• Anonym (försöker)

Ja en kort och konsist fråga Hur länge överlever spemier??

Vi försöker få barn  men det spelar ingen större roll hur vi gör så funkar de inte..

Räknt utt ägglossningar mm men icke..

Nu till min fråga när ska man ha sex exackt för att ha störst chansen att bli gravid?? precis vid ägglossning eller ett par dagar innan??

Och hur  lnge överlever spermierna??

låter luddigt men om någon kan svara  på frågorna blir jag tacksam

• Svar på tråden Ja en kort och konsist fråga Hur länge överlever spemier??
  • Anonym

Man sexar på i några dagar, både innan ÄL och efter! Varannan dag den veckan går också utmärkt! Sedan så är de färskaste spermierna de piggaste och alertaste, så det är mindre bra att ha äldre spermier i äggledarna, men alla är vi individer och olika men generellt gäller detta!

• pigglet

5 dygn har jag hört. Killspermierna är snabbare, men tjejspermierna överlever längre tid - vet inte om det stämmer.
    Har man sex ca 4 dygn innan ägglossning och så dygnet som man har ägglossning (eller dygnet innan) så borde man väl optimera chanserna. Jag har läst att man helst inte ska ha sex varje dag eller så. 

• Anonym
    pigglet skrev 2012-12-26 23:05:37 följande:
    5 dygn har jag hört. Killspermierna är snabbare, men tjejspermierna överlever längre tid - vet inte om det stämmer. Har man sex ca 4 dygn innan ägglossning och så dygnet som man har ägglossning (eller dygnet innan) så borde man väl optimera chanserna. Jag har läst att man helst inte ska ha sex varje dag eller så. 

Varför ska man inte ha sex varje dag?
  • Anonym (försöker)

hej hopp läste nu  om livslängden ca 72 timmar  och enstaka kan tydligen leva lite längre... men 72 timmar verar vanligast då har man lite fakta i allafall..

Tack alla ni so svarat 

• pigglet
    Anonym skrev 2012-12-26 23:19:21 följande:

Varför ska man inte ha sex varje dag?
    Inte säker. Något om att antalet spermier skulle bli för få, eller att kvalitén skulle bli för dålig? Vet inte - det var någon som fick det som svar av någon "expert".
  • Anonym

Har åxå hört att man inte ska ha sex varje dag om man försöker bli gravida..

• Anonym
    pigglet skrev 2012-12-26 23:27:31 följande:
    Inte säker. Något om att antalet spermier skulle bli för få, eller att kvalitén skulle bli för dålig? Vet inte - det var någon som fick det som svar av någon "expert".

Det stämmer enbart ifallmannen har konstaterat problem. Annars är rådet tvärtom!
Svar på tråden Ja en kort och konsist fråga Hur länge överlever spemier??