• Haushinka

Gav ersättning igår kväll :)

Min son är 2 mån och jag helammar. Det enda problemet vi har är att han inte kan somna på kvällarna! På dagen går det bra, men på kvällen när mjölken blir tunnare blir han kinkig, övertrött och vill bara tutta på mej utan att kunna somna. När han väl somnar (kan ta 4 timmar av "nattning") sover han max en timma. Det är väldigt frustrerande.

Har läst om folk som gett ersättning som tillägg på kvällen om bebisen inte kan sova, och det verkar ju råda delade meningar om det. Frågade på BVC och dom säger ju bara att man ska kämpa på som vanligt.

Igår gav jag i alla fall upp. Jag gav sonen en liten flaska ersättning (ca 1 dl) och ammade honom sedan som vanligt - och han somnade hur gott som helst efteråt! Det mest fantastiska var att han sov 5 timmar innan han vaknade. Helt fantastiskt skönt!

Med det här vill jag alltså bara säga att man ska lita på sin instinkt. Känns det som att bebisen behöver lite extra på kvällen behöver man nog inte vara rädd för att ge det. Jag tänker ju ändå fortsätta att amma honom som jag alltid gjort!

• Svar på tråden Gav ersättning igår kväll :)
  • Lindsey Egot the only one

Grattis!

Du har lyssnat på din föräldrarinstinkt och på ditt barn. Många vågar inte göra det de tror är rätt utan att ha rådfrågat alla de känner först och när de väl har gjort det brukar deras självförtroende har sågats vid fotknölarna.

• skogsvitter

Jag pumpade ut på morgonen med äldsta dottern och gav det som extra på kvällarna ibland när hon var så liten. Det behöver ju inte vara ersättning. Risken är då att du misslyckas med att få upp din produktion eftersom det är en ökningsperiod just nu, och då kommer du bara bli tvungen att ge mer och mer ersättning istället. Det blir ju en ond cirkel att för varje gång du ger ersättning så försvinner amningstillfällen som i sin tur bidrar till en ökad produktion. Pumpar man och ger så vet man att detta ändå bidragit till bröstmjölksproduktionen även om det varit vid ett annat tillfälle.

• Marina80

Jättebra att du hittat ett sätt som verkar funka. Bra sömn är guld värd.

Men fortsätt inte sprida myten att mjölken är tunnare på kvällen. Det är precis tvärtom. Den är som fetast på kvällen och natten.

• Haushinka
    skogsvitter skrev 2012-12-30 09:49:18 följande:
    Jag pumpade ut på morgonen med äldsta dottern och gav det som extra på kvällarna ibland när hon var så liten. Det behöver ju inte vara ersättning. Risken är då att du misslyckas med att få upp din produktion eftersom det är en ökningsperiod just nu, och då kommer du bara bli tvungen att ge mer och mer ersättning istället. Det blir ju en ond cirkel att för varje gång du ger ersättning så försvinner amningstillfällen som i sin tur bidrar till en ökad produktion. Pumpar man och ger så vet man att detta ändå bidragit till bröstmjölksproduktionen även om det varit vid ett annat tillfälle.
    Förstår hur du menar, men jag gav ju inte bara ersättning. Jag gav lite grann innan jag ammade så att han skulle bli extra mätt. Här missas inga amningstillfällen! :)
    Marina80 skrev 2012-12-30 09:52:24 följande:
    Jättebra att du hittat ett sätt som verkar funka. Bra sömn är guld värd.

Men fortsätt inte sprida myten att mjölken är tunnare på kvällen. Det är precis tvärtom. Den är som fetast på kvällen och natten.
    Varför är min mjölk vit på morgonen och mer genomskinlig på kvällen då? Det kan väl vara olika från person till person tror jag.

• cloudberry79

Fast du helamma inte om du ger ersättning. Det är inget fel med att delamma, men vill du helamma så måste du ge bebisen chansen att öka produktionen. Det är oftast kämpigt som tusan några dagar, men blir bra när kroppen kommit ikapp. Vill du amma, stå ut några dagar. Vill du inte amma, ge flaska. En del kan göra både och, en del tvingas gå över till ersättning helt för att bebisen blir tuttförvirrad.

(M)amma till V -07 och E -12
  • skogsvitter
    Marina80 skrev 2012-12-30 09:52:24 följande:
    Missade helt detta, naturligtvis är det så!
    Mjölken är inte tunnare på kvällen utan precis tvärtom!
  • Delia

Cloudberry79: Kändes det viktigt att påpeka att hon inte helammar?

Grattis till dig TS för att du hittat något som fungerat för dig och ditt barn.

• cloudberry79
    Delia skrev 2012-12-30 10:12:39 följande:
    Cloudberry79: Kändes det viktigt att påpeka att hon inte helammar?

Grattis till dig TS för att du hittat något som fungerat för dig och ditt barn.

Ts skrev att hon helamma. Det är viktigt ur statistiskt perspektiv att ange rätt fakta till tex bvc om de frågar om detta, eftersom det är en folkhälsofråga. Ts verkar vilja helamma men har inte tillräckligt med kunskap för att fixa det. Om du INTE vill helamma TS så ber jag om ursäkt för att jag missuppfattat.
    (M)amma till V -07 och E -12
  • Delia

Cloudberry79: Märkligt, jag uppfattar det som att TS är rätt nöjd med sitt beslut.

• Lindsey Egot the only one

Tyvärr ts så är det sådant här ovan som kvinnor borde hålla sig ifrån och istället ge varandra uppmuntran. Men tyvärr saknar kvinnan den förmågan att ge varandra uppskattning utan att behöva bevisa sin egna duktighet.

• Marina80
    Haushinka skrev 2012-12-30 09:56:09 följande:
    Förstår hur du menar, men jag gav ju inte bara ersättning. Jag gav lite grann innan jag ammade så att han skulle bli extra mätt. Här missas inga amningstillfällen! :)Varför är min mjölk vit på morgonen och mer genomskinlig på kvällen då? Det kan väl vara olika från person till person tror jag. 

Nej det är inte olika från person till person.

Råmjölk som är mycket fet är gult/genomskinligt till färgen.

För att poängtera igen: det är absolut inget fel att ge ersättning som tillägg.

Men det vanligaste felet folk gör är att de ammar för få gånger och för kort tid under dagen.

Att mjölken är fetast på kvällen och att barnet vill äta mest på kvällen är precis som det skall vara. Tanken är ju att på natten skall man klara sig utan mat en längre stund. Dock måste summan av mjölk vara konstant under dygnet. Dvs om barnet äter 100 ml på ett dygn och äter 20 på natten så måste den äta 80 ml under resten av dagen.

Därför är mjölken på dagen "tunnare" så att barnet skall äta oftare och längre.
  • Marina80

Glömde: Detta problem har ju funnits i alla tider. Men då fanns det oftast kvinnor som har stor amningserfarenhet runt om som kunde förklara hur man skall göra. Förr gav man också lite te som komplement.

Sen skall vi inte förringa att spädbarnsdödligheten var mycket hög förut.

Det viktiga är att BEBISEN och DU är nöjda och glada och att den lille utvecklas som han skall. Om du sedan ger ersättning, helammar, delammar spelar absolut ingen roll.

• Kråkakråka

Jag gav också ersättning och det har (troligen) medfört fantastiska egenskaper. Jag tror att min pojke sedan den tiden när han somnade proppmätt förknippar sömnen med något skönt. Vi har sällan några problem med läggningarna. Han är tre år idag. Bi lägger honom sju på kvällen. Ibland somnar han direkt, annars ligger han själv i sängen och väntar in sömnen, leker eller sjunger lite.

Känner mig lyckligt lottad.

• Marina80
    Kråkakråka skrev 2012-12-30 10:40:35 följande:
    Jag gav också ersättning och det har (troligen) medfört fantastiska egenskaper. Jag tror att min pojke sedan den tiden när han somnade proppmätt förknippar sömnen med något skönt. Vi har sällan några problem med läggningarna. Han är tre år idag. Bi lägger honom sju på kvällen. Ibland somnar han direkt, annars ligger han själv i sängen och väntar in sömnen, leker eller sjunger lite. Känner mig lyckligt lottad.

Det har jag svårt att tro. Vissa barn har helt enkelt lättare att somna än andra. Jag har flera barn i min bekantskapskrets som bara får ersättning som sover som en kratta och de som bara ammas och sovit hela nätter från några veckors ålder. Det är ju inte ovanligt att helsyskon uppvisar olika sovmönster. Jag tycker ersättning är en fantastisk uppfinning men den skall inte tillskrivas magiska egenskaper som "Lösningen på alla problem man kan ha med bebisar".
  • Haushinka

Kul att nån hängde upp sej på ordet "helammar." Kalla det vad du vill då, vad jag menade var att han tills igår inte har ätit något annat än bröstmjölk. 

Som sagt ville jag bara dela av mej av ett tips som funkade för oss, ifall det finns fler i samma situation. - Man ska göra som man tror är bäst själv!

Sen har ju folk en tendens att bara gå på och trycka ner folk på internet. Särskilt uppblåsta FL-morsor som vet liiiite bättre än alla andra. Haters will hate. 

• Haushinka

Kan tillägga att risken för att mitt barn ska bli "tuttförvirrat" när han får flaska en gång om dagen inte är särskilt stor. Jag har pumpat ut bröstmjölk så att pappan ska kunna mata honom med flaska sen han var nästan nyfödd.

• Brumma

Skitbra tycker jag!
    Och måste uttrycka min förvåning över att de bara sa till dig att kämpa på.. Ofta är det ju precis det man gjort innan man söker hjälp... Min son vägrade ta bröstet på kvällarna - han skrek sig hysterisk.. Det gick bra ända till att han hade bröstet inom "räckhåll", sen gapskrik..
    Dagtid och på natten funkade utmärkt.
    Så jag pratade med BVC som mkt väl tyckte jag kunde prova ersättning kvällstid.
    - fast har ju fattat att all BVC personal inte är lika bra sim min :)
    Håller tummarna att det fortsätter gå lika bra i fortsättningen!

Och tycker det är jättebra att du delar med dig av sånt som funkar - många blir livrädda av att lyssna på en del åsikter här på FL och vågar inte prova andra möjligheter.

• lnflrmn

Jag gjorde likadant! Jag ammande var tredje timme, men om sonen var hungrig oftare än så så gav jag NAN. Mina bröstvårtor blödde och jag försökte i 6 veckor att få det att fungera. Sedan struntade jag i att försöka mer, ammade sedan som sagt var tredje timme och gav NAN vid behov.

• Helene70
    Haushinka skrev 2012-12-30 09:31:20 följande:
    Min son är 2 mån och jag helammar. Det enda problemet vi har är att han inte kan somna på kvällarna! På dagen går det bra, men på kvällen när mjölken blir tunnare blir han kinkig, övertrött och vill bara tutta på mej utan att kunna somna. När han väl somnar (kan ta 4 timmar av "nattning") sover han max en timma. Det är väldigt frustrerande.

Har läst om folk som gett ersättning som tillägg på kvällen om bebisen inte kan sova, och det verkar ju råda delade meningar om det. Frågade på BVC och dom säger ju bara att man ska kämpa på som vanligt.

Igår gav jag i alla fall upp. Jag gav sonen en liten flaska ersättning (ca 1 dl) och ammade honom sedan som vanligt - och han somnade hur gott som helst efteråt! Det mest fantastiska var att han sov 5 timmar innan han vaknade. Helt fantastiskt skönt!

Med det här vill jag alltså bara säga att man ska lita på sin instinkt. Känns det som att bebisen behöver lite extra på kvällen behöver man nog inte vara rädd för att ge det. Jag tänker ju ändå fortsätta att amma honom som jag alltid gjort!

En stor eloge till dig som lyssnar på ditt barn och på din magkänsla!
Svar på tråden Gav ersättning igår kväll :)