Pimpinellan skrev 2013-02-28 18:43:28 följande:
Stod bara om surrogatmammor och jag antar åldern sätts till max 39 som gäller för IVF så det är ju inte aktuellt om det så skulle gå igenom nästa år. Men för andra,jag vet inte hur de tänkt det ska gå till -med egna ägg i nån annan eller vad. Problemet är ju oftast ens egna ägg och inte livmodern så man måste ju få ägg också på någe vis menar jag. EA av överblivna ägg vore ju perfekt,men vi faller ju på åldern som vanligt...
Ja, faller på åldern gör nog vi med beroende på hur snabba de är till beslut. Har ett år kvar med de regler som är i mitt landsting... Men jag tänkte mer på andra som kanske är yngre än mig. Fick veta när jag var 34 år (samma år jag skulle fylla 35) att mina äggstockar är slut, men eftersom remisser och kötider gör att man blir äldre så gjorde vi vårt första ÄD när jag var 36.
Om det hade varit tillåtet med embryoadoption och surrogat redan då (tre år sedan) hade jag inte behövt bli så gammal och haft lite mer tid kvar inom landstingsgränsen. Jag menar 34 år är ju inte så jättegammalt i dagens samhälle och många kanske söker hjälp i den åldern och kan få hjälpen snabbare i framtiden.
Visst det hjälper inte oss runt 40. Jag vet... Men om de höjer gränsen till 42 eller liknade så kanske några av oss kan bli hjälpta?