• MrsCecilia

Vi som försökt i vääääldigt många år

Vi har försökt att få barn i väldigt många år, både genom IVF och ÄD (totalt 13 insättningar).

Det är väldigt jobbigt att kämpa för att få bli förälder och ibland snuddar tanken att vi kanske förblir barnlösa. 

Den här tråden tänkte jag vi kan  stötta varandra, ge tips, diskutera vad som händer om man förblir barnlös, sorg och glädje.

För jag är väl inte ensam om att kämpa år efter år? Visst är ni väl fler?

• Svar på tråden Vi som försökt i vääääldigt många år
  • isisisis

Jag sköt undan informationen länge(som endel pratade om här på fl),men efter flera års försök,flera MF ,IVF och slutligen flera ÄD.försök så började jag känna att det inte kunde vara riktigt normalt att det aldrig gick vägen.
    Jag plussade och efter någon vecka eller 2 så tog det bara slut.

Det fanns kunnigt folk härinne,och jag fick hjälp att få undersökning av Lucinakliniken i Sthlm precis innan läkaren där skulle gå i pension.
    Proverna visade på en viss förhöjning av Serum TNF-Alfa och Factor 8.
    Så pass låga att det kunnat avhjälpas med dubbel dos Trombyl.
    Det är ganska vanligt att man som äldre har högre immunförsvar och höjt TNF.

Men det gick inte vägen iaf.,med trombyl.

Pengarna sinade och jag tjatade till mig Fragmin istället,och hos privatläkare Prednisolon.
    Jag fick hjälp av Leif Matthiesen   senare,när jag väl plussat.
    Sista försöket fick jag då Fragmin och Prednislon och Medrol av kliniken i Polen.
    Körde kombinerat Trombyl och Framin under en kort period. 

• Pimpinellan
    EmmaoPer skrev 2013-02-16 00:12:55 följande:
    Jag förstår inte varför ni inte får adoptera, vi tänkte kanske ansöka om detta. Menar du att man kan få avslag på ngt sätt, vad menar du med oduglig? Vilka kriterier ska man uppfylla?
    Under 42 för det första utom i Filippinerna,arbetsför till 100%,gift sen minst två år år,vissa länder måste man ha BMI under 25 och en halv mille på banken os.v. Plus rekommendationer från vänner och bekanta,stor umgängeskrets m.m. Vi faller numer på två av punkterna. Helt ovidkommande för att bli bra föräldrar däremot vilket stör mig! Det är jättemånga som inte platsar och de ansöker ju inte ens.
  • EmmaoPer
    Pimpinellan skrev 2013-02-16 15:43:20 följande:
    Under 42 för det första utom i Filippinerna,arbetsför till 100%,gift sen minst två år år,vissa länder måste man ha BMI under 25 och en halv mille på banken os.v. Plus rekommendationer från vänner och bekanta,stor umgängeskrets m.m. Vi faller numer på två av punkterna. Helt ovidkommande för att bli bra föräldrar däremot vilket stör mig! Det är jättemånga som inte platsar och de ansöker ju inte ens.
    Oj, hade ingen aning om allt detta. Måste man vara gift i två år, då är det nog kört. Vi är inte gifta, gud vad deppigt.
  • Jenkis
    Pimpinellan skrev 2013-02-16 15:43:20 följande:
    Ja, jösses! Vem fasen har 500 000 kr på banken när man gjort 13 insättningar t.ex. Man har väl snarare ett lån på banken på 500 000 kr...

Vi ansöker inte heller för att vi faller på flera av punkterna. Barnlös i 10 år ger oftast en ålder runt 40, inga pengar och en mindre bekantskapskrets eftersom man inte orkar med folk i perioder. Det blir ju bara de närmaste kvar. Dessutom riskerar alla hormoner man proppar i sig att BMI hoppar över 25. Framförallt om man gör många behandlingar.  Vilket attans moment 22...
  • Pimpinellan
    Jenkis skrev 2013-02-26 10:46:08 följande:
    Ja, jösses! Vem fasen har 500 000 kr på banken när man gjort 13 insättningar t.ex. Man har väl snarare ett lån på banken på 500 000 kr...

Vi ansöker inte heller för att vi faller på flera av punkterna. Barnlös i 10 år ger oftast en ålder runt 40, inga pengar och en mindre bekantskapskrets eftersom man inte orkar med folk i perioder. Det blir ju bara de närmaste kvar. Dessutom riskerar alla hormoner man proppar i sig att BMI hoppar över 25. Framförallt om man gör många behandlingar.  Vilket attans moment 22...

Ja,det finns många punkter/regler att falla på för många av oss och de allra flesta ovidkommande ur bra-förälder-synvinkeln! Tänk sen de som inte ens har råd med en endaste privat IVF och ger upp redan där,ska man sen adoptera är det ju helt kört.

Lite ego så har vi möjligen hittat en klinik med EA som verkar bra. Hoppas,hoppas,det börjar kännas omåttligt segt det här...
  • Jenkis
    Pimpinellan skrev 2013-02-26 14:35:32 följande:

Ja,det finns många punkter/regler att falla på för många av oss och de allra flesta ovidkommande ur bra-förälder-synvinkeln! Tänk sen de som inte ens har råd med en endaste privat IVF och ger upp redan där,ska man sen adoptera är det ju helt kört.

Lite ego så har vi möjligen hittat en klinik med EA som verkar bra. Hoppas,hoppas,det börjar kännas omåttligt segt det här...
    Har du/ni hört några nyheter idag? Detta är ju underbart om det går igenom:
    Tillåt surrogatmödrar åt anhöriga och donationer av befruktade ägg i Sverige, anser Statens medicinsk-etiska råd. Dessutom vill rådet att IVF-befruktade ägg som blir över ska kunna ges till andra par.
    Chatta med ordförande Kjell Asplund idag kl 15:00 på SvD:s hemsida.

• Pimpinellan
    Jenkis skrev 2013-02-28 13:18:48 följande:
    Har du/ni hört några nyheter idag? Detta är ju underbart om det går igenom:
    Tillåt surrogatmödrar åt anhöriga och donationer av befruktade ägg i Sverige, anser Statens medicinsk-etiska råd. Dessutom vill rådet att IVF-befruktade ägg som blir över ska kunna ges till andra par.
    Chatta med ordförande Kjell Asplund idag kl 15:00 på SvD:s hemsida.

Stod bara om surrogatmammor och jag antar åldern sätts till max 39 som gäller för IVF så det är ju inte aktuellt om det så skulle gå igenom nästa år. Men för andra,jag vet inte hur de tänkt det ska gå till -med egna ägg i nån annan eller vad. Problemet är ju oftast ens egna ägg och inte livmodern så man måste ju få ägg också på någe vis menar jag. EA av överblivna ägg vore ju perfekt,men vi faller ju på åldern som vanligt...
  • Jenkis
    Pimpinellan skrev 2013-02-28 18:43:28 följande:

Stod bara om surrogatmammor och jag antar åldern sätts till max 39 som gäller för IVF så det är ju inte aktuellt om det så skulle gå igenom nästa år. Men för andra,jag vet inte hur de tänkt det ska gå till -med egna ägg i nån annan eller vad. Problemet är ju oftast ens egna ägg och inte livmodern så man måste ju få ägg också på någe vis menar jag. EA av överblivna ägg vore ju perfekt,men vi faller ju på åldern som vanligt...
    Ja, faller på åldern gör nog vi med beroende på hur snabba de är till beslut. Har ett år kvar med de regler som är i mitt landsting... Men jag tänkte mer på andra som kanske är yngre än mig. Fick veta när jag var 34 år (samma år jag skulle fylla 35) att mina äggstockar är slut, men eftersom remisser och kötider gör att man blir äldre så gjorde vi vårt första ÄD när jag var 36.

Om det hade varit tillåtet med embryoadoption och surrogat redan då (tre år sedan) hade jag inte behövt bli så gammal och haft lite mer tid kvar inom landstingsgränsen. Jag menar 34 år är ju inte så jättegammalt i dagens samhälle och många kanske söker hjälp i den åldern och kan få hjälpen snabbare i framtiden.

Visst det hjälper inte oss runt 40. Jag vet... Men om de höjer gränsen till 42 eller liknade så kanske några av oss kan bli hjälpta?   
  • Pimpinellan

Jenkis: jag är ju lastgammal i sammanhanget så de får ju höja gränsen till 46 för att jag ska hinna med... Men det är jättebra för de som kommer efter,hur synd som helst bara att kd-mest dom i vart fall!-stoppat detta med ÄD/EA så länge! Inte för att smutskasta lesbiska,men när de går före vi vanliga och får dubbelt så många försök och vi inga alls blir man lite sne faktiskt.

• Jenkis
    Pimpinellan skrev 2013-03-03 14:37:02 följande:
    Jenkis: jag är ju lastgammal i sammanhanget så de får ju höja gränsen till 46 för att jag ska hinna med... Men det är jättebra för de som kommer efter,hur synd som helst bara att kd-mest dom i vart fall!-stoppat detta med ÄD/EA så länge! Inte för att smutskasta lesbiska,men när de går före vi vanliga och får dubbelt så många försök och vi inga alls blir man lite sne faktiskt.
    Har för dåligt på fötterna för att uttala mig om vilket parti som bromsat, men jag kan tänka mig att det är KD Vet inte heller hur många IVF lesbiska får, men håller med om att det skall vara rättvist! Det är ju orättvist med vart man bor med det där med åldersgränser och antal försök t.ex.

Det känns även orättvist att föräldrar misshandlar sina spädbarn till döds och här finns vi som skulle kunna adoptera en spädis i morgon... Höll på att bli galen av sorg när jag såg att en pappa i mitt län hade misshandlat sin treveckors dotter till döds. Fy fasen!  
Svar på tråden Vi som försökt i vääääldigt många år