• ingendukänner

    ni med häst o barn, hur orka?

    Jag har två islandshästar en 2åring o så en sambo sen ett nytt heltidsarbete. Det har varit mkt med dubbla jobb ett tag nu men jag har nog på allvar börjat tvivla på att hinna med båda mina två rid hästar. Har eget stall o en inackordrrad som med ska skötas. Jag har kanske någon ledig tid ibland men det är ju när sonen sover o då är man ju själv helt död hur göra? Län inte ens se att det skulle finnas tid o ork till ett barn till. Hur gör ni? Att leva helt utan hästar är inget alternativ!

  • Svar på tråden ni med häst o barn, hur orka?
  • Cornette

    Jag har en snäll barnvakt i form av mormor om inte barnets pappa finns tillgänglig, och så har jag bara en häst kvar nu som står på nästan helinackordering + att jag har medryttare två ggr/vecka. Jag vill inte släppa hästarna helt än och då blev det här bästa alternativet.

  • Ikkali

    Jag tror du bara får leva med tiden det tar, så gör i alla fall min kompis. Dock är hon inackorderad, jobbar inte heltid och är morgonpigg så hon åker till stallet tidigt på morgonen.
    Själv har jag inte egen häst längre och första barnet på väg. Har hund och tycker detta räcker bra just för att jag skulle bli för stressad av att ha häst också. Men det beror även på att jag är ensamstående.
    Men att leva utan häst förstår jag helt! Har ju själv möjlighet både att rida och andas häst varje dag då jag bor granne med stallet och har många vänner i behov av ridhjälp här efter förlossningen Glad

    Hoppas det löser sig för dig!

  • vargaa

    Jag har hästen på lösdrift = han rör sig och mår bra utan ridning, jag behöver inte mocka och fylla fodersäckar.
    I hyran ingår fodringar och tillsyn = jag behöver bara åka ut för att rida, men tittar till honom nästan varje dag ändå.
    Jag delar hästen med min syster = hon rider ft inte men tittar till honom när inte jag kan.
    Jag har hästen nära hemmet = jag kan åka förbi ofta o titta till honom och jag ödslar ingen restid när jag ska rida.
    Jag har sänkt mina ambitioner och förväntningar.
    Jag ställer av honom om jag känner att jag inte hinner med en period.    


    Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
  • Sajjas

    Jag är ensamstående mamma 25 år med tre barn, eget företag, en hund OCH en häst!

    Räddning är att jag har min häst inackorderad ca 1 km härifrån (påväg till jobbet). Vi i stallet delar stallsysslor så det passar mig när jag är "barnledig" då jag inte bara kan lämna barnen hemma eller ta med dom när stall och häst ska tas omhand. 

    Att jag orkar tre barn, företag å allt va de e tack vare hästen! Hon ger mig extra energi och får ut mig på ett sätt som inget annat kan. Jag har haft henne i snart 13 år och det enda som skulle få mig att göra mig av med henne är att antingen hon skadar sig så ingen räddning finns eller att jag skadar mig så jag inte kan rida, mocka å ta hand om henne. 

    Hade jag varit du hade jag kanske hållt mig till EN häst.. det sänker kraven på dig avsevärt (jag hade två hästar fram till mars 2012). Och kanske ha en till häst inackorderad hos dig och dela upp stallsysslor mellan de installade.

    Finns viljan finns orken! Lycka till... 

  • Emma 02

    Jag hade två hästar (Islandshästar) men sålde den ena så nu har jag bara en.

    Jag har min på lösdrift (eller ja just nu står hon uppstallad 2 månader för att banta lite till tävlingarna börjar). 
    Vi delar upp det så jag har 3 dagar som är mina dagar då mockar jag 4 boxar, fixar vatten, mat osv och tar in de. De andra dagarna behöver jag inte ens åka ut om jag inte vill.
    Jag rider 2-4 dagar i veckan.

    Hade jag behövt åka ut varje dag hade det inte funkat med 2 barn, man, hus m.m
    Eller funkat hade det väl gjort men jag känner att det inte skulle vara värt det!

               

  • talia

    Som någon skrev ovan - sänk ambitionerna, försök kanske få en fodervärd på den ena hästen, försök få in någon bra inackordering som kan hjälpa till med stallsysslor (mot lägre hyra t.ex), lösdrift så rör de sig och blir mer lättjobbat. Jag har många ggr tänkt att jag hinner inte med hästen, men så kommer jag ut de där två-tre gångerna i veckan och bara känner hur all vardagsstress rinner av mig. Som terapi!
    Själv har jag hästen inackorderad på lösdrift några km hemifrån, jag och en annan hästägare delar på det dagliga jobbet (så jag inte behöver åka varje dag) och så har jag en medryttare ca 2-3 dgr/v. Så är pållen numera en äldre gentleman som jag inte har några tävlings- eller träningsplaner med, bara han mår bra... och jag håller igång.

  • viktoria91

    Kan inte sambon ta hand om barnet/en själv?

  • lillaperfect

    Jag har en häst, han är inhyrd i ett stall 1mil från där jag bor, det ingår fodringar + utsläpp vardagar de andra passen delar vi inhyrda på. 
    Jag har min son varannan vecka och jobbar oregelbundna tider 85%.   Jag har lite mer tid för ridningen när jag inte har sonen såklart. men har två medryttare som hjälper mer ett par dagar i veckan, har en äldre häst så det är  viktigt att han hålls igång.

    Du har ingen möjlighet att skaffa medryttare som kan hjälpa dej med stallet och hästarna några dagari veckan? och sedan planera in i förväg vilka dagar du ska rida så blir det lättare att ordna med barnvakt, eller kanske mocka och fixa iordning på morgonen de dagarna så är det bara att rida på kvällen sedan. 

    Det är svårt att få ihop allt med stall och familj ibland men för mej är det absolut värt det!       

  • ingendukänner
    viktoria91 skrev 2013-01-16 10:43:14 följande:
    Kan inte sambon ta hand om barnet/en själv?

    Jo fast han vill ju förstås med ha någon fritid/hobby.
  • viktoria91
    ingendukänner skrev 2013-02-08 12:18:31 följande:

    Jo fast han vill ju förstås med ha någon fritid/hobby.
    Då får man turas om att passa ungen. Så länge ungen kan sova i vagnen är det ingen fara att rida i ridhus/paddock med ungen i vagnen.
  • solhatten

    Jag har tre barn,två hästar och en hund,väntar nu 4:e barnet.vår räddning är ätt vi har egen gård och hästarna på lösdrift är så mycket lättare ätt bara kunna gå ut och titta till dom.just nu kan jag tycka ätt det är lite tråkigt när jag inte kan rida,men ena är bara två år och den andra har lite problem sen en hovböld så ridningen får vänta ett tag

  • KramKalas

    Jag har varit ensamstående med min son till han var 2,5år.. Nu lever jag i nytt förhållande och väntar andra barnet. Jag har valt att minska ner hästintresset till minimum nu under småbarnsåren förnatt orka och slippa känna dåligt samvete. Jag har eget stall och har själv två shettisar och två inackorderingar. Vi sköter fodringar enligt schema så jag jag slipper sköta allt själv. Shetisarna har inget stort behov av motion utan tar en tur med kärran ibland. Sonen hänger gärna med på de också och han är van att vara med i stallet nästan dagligen


Svar på tråden ni med häst o barn, hur orka?