaste veckan börjat smått att introducera välling.
    Hon dricker den gärna (nu när vi äntligen hittat en flasknapp som duger åt tjejen).
    Frågan är hur mycket man ska ge och när man ska öka?

Idag äter hon mellan 50 och 100 välling. Sen får hon bröstet en stund. Hon får välling en gång om dagen. Vilket mål som byts ut är lite olika.

• Svar på tråden Hur mycket välling?
  • Pprcorn
    Erica80 skrev 2013-01-04 14:39:37 följande:

Varför ger ni välling?

För att sluta amma så pappan kan vara hemma.
    hon vägrar vanlig mat. Bara hulkar då hon får smaka på mat. trots att hon fått smaka med jämna melanrum sen hon var fem månader
  • Erica80

Ersättning är mycket bättre då.
    Mycket mer näringsämnen. Välling är bara "blöt" gröt, ersättning ersätter bröstmjökt

• Karedo

Vi började med att byta ut sista målet innan natten.. Så tjejorna inte vaknade av hunger mitt i natten, och på så sätt få en bättre nattsömn.. Sen åt dem välling morgon och kväll..
    Har funkat på alla mina 3 tjejor.. Nu är dem 6,4 och 3 :)

• Karedo

Jag ammade inte utan har tre flaskbarn.. Vällingen mättar ju mer än ersättning..

• Pprcorn

Jag har inte vågat byta kvällsmålet ännu då jag är rädd hon ska få ont i magen av vällingen.

• pmb

Välling är ingen ersättning för amning, mjölkersättning innehåller mer näring, och bröstmjölk och/eller bröstmjölksersättning ger man upp till året.
    Vissa barn blir ju inte redo för mat förrän senare, så det är bara att testa vidare, erbjud mat när ni äter osv.

Ni får testa er fram, välling ska man ju inte ge för mycket av, max 2 ggr/dag har jag för mig? Men då är det väl hela portioner det talas om. Testa att göra mer, ni ser ju hur mycket hon äter.
    Om du vill börja jobba kan du ju testa att pumpa också. 

• Natulcien

Fast du kan ju inte ersätta bröstmjölken med välling!
    I synnerhet inte om hon inte äter vanlig mat. Och det gör hon ju knappast när hon är så liten.
    Välling är inte alls lika näringsrikt som bröstmjölk, så hon kommer att få näringsbrist om du ersätter amningen med det. Det är ersättning man ska ersätta bröstmjölken med, som man hör på namnet...

• Natulcien
    Karedo skrev 2013-01-04 14:45:53 följande:
    Jag ammade inte utan har tre flaskbarn.. Vällingen mättar ju mer än ersättning..
    Fast här verkar det ju som om TS ska sluta amma, och då är det ju ersättning och inte välling som man ska övergå till.
  • Erica80
    Natulcien skrev 2013-01-04 14:51:53 följande:
    Fast här verkar det ju som om TS ska sluta amma, och då är det ju ersättning och inte välling som man ska övergå till.

Precis
  • La Lola
    Pprcorn skrev 2013-01-04 14:42:21 följande:
    För att sluta amma så pappan kan vara hemma.
    hon vägrar vanlig mat. Bara hulkar då hon får smaka på mat. trots att hon fått smaka med jämna melanrum sen hon var fem månader
    Men då kan du ju inte byta ut bröstmjölk mot välling!
    Då är det ju ersättning hon ska ha!
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Karedo

Jag håller helt med.. Ersättning istället för amning, helt klart!
    Men när sen välling kommer in i bilden så bytte vi kvällsmålet först..

Mina tjejor åt alltså ersättning då jag inte kunde amma och välling så småningom..

• Pprcorn
    Karedo skrev 2013-01-04 15:05:30 följande:
    Jag håller helt med.. Ersättning istället för amning, helt klart!
    Men när sen välling kommer in i bilden så bytte vi kvällsmålet först..

Mina tjejor åt alltså ersättning då jag inte kunde amma och välling så småningom..
    fast vällingen är ju från 6 månader
  • Erica80
    Pprcorn skrev 2013-01-04 16:21:40 följande:

Men var på förpackningen står det att den ersätter bröstmjölk?
    Välling är inte en fullgod måltid. Beror dock på hur du ska göra.
    Har du tänkt att byta ut ett mål eller lägga till välling i barnets kost eller ska du sluta amma helt?
    Ska du sluta amma helt så är inte enbart välling ett alternativ   
  • skogsvitter
    I små mängder ja, precis som all annan mat. Det betyder ju inte att vällingen är till för att byta ut bröstmjölken med. Välling bör du ge bara små mängder av och dessutom introducera väldigt långsamt. Ersättning däremot är lämplig föda och mer näringsrik än vällingen, den kan du dessutom ge hur många mål som helst på en gång. Välling får du max ge 3 ggr per dag (helst mindre än så) och ger du tex gröt så måste du ge ännu mindre välling.

Ska du sluta amma så måste du byta ut amningen mot ersättning, det finns inget annat alternativ. En bebis klarar inte av att äta så stora mängder välling.
  • Natulcien
    Ja, visst kan du ge välling om du vill. Men bara något mål. Övriga mål bör vara ersättning. Så om du ska sluta amma så är ju det bästa att börja med att introducera ersättningen så att du säkert vet att hon tar den. Sen kan du successivt införa välling som något mål om du känner att du vill det.
  • Antilopen

Inget ont mot dig TS, men det är ofattbart hur många som verkar tro att man ska byta ut bröstmjölken mot välling. Ser trådar om det nästan varje dag! ModersmjölksERSÄTTNING, vad tror folk att det är till för?

• Pprcorn

HAr nu köpt ersättning från 6 månader. Hade inte tänkt ge enbart välling utan som sagt byta ut ett eller ett par mål så pappan kan börja vara hemma med barnet om jag vill göra nånting. Och som tidigare så ratar hon ersättningen. Vällingen gillade hon. Men hon vänjer sig kanske med ersättningen så småningom.

• Erica80
    Pprcorn skrev 2013-01-05 08:23:19 följande:
    HAr nu köpt ersättning från 6 månader. Hade inte tänkt ge enbart välling utan som sagt byta ut ett eller ett par mål så pappan kan börja vara hemma med barnet om jag vill göra nånting. Och som tidigare så ratar hon ersättningen. Vällingen gillade hon. Men hon vänjer sig kanske med ersättningen så småningom.

Försök med att blanda med bröstmjölk. I början massa bröstmjölk o sen minska.
    Ett alternativ till är ju att blanda med välling och sen minska på vällingen.
    Då kan barnet hinna vänja sig vid smaken  
Svar på tråden Hur mycket välling?